Racionalidad educativa, habilidades y tipos de aprendizaje en Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog25.06091611

Keywords:

aprendizaje, educación básica, enseñanza, racionalización (Tesauros)

Abstract

This article analyzes the relationship that exists between pedagogical mediation strategies linked to the demands of the curricular structure and the promotion of learning through the analysis of the cognitively significant conditions in the student. For the above, the experience of a sample of teachers who graduated from the Basic Education Division of the National University of Costa Rica. In this regard, the data show a prevalence of the experiential learning approach in the pedagogical mediation to the detriment of memory development, which warns of the need to modify the normative and political conditions in force in the Ministry of Public Education of Costa Rica to adequately combine the educational rationality set forth in the 2015 study plans with the sense of reality of pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brenes, M. y Negrini, I. (2023). Éxito escolar, clave para la inclusión social en centros educativos de San José, Costa Rica. Actualidades Investigativas En Educación, 23(3), 1–21. https://doi.org/10.15517/aie.v23i3.56212

Cálcena, M. F. & Ortiz, L. (2024). La institucionalidad escolar en la producción curricular. Análisis de la gestión del currículum en un establecimiento educativo paraguayo. (2025). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 8(15), 138-158. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog24.08081508

Dewey, J. (2010). The need for a philosophy of education (1934). Schools, 7 (2), 244-245. https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/656072?journalCode=schools

Díez, E. y Sánchez, S. (2015). Diseño universal para el aprendizaje como metodología docente para atender a la diversidad en la universidad. Aula Abierta, 43(2), 87-93. https://doi.org/10.1016/j.aula.2014.12.002

Hempel, C. (1986). Problemas y cambios en el criterio empirista de significado. En Positivismo lógico. Fondo de Cultura Económica México.

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2015). Política educativa. MEP. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/page/adjuntos/politicaeducativa.pdf

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2020). Marco Nacional de Cualificaciones Plan Estratégico 2020-2025 - Costa Rica. MEP. https://www.oitcinterfor.org/node/7941

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2023a). Ruta de la educación 2022-2026. MEP. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/ruta-educacion.pdf

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2023b). Orientaciones Pedagógicas para el Curso lectivo 2023. MEP. https://ddc.mep.go.cr/sites/all/files/ddc_mep_go_cr/adjuntos/orientaciones_pedagogicas_2023_v7.pdf

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2023c). Indicadores en el Sistema Educativo. MEP. https://www.mep.go.cr/indicadores_edu/index.html

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2023). Estudios Económicos de la OCDE: Costa Rica 2023. OCDE. https://www.comex.go.cr/media/9642/estudios-económicos-de-la-ocde-costa-rica-survey-spanish_master_230130_1744_230131_1346pdfx.pdf

Pantoja Ospina, M. A., Duque Salazar, L. I., & Correa Meneses, J. S. (2013). Modelos de estilos de aprendizaje: una actualización para su revisión y análisis. Revista Colombiana de educación, (64), 79-105.

Programa Estado de la Nación. (2019). Séptimo Informe Estado de la Educación. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/7773

Rodríguez, Y. y Cruz, N. (2017). La educación para la paz y los derechos humanos: una mirada desde Cuba. (2017). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 1(1), 91-105. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.0901010

Suárez, J. y Zapata, L. (2006). LA MEMORIA Un acercamiento entre Aristóteles y la neurociencia. Psicología desde el Caribe, (18). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21301801

Downloads

Published

2025-02-28

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Racionalidad educativa, habilidades y tipos de aprendizaje en Costa Rica. (2025). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 9(16), 229-247. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog25.06091611

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>