Teaching practices in the reading and writing processes
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071212Keywords:
teaching, writing, reading, pedagogy, promotion (Thesaurus); children (Key words suggested by the authors)Abstract
The main purpose of this article is to analyze the process of reading and writing; therefore, the following specific objectives are established; characterize, interpret and discuss the educational reality of these communicative skills with constructivist theories. To execute them, a socio-critical paradigm, qualitative approach, descriptive-interpretative method is used; in addition it was implemented different techniques such as unstructured interview, participant observation, documentary review and workshop; which were developed at Nuestra Señora de Guadalupe public school. The main results highlight that the syllabic system is still promoted, features of the behaviorist perspective are preserved and little relevance is given to the sociocultural context where the child lives. Besides, the limitation of the study was the lack of availability on behalf of the teachers when applying the techniques. It is concluded that the contribution to the field of knowledge focuses on presenting how the teaching practices of these linguistic processes are being carried out, thus recognizing their effects, theoretical foundations and how they can be improved, with the intention of providing pedagogical assistance focused on contemporaneity, therefore it should be emphasized that the family is one of the most important factors in child-rearing, since it is in charge of stimulating and accompanying children in their education. Finally, it is necessary to renew the educational system so that it can respond to the needs of the new generations.
Downloads
References
Anderson, R. y Faust, G. (1977). Educational psychology: The Science of Instruction and Learning. Editorial Dodd.
Arroyo, C. (2018). Propuesta pedagógica para fortalecer los procesos iniciales de lectura y escritura, por medio de estrategias con niños de 5 a 6 años de un jardín infantil, perteneciente al Ministerio de Educación Pública en el circuito 07 de Heredia [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Costa Rica]. Archivo digital. https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/15053
Baca, I. (2006). La lingüística, la enseñanza de la lengua y la producción escrita. Rev. Laurus, 12 (21), 39-57. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76102104
Carrillo, M., Padilla, J., Rosero, T. y Villagomez, M. (2009). La motivación y el aprendizaje. Rev. Alteridad, 4 (2), 20-32. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=467746249004
Ceballos-Garcés. N. (2016). Un nuevo paradigma en la enseñanza de la lengua escrita en educación inicial (1ra ed). Editorial Universidad Cesmag.
Delgado, Á., García, D. y Truneanu, V. (2005). Análisis psicolingüístico de los textos de iniciación a la lectura. Rev. Artes y Humanidades UNICA, 6 (13) ,15-34. https://www.redalyc.org/pdf/1701/170121652002.pdf
Díaz, L. y Echeverry, C. (2001). Enseñar y aprender, leer y escribir. Una propuesta a partir de la investigación. Mesa redonda magisterio.
Ferreiro, E. (1997). Alfabetización. Teoría y práctica (1ª ed.). Siglo Veintiuno editores.
Ferreiro, E. (2006). La escritura antes de la letra. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (3), 1-52. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283121724001
Ferreiro, E. y Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño (1ª ed.). Siglo Veintiuno Editores.
Ferreiro, E. y Teberosky, A. (1981). La comprensión del sistema de escritura: construcciones originales del niño e información específica de los adultos. Rev. Lectura y vida, (1). http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a2n1/02_01_Ferreiro.pdf
Ferreiro, E. y Gómez, M. (1998). Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura (4ª ed.). Siglo Veintiuno editores.
Guerrero, H., Herrera, B., Rueda, S., Borbua, B. y Morales, Y. (2020). Estrategias pedagógi- cas propiciadoras del fomento lector en estudiantes de básica primaria. Revista Investigium IRE:Ciencias Sociales y Humanas, XI (1), 46-57. https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/article/view/308/367
Holzstein, L. (2015). Proceso de alfabetización. Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad. 1, (3). https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/download/4161/3386
Hulse, S., Egeth, H. y Deese, J., (1982). The Psychology of Learning (5ª ed.). McGRAW-HILL.
Ley 1804 de 2016. Por la cual se establece la política de Estado para el Desarrollo Integral de la Primera Infancia de Cero a Siempre y se dictan otras disposiciones. 02 de agosto de 2016. D.O. No. 49953.
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2011). Plan nacional de lectura y escritura de educación inicial, preescolar, básica y media. MEN. https://cerlalc.org/wp-content/uploads/2019/10/Colombia_PNLE.pdf
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2016). Derechos básicos de aprendizaje. MEN.
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2016). Fundamentación de Derechos Básicos de Aprendizaje y Mallas de Aprendizaje del área de Lenguaje. MEN. https://aprende.colombiaaprende.edu.co/ckfinder/userfiles/files/Fundamentacio%CC%81 n%20-%20Lenguaje.pdf
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2017). Bases curriculares de la educación inicial y preescolar. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-341880_recurso_1.pdf
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2017). ¿Qué dice aquí?... ¿Cómo se escribe esta palabra? Orientaciones para promover la lectura y escritura emergente en el grado de transición. MEN. https://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/Orientaciones%20para%20promover%20la%20lectura%20y%20escritura_Transicion.pdf
Montenegro, I. (2009). Como evaluar el aprendizaje escolar. Orientaciones para la aplicación del decreto 1290 de 2009 (1ra ed.). Ed. Magisterio.
Moreno, D., Celis, E., Gereda, B., Hernández, L. y Romero, S. (2017). La familia en las representaciones sociales de los docentes de un colegio distrital de Bogotá. Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, VIII (1), 29-43. https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/article/view/201/pdf_6
Narvarte, M. (2007). Lectoescritura aprendizaje integral. LESA Editorial.
Orozco, N. (2018). Desarrollo cognitivo de la lectura y la escritura en primera infancia: entre la ciencia y la experiencia. Ed. Bonaventura.
Teberosky, A. (1992). Aprendiendo a escribir (1ª ed.). Lukambanda Editorial.
Teberosky, A y Soler, M. (1997). Contextos de Alfabetización inicial. (1ra ed.). Siglo Veintiuno editores
Teberosky, A. (2007). Aprendiendo a escribir. (5. ª ed.). Horsori Editorial
Vosniadou, S. (2006). Cómo aprenden los niños. Serie prácticas educativas-7. Academia Internacional de Educación.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.