Teaching practices in the reading and writing processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071212

Keywords:

teaching, writing, reading, pedagogy, promotion (Thesaurus); children (Key words suggested by the authors)

Abstract

The main purpose of this article is to analyze the process of reading and writing; therefore, the following specific objectives are established; characterize, interpret and discuss the educational reality of these communicative skills with constructivist theories. To execute them, a socio-critical paradigm, qualitative approach, descriptive-interpretative method is used; in addition it was implemented different techniques such as unstructured interview, participant observation, documentary review and workshop; which were developed at Nuestra Señora de Guadalupe public school. The main results highlight that the syllabic system is still promoted, features of the behaviorist perspective are preserved and little relevance is given to the sociocultural context where the child lives. Besides, the limitation of the study was the lack of availability on behalf of the teachers when applying the techniques. It is concluded that the contribution to the field of knowledge focuses on presenting how the teaching practices of these linguistic processes are being carried out, thus recognizing their effects, theoretical foundations and how they can be improved, with the intention of providing pedagogical assistance focused on contemporaneity, therefore it should be emphasized that the family is one of the most important factors in child-rearing, since it is in charge of stimulating and accompanying children in their education. Finally, it is necessary to renew the educational system so that it can respond to the needs of the new generations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aceña, J. (1991). Papeles del Seminario de “Trastornos del lenguaje”: La Dislexia. Rev. Didáctica. Lengua y literatura, (3), 5-12. https://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/download/DIDA9191110005A/20283

Anderson, R. y Faust, G. (1977). Educational psychology: The Science of Instruction and Learning. Editorial Dodd.

Arroyo, C. (2018). Propuesta pedagógica para fortalecer los procesos iniciales de lectura y escritura, por medio de estrategias con niños de 5 a 6 años de un jardín infantil, perteneciente al Ministerio de Educación Pública en el circuito 07 de Heredia [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Costa Rica]. Archivo digital. https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/15053

Baca, I. (2006). La lingüística, la enseñanza de la lengua y la producción escrita. Rev. Laurus, 12 (21), 39-57. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76102104

Carrillo, M., Padilla, J., Rosero, T. y Villagomez, M. (2009). La motivación y el aprendizaje. Rev. Alteridad, 4 (2), 20-32. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=467746249004

Ceballos-Garcés. N. (2016). Un nuevo paradigma en la enseñanza de la lengua escrita en educación inicial (1ra ed). Editorial Universidad Cesmag.

Delgado, Á., García, D. y Truneanu, V. (2005). Análisis psicolingüístico de los textos de iniciación a la lectura. Rev. Artes y Humanidades UNICA, 6 (13) ,15-34. https://www.redalyc.org/pdf/1701/170121652002.pdf

Díaz, L. y Echeverry, C. (2001). Enseñar y aprender, leer y escribir. Una propuesta a partir de la investigación. Mesa redonda magisterio.

Ferreiro, E. (1997). Alfabetización. Teoría y práctica (1ª ed.). Siglo Veintiuno editores.

Ferreiro, E. (2006). La escritura antes de la letra. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (3), 1-52. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283121724001


Ferreiro, E. y Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño (1ª ed.). Siglo Veintiuno Editores.

Ferreiro, E. y Teberosky, A. (1981). La comprensión del sistema de escritura: construcciones originales del niño e información específica de los adultos. Rev. Lectura y vida, (1). http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a2n1/02_01_Ferreiro.pdf

Ferreiro, E. y Gómez, M. (1998). Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura (4ª ed.). Siglo Veintiuno editores.

Guerrero, H., Herrera, B., Rueda, S., Borbua, B. y Morales, Y. (2020). Estrategias pedagógi- cas propiciadoras del fomento lector en estudiantes de básica primaria. Revista Investigium IRE:Ciencias Sociales y Humanas, XI (1), 46-57. https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/article/view/308/367

Holzstein, L. (2015). Proceso de alfabetización. Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad. 1, (3). https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/download/4161/3386

Hulse, S., Egeth, H. y Deese, J., (1982). The Psychology of Learning (5ª ed.). McGRAW-HILL.

Ley 1804 de 2016. Por la cual se establece la política de Estado para el Desarrollo Integral de la Primera Infancia de Cero a Siempre y se dictan otras disposiciones. 02 de agosto de 2016. D.O. No. 49953.

Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2011). Plan nacional de lectura y escritura de educación inicial, preescolar, básica y media. MEN. https://cerlalc.org/wp-content/uploads/2019/10/Colombia_PNLE.pdf

Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2016). Derechos básicos de aprendizaje. MEN.

Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2016). Fundamentación de Derechos Básicos de Aprendizaje y Mallas de Aprendizaje del área de Lenguaje. MEN. https://aprende.colombiaaprende.edu.co/ckfinder/userfiles/files/Fundamentacio%CC%81 n%20-%20Lenguaje.pdf

Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2017). Bases curriculares de la educación inicial y preescolar. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-341880_recurso_1.pdf

Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2017). ¿Qué dice aquí?... ¿Cómo se escribe esta palabra? Orientaciones para promover la lectura y escritura emergente en el grado de transición. MEN. https://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/Orientaciones%20para%20promover%20la%20lectura%20y%20escritura_Transicion.pdf

Montenegro, I. (2009). Como evaluar el aprendizaje escolar. Orientaciones para la aplicación del decreto 1290 de 2009 (1ra ed.). Ed. Magisterio.

Moreno, D., Celis, E., Gereda, B., Hernández, L. y Romero, S. (2017). La familia en las representaciones sociales de los docentes de un colegio distrital de Bogotá. Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, VIII (1), 29-43. https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/article/view/201/pdf_6

Narvarte, M. (2007). Lectoescritura aprendizaje integral. LESA Editorial.

Orozco, N. (2018). Desarrollo cognitivo de la lectura y la escritura en primera infancia: entre la ciencia y la experiencia. Ed. Bonaventura.

Teberosky, A. (1992). Aprendiendo a escribir (1ª ed.). Lukambanda Editorial.

Teberosky, A y Soler, M. (1997). Contextos de Alfabetización inicial. (1ra ed.). Siglo Veintiuno editores

Teberosky, A. (2007). Aprendiendo a escribir. (5. ª ed.). Horsori Editorial

Vosniadou, S. (2006). Cómo aprenden los niños. Serie prácticas educativas-7. Academia Internacional de Educación.

Published

2023-05-25

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Teaching practices in the reading and writing processes. (2023). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 7(12), 132-143. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071212

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>