Metacognitive pedagogical practice for the development of reading comprehension in a foreign language

Authors

  • Milton Alcides Pajaro-Manjarres Universidad de Córdoba, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog24.02081408

Keywords:

learning, teaching, foreign language, pedagogical practice (Thesaurus); reading comprehension (Keywords suggested by the author).

Abstract

The development of communicative skills in at least one foreign language (FL) is a requirement and a necessity in this complex, globalized and multilingual world. This research describes the process that was developed to cooperatively reveal the principles that favor the development of reading comprehension in a foreign language in secondary school students from public schools. The methodology used corresponds to the qualitative one, based on the socio-critical paradigm with an Educational Action Research (EAR) design. The participants in this study were: four teaching directors, five FL teachers, and a representative group of high school students. The main findings reveal the group of ten distinctive features that define effective teaching and learning of reading in a foreign language. In conclusion, it is proposed that, given the characteristics of the current world, it is imperative for the educational environment to develop investigative processes that emerge from the teacher's practice and are carried out collectively. Likewise, the theoretical construct achieved with this research makes it a reference for other investigations focused on the teaching and learning of reading in a foreign language. Finally, this decalogue can serve as a reference for designing a model or instrument for evaluating educational quality specifically aimed at achieving improvements in the development of communicative competencies in a foreign language.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adams, M. y Collins, A. (1985). A schema theoretic view of reading. In H. Singer & R.B. Ruddell (Eds.), Theoretical models and processes of reading. Del. IRA.

Arellano, A. (1996). El pensamiento pedagógico, en educar, enseñar y aprender. Consejo de publicaciones Mérida.

Barthes, R. (1975). Sobre la lectura. El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura. Paidós.

Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Ediciones Martínez Roca.

Correa, C. (2013). Currículo transdisciplinar y práctica pedagógica compleja: (Emergencia y religantes de la educación del siglo XXI). Ediciones Universidad Simón Bolívar.

Darling-Hammond, L., Hyler, M. E. y Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Learning Policy Institute.

Darling-Hammond, L., Flook, L., Cook-Harvey, C., Barron, B. y Osher, D. (2020). Implications for educational practice of the science of learning and development. Applied Developmental Science, 24(2), 97-140.

Elliot, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación acción. Ediciones Morata.

Foucault, M. (2010). La arqueología del saber. Editorial Siglo XXI (Original publicado en 1969).

Freire, P. (1989). A importância do ato de ler. Ed. Cortez.

Gardner, H. y Davis, K. (2014). La generación App. Paidós.

González, J. (2009). La evaluación sobre la base de la investigación como teoría de aprendizaje y enseñanza metacompleja generadora de conocimiento [Tesis doctoral, Universidad mayor de San Andres]. Repositorio Institucional UMSA. https://repositorio.umsa.bo/xmlui/handle/123456789/10370

González, J. (2018) Pensamiento religado: Pensar para religar. Prisa Ediciones.

Grabe, W. (2009). Reading in a Second Language: Moving from Theory to Practice. Cambridge University Press.

Grellet, F. (2006). Developing reading skills. Cambridge University Press.

Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. Routledge.

Klingner, J., Vaughn, S. y Boardman, A. (2007). Teaching reading comprehension to students with learning difficulties. Guilford Press.

Lewin, K. (1946), Action Research and Minority Problems. Journal of social issues, 2(4), 34-46. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1946.tb02295.x

Marzano, R. (2003). What Works in Schools: Translating Research into Action. ASCD.

Morín, E. (2000). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paidós.

Najmanovich, D. (2012). Educar en tiempos agitados: Crisis, Cambio y Complejidad. Revista IRICE, 24 (24), 13-25. https://doi.org/10.35305/revistairice.v24i24.467

Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2003). La educación en un mundo plurilingüe. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000129728_spa

Perfetti, C. (1985). Reading ability. Oxford University Press.

Real Academia de la Lengua Española (2019). Lectura. El Diccionario de la Lengua Española (Edición tricentenario). Recuperado el 27 de mayo de 2024, de https://dle.rae.es/lectura

Rivas, C. y Cuellar, C. (2013). Enseñanza de la comprensión lectora del inglés en la educación universitaria: Una visión crítica. Gaceta Técnica, (10), 73-78.

Saker, J. y Correa, C. (2015) Saber y práctica pedagógica: Aulas abiertas a la investigación educativa. Ediciones Universidad Simón Bolívar.

Snow, C (2002) Reading for Understanding: Towards a Research and Development

Program in Reading Comprehension. RAND Corporation

Tomlinson, C. A. (2014). The Differentiated Classroom: Responding to the Needs of All Learners. ASCD.

Vasco, C. (1990). Reflexiones sobre pedagogía y didáctica. Serie pedagogía y currículo. Ministerio de Educación Nacional de Colombia.

Warga, M. (2006). The development of foreign language learners’ supportive moves in requests: Convergence towards the pragmatic norms of the first language? Rassegna Italiana di Linguistica Applicata, 38(2-3), 17-30.

Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. Cambridge University Press.

Zambrano, A. (2000). La mirada del sujeto educable: la pedagogía y la cuestión del otro. Fundación para la Filosofía en Colombia.

Zuluaga, O. (1999). Pedagogía e historia la historicidad de la pedagogía la enseñanza un objeto de saber. Siglo del Hombre Editores, Anthropos, Editorial Universidad de Antioquia.

Zuluaga, O., Echeverri, A., Martínez, A., Restrepo, S. y Quiceno, H., (2011). Educación y pedagogía: Una diferencia necesaria. En: Zuluaga, O., Echeverri, A., Martínez, A. Quiceno, H., Sáenz, J., Álvarez A. (Ed.) Pedagogía y Epistemología (pp. 21-40). Editorial Magisterio.

Published

2024-05-02

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Metacognitive pedagogical practice for the development of reading comprehension in a foreign language. (2024). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 8(14), 125-142. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog24.02081408

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>