University-company-community relationship in the urban planning study plans

Authors

  • Libys Martha Zúñiga-Igarza Universidad de Holguín
  • José Ángel Parra-Hernández Universidad de Holguín
  • Miguel Alejandro Cruz-Cabeza Universidad de Holguín

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.09020309

Keywords:

Community; urban planning teaching; company; teaching; urban planning; university

Abstract

The teaching of urbanism in the civil engineering career has taken force at present, due to the impact of climate change and the population exodus from the fields to the city. This reality must be confronted from the institutional and academic perspective with multidisciplinary, multifunctional and participatory perspectives, considering the community as the space where reality is transformed. With the university-company-community integration, a higher quality of urban planning teaching will be achieved so that students acquire the necessary knowledge to face urban projects from the needs of the community and through the entrepreneurial potentials that each region possesses. In this sense, the objective was to demonstrate the relevance of the teaching of urbanism from social-technological-academic relations as a process aimed at meeting social needs. The methodology consisted of a bibliographic and documentary review, which resulted in the determination of regularities and trends of the university-company-community relationship, its components and the several relationships that arise between them. It is concluded that the university-company-community relationship is a harmonious process that is a vital part of the training of the contemporary civil engineer committed to social problems from the academic-research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera, L. (enero-abril, 2000). La articulación universidad-sociedad. Tesis para tratar el cambio en las universidades. Revista Cubana de Educación Superior, 20(3), 47-50.

Asociación Universitaria Iberoamericana de Postgrados (AUIP). (mayo, 2017). Transferencia de conocimiento Universidad-Empresa. En Seminario-taller itinerante internacional. Centro Cultural de la Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima. Recuperado de http://boletines.auip.org/boletin_seminario_tcue_2_2017.htm

Caballero, A. (2015). Integración empresa-universidad-territorio en la docencia del urbanismo. Experiencias en la Universidad de Holguín. Manuscrito inédito.

Castro, E., Fernández, I., Manjarrez, I. & Vega, J. (octubre, 2011). Las relaciones universidad-empresa: tendencias y desafíos en el marco del espacio iberoamericano del conocimiento. Revista Iberoamericana de Educación, 57(1), 109-124.

Cortina, A. (marzo, 2005).La misión de la universidad: educar para la ciudadanía del siglo XXI. En Conferencia de inauguración del año académico. Pontificia Universidad de Valparaíso. Chile.

Cruz Cabeza, M. (2017). Pertinencia de la educación urbanística del ingeniero civil. Manuscrito inédito.

Henao, E. (enero – junio, 2016).Relación universidad empresa y su impacto en el desarrollo de una región. Revista de Investigación en Ciencias Estratégicas, 3(1). Recuperado de https://revistas.upb.edu.co/index.php/RICE/article/view/6005

Núñez Jover, J. (2007). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. La Habana: Editorial Félix Varela.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (marzo-abril, 1998). Conferencia intergubernamental sobre políticas culturales para el desarrollo. UNESCO, Estocolmo, Suecia. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/culture/themes/cultural-diversity/cultural-expressions/programmes/culture-for-development-indicators/resources/key-documents/

Parra, J. (2017).Procedimiento para la docencia del urbanismo en la carrera de Ingeniería civil integrando universidad-empresa-comunidad (Tesis de pregrado inédita). Universidad de Holguín, Cuba.

Tonon, G. (julio, 2012). Las relaciones universidad-comunidad: un espacio de reconfiguración de lo público. Polis Revista Latinoamericana, 32. Recuperado de http://polis.revues.org/6691

Universidad Andina del Cusco. (2016). Pensum de la Carrera de Ingeniería Civil. Facultad de Ingeniería y Arquitectura. Escuela Profesional de Ingeniería Civil. Recuperado de http://www.uandina.edu.pe/descargas/documentos/facultades/ingenieria/IC/PE-ingenieria-civil-2016.pdf

Universidad Católica de Murcia (UCAM). (2016). Grado en ingeniería civil. Plan de Estudios. Recuperado de http://www.ucam.edu/estudios/grados/ingenieria_civil-presencial/plan-de-estudios

Universidad Católica de Murcia (UCAM). (2017). Plan de Estudios de la carrera de Ingeniería civil. Recuperado de http://www.ucam.edu/estudios/grados/ingenieria_civil-presencial/plan-de-estudios

Universidad de Alicante (UA). (2016). Guía docente 33524. Urbanismo y medio ambiente. Recuperado de http://cv1.cpd.ua.es/ConsPlanesEstudio/cvFichaAsiEEES.asp?wCodEst=C208&wcodasi=33524&wLengua=C&scaca=2016-17#

Universidad de Oriente. Consejo Universitario. (2004, 9 de marzo). Resolución No. 016. Por la cual se aprueba el Plan de estudios de la Carrera de Ingeniería civil. República Bolivariana de Venezuela: La Universidad. Recuperado de http://ri.bib.udo.edu.ve/bitstream/123456789/989/1/gaceta132--2006-ene-marzo-%28ext%29.pdf

Universidad Tecnológica de Buenos Aires (UTBA). (2002). Plan de estudios de la carrera de Ingeniería civil. Recuperado de http://www.utn.edu.ar/facultades/buenosaires.utn

Universidad Nacional Autónoma de Honduras (UNAH). (2017). Plan de estudio de la carrera de Ingeniería civil. Recuperado de https://www.unah.edu.hn/oferta-academica

Universidad de Sevilla (US). (2016). Urbanismo y ordenación del territorio (Grado en Ingeniería civil). Recuperado de http://www.us.es/estudios/grados/plan_225/asignatura_2250022

Universidad de San Carlos (USAC). (2017). Carrera de Ingeniería civil. Recuperado de https://universidades.gt/universidades/universidad-san-carlos-de-guatemala/ingenieria/ingenieria-civil

Universidad Politécnica de Cataluña. (2017). Grado de ingeniería. Recuperado de http://www.upc.edu/grau/fitxa_grau.php?id_estudi=233&lang=esp

Universidad Tecnológica de Panamá. (2016). Secretaría general. Plan de estudios. Recuperado de http://www.fic.utp.ac.pa/documentos/2016/pdf/utp-civil-ing-civil-2016.pdf

Zúñiga, L.M. (2013). Clase metodológica instructiva para optar el título de profesora titular en la Universidad de Holguín, Cuba. Manuscrito inédito.

Published

2018-11-09

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

University-company-community relationship in the urban planning study plans. (2018). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 2(3), 125-138. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.09020309

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>