Racionalidad educativa, habilidades y tipos de aprendizaje en Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog25.06091611Keywords:
aprendizaje, educación básica, enseñanza, racionalización (Tesauros)Abstract
This article analyzes the relationship that exists between pedagogical mediation strategies linked to the demands of the curricular structure and the promotion of learning through the analysis of the cognitively significant conditions in the student. For the above, the experience of a sample of teachers who graduated from the Basic Education Division of the National University of Costa Rica. In this regard, the data show a prevalence of the experiential learning approach in the pedagogical mediation to the detriment of memory development, which warns of the need to modify the normative and political conditions in force in the Ministry of Public Education of Costa Rica to adequately combine the educational rationality set forth in the 2015 study plans with the sense of reality of pedagogical practices.
Downloads
References
Brenes, M. y Negrini, I. (2023). Éxito escolar, clave para la inclusión social en centros educativos de San José, Costa Rica. Actualidades Investigativas En Educación, 23(3), 1–21. https://doi.org/10.15517/aie.v23i3.56212
Cálcena, M. F. & Ortiz, L. (2024). La institucionalidad escolar en la producción curricular. Análisis de la gestión del currículum en un establecimiento educativo paraguayo. (2025). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 8(15), 138-158. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog24.08081508
Dewey, J. (2010). The need for a philosophy of education (1934). Schools, 7 (2), 244-245. https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/656072?journalCode=schools
Díez, E. y Sánchez, S. (2015). Diseño universal para el aprendizaje como metodología docente para atender a la diversidad en la universidad. Aula Abierta, 43(2), 87-93. https://doi.org/10.1016/j.aula.2014.12.002
Hempel, C. (1986). Problemas y cambios en el criterio empirista de significado. En Positivismo lógico. Fondo de Cultura Económica México.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2015). Política educativa. MEP. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/page/adjuntos/politicaeducativa.pdf
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2020). Marco Nacional de Cualificaciones Plan Estratégico 2020-2025 - Costa Rica. MEP. https://www.oitcinterfor.org/node/7941
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2023a). Ruta de la educación 2022-2026. MEP. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/ruta-educacion.pdf
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2023b). Orientaciones Pedagógicas para el Curso lectivo 2023. MEP. https://ddc.mep.go.cr/sites/all/files/ddc_mep_go_cr/adjuntos/orientaciones_pedagogicas_2023_v7.pdf
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2023c). Indicadores en el Sistema Educativo. MEP. https://www.mep.go.cr/indicadores_edu/index.html
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2023). Estudios Económicos de la OCDE: Costa Rica 2023. OCDE. https://www.comex.go.cr/media/9642/estudios-económicos-de-la-ocde-costa-rica-survey-spanish_master_230130_1744_230131_1346pdfx.pdf
Pantoja Ospina, M. A., Duque Salazar, L. I., & Correa Meneses, J. S. (2013). Modelos de estilos de aprendizaje: una actualización para su revisión y análisis. Revista Colombiana de educación, (64), 79-105.
Programa Estado de la Nación. (2019). Séptimo Informe Estado de la Educación. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/7773
Rodríguez, Y. y Cruz, N. (2017). La educación para la paz y los derechos humanos: una mirada desde Cuba. (2017). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 1(1), 91-105. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.0901010
Suárez, J. y Zapata, L. (2006). LA MEMORIA Un acercamiento entre Aristóteles y la neurociencia. Psicología desde el Caribe, (18). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21301801
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Electrónica en Educación y Pedagogía

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.