Identification of sustainability-related programs from the perspective of strategic actors at UPAEP, Puebla, Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071209

Keywords:

Sustainable development, identity, university (Thesaurus); strategic actors, programs (keywords suggested by the authors).

Abstract

Efforts towards transitioning to a sustainable university exist at Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla (UPAEP). However, little is known within the university community about the programs that can be considered sustainable. Additionally, this concept is perceived solely from an ecological/environmental dimension, which hinders its conceptual appropriation for a comprehensive, participatory, and socialized transition process. Therefore, the aim of this research was to determine the programs -according to the perspective of strategic actors at UPAEP (decision-makers at different levels and with substantive functions of the university)- related to one or more of the following axes: poverty reduction, social inclusion and gender perspective, health promotion and well-being, mitigation of the impact of natural resource use, and strategic alliances to achieve these purposes. The process involved semi-structured interviews and desk research. The results revealed the existence of three main programs identified by the majority of participants, which have an impact on the aforementioned axes. These programs are part of the institutional identity and university model of UPAEP, highlighting the importance of communicating and socializing their impact and how they contribute to sustainable development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bretón, F. (2020). Patente UPAEP mejora recuperación de energía en el Metro de la Ciudad de México. UPRESS UPAEP. https://bit.ly/3RXTvfW

De León Vázquez, I. I., Tapia-Castillo, D. I. & Vélez-Díaz, D. (2019). La Sustentabilidad en las instituciones de Educación Superior. XIKUA Boletín Científico De La Escuela Superior De Tlahuelilpan, 7(14), 40-47. https://doi.org/10.29057/xikua.v7i14.4255

Francisco, P. (2015). Laudato SI': Carta encíclica del Sumo Pontífice Francisco: a los obispos, a los presbíteros y a los diáconos, a las personas consagradas y a todos los fieles laicos sobre el cuidado de la casa común. Lima: Paulinas.

Garza, R. y Galo, J., (2010). La Sustentabilidad en las Instituciones de Educación Superior: Una Visión Holística. Universidad Autónoma Agraria Antonio Narro.

Gobierno de México. (2018). Agenda 2030. Gobierno de México. https://www.gob.mx/agenda2030

González Gaudiano, E. J., Meira-Cartea, P. Á. & Martínez-Fernández, C. N. (2015). Sustentabilidad y Universidad: retos, ritos y posibles rutas. Revista de la Educación Superior, 44 (175), 69-93. https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v44n175/v44n175a4.pdf

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a ed.). McGraw-Hill Education.

Instituto Promotor del Bien Común UPAEP. (2022). Bien común IPBC. https://upaep.mx/biencomun/nosotros

Méndez, J. (2020). El AztechSat-1 UPAEP, Nanosatélite mexicano, inicia su misión en el espacio. UPRESS UPAEP. https://acortar.link/amGFnn

Organización de las Naciones Unidas. (2015). Objetivo 4: Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos. https://acortar.link/ViJLr

Parra, J., Zúñiga, L. & Cruz, M., (2018). Relación universidad – empresa- comunidad en los planes de estudio del urbanismo. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 2(3), 125-138. https://acortar.link/xgVeT8

Prandecki, K., (2017). Common Goods and Sustainable Development. European Journal of Sustainable Development, 6 (3), 155-165. 10.14207/ejsd.2017.v6n3p155

Rice, C. (2022). El mejor resumen de Laudato Si'. Laudatosimovement.org. https://bit.ly/3qOums1

Rivera, J. (2021). Psicología ambiental y sustentabilidad: aportes disciplinares. En Rivera, J. y Becerra, H. (Eds.), Teoría y educación ambiental: Reflexiones en tiempo de pandemia (pp.22-35). Universidad Autónoma de Chapingo. https://acortar.link/8WGnNh

Sáenz, O. (2020). Implementación de los ODS en las Instituciones de Educación Superior. Recomendaciones a partir de la experiencia de una universidad latinoamericana 1. Researchgate. https://acortar.link/rgY0qj

Universidad Nacional Autónoma de México. (s.f.). Términos/ INSTITUCIONALIZACIÓN. Biblioweb. https://bit.ly/3xyd0DN

Universidad de Colima. (2022). Investigación-acción. Universidad de Colima El portal de la tesis. https://recursos.ucol.mx/tesis/investigacion_accion.php

Universidad Veracruzana. (2018). Plan maestro de la sustentabilidad 2030. Acciones colectivas para el bien común. Coordinación Universitaria para la Sustentabilidad https://acortar.link/JDfehZ

Universidad Veracruzana. (2020). Percepción de actores clave sobre la presencia actual y prioridades futuras de la sustentabilidad en la UV. Resultados de entrevistas. Universidad Veracruzana. https://bit.ly/3LoP9fi

UPAEP Identidad. (2018). Identidad y modelo. UPAEP. https://upaep.mx/identidad-y-modelo

UPAEP Colaboradores. (2018). Consulta el nuevo documento 2018 de los Sistemas Académicos de Pertinencia Social. UPAEP. https://bit.ly/3Lsh91S

UPAEP. (05 de agosto de 2020). Política de respeto al medio ambiente y de desarrollo sustentable. https://cutt.ly/NN0szac

UPAEP Nosotros. (2022). Campus Puebla - Licenciaturas. UPAEP.

https://upaep.mx/enbreve/campus-puebla

UPRESS UPAEP (2022). Programa Una Apuesta de Futuro. https://upress.mx/summarum/no1/COLA/apuesta.htm

Villafuerte-Holguín, J. (2020). Conocimientos, actitudes y disposición para el desarrollo sostenible en la universidad: Podcasts y concienciación ambiental. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 4(7), 91-107. http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040708

Published

2023-05-25

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Identification of sustainability-related programs from the perspective of strategic actors at UPAEP, Puebla, Mexico. (2023). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 7(12), 101-110. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071209

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>