Learning resulting from a cross-cutting subject aiming towards sustainability, Universidad Popular Autónoma de Puebla (UPAEP)
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071210Keywords:
University cooperation, education for sustainable development, training, curriculum (Thesaurus); Higher Education Institution, cross-cutting mainstreaming (keywords suggested by the authors).Abstract
Humanity is facing a socio-environmental crisis that has various levels of complexity and multidimensionality, hence, it requires decisive actions for its resolution. This requires Higher Education Institutions (HEIs) to respond ethically in the construction of sustainable and righteous societies. Therefore, it is relevant to identify how HEIs incorporate sustainability in the curriculum in order to create an "integrated and inclusive" educational project. In this process, questions arise regarding how to include the perspective of sustainability into the curriculum of different disciplines. In light of this, the objective of this work is to gather learning obtained from informal interviews and desk research (material documentation) that share the experience of cross-cutting sustainability in the curriculum at Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla through the subject "Environment and Sustainability" for the entire university. Its purpose is to educate professionals who can integrate knowledge, skills, and values that enable them to propose sustainable solutions to the negative impacts of anthropogenic activity through critical and transformative practice within their disciplinary training.
Downloads
References
Arellanes-Licea, E.L. (2022). Conciencia ambiental en educación mediasuperior: un estudio comparativo.EnCastro, O. R., Rivera, J. M. y Fontalvo J.M. (Coord.), Intervenciones y estudios socioambientales: Experiencias interdisciplinarias para la sustentabilidad (pp. 143-158). Universidad Autónoma de Chapingo http://bit.ly/3VxKUSz
Baños-Ardavín, E. J. (2022). Informe del Rector 2021-2022. UPAEP. http://bit.ly/3VuBas4
Bohne-García, A.C., Bruckmann-Maynetto, M. y Martínez-González, A. (2019). El desarrollo sustentable en las instituciones de educación superior: un verdadero desafío. Revista Digital Universitaria de la Universidad Autónoma de México, 20 (5).http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2019.v20n5.a3
Brundtland, G. y la Comisión Mundial sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo.(1987).Our Future of the World Commision on Environment and Development. Oxford University. http://bit.ly/3VlcHWD
Cantú-Martínez, P. C. (2013). Las instituciones de educación superior y la Responsabilidad social en el marco de la sustentabilidad. Revista Electrónica Educare, 17(3), 41-55. https://bit.ly/2TH9XbH
CURIEL BALLESTEROS, A. (1993). Educación Ambiental y Universidad en las memorias del Congreso Iberoamericano de Educación Ambiental: Una Estrategia Hacia El Porvenir.
De León-Vázquez, I.I., De la Peña-De la Cruz, F., Escamilla-Mendoza, S. B., Tapia-Castillo, D.I. y Vélez-Díaz, D. (2019). La sustentabilidad en las instituciones de Educación Superior. XIKUA Boletín Científico de la Escuela Superior de Tlahuelilpan, 7 (14), 40-47. https://doi.org/10.29057/xikua.v7i14.4255
Garza-Gutiérrez, R. y Medina-Torres., J.G., (2010). La Sustentabilidad en las Instituciones de Educación Superior: Una versión Holística. LA&GO Ediciones, S.A. de C.V.
Greenleaf, W. (2008). Developing learning outcomes: A guide for University of Toronto Faculty. https://tinyurl.com/2j7q2lng
Jiménez-Martínez, N. M. (2021). La sustentabilidad universitaria en México: Avances y desafíos. Revista Iberoamericana Ambiente & Sustentabilidad, 4, 152-163. https://doi.org/10.46380/rias.vol4.e152
López-Suero, C. y Doria-Serrano, C. (2018). El reto de la ambientalización curricular en la carrera de Ingeniería Química de la Universidad Iberoamericana de Ciudad de México.DIDAC Nueva Época, (71), 64-69.https://biblat.unam.mx/hevila/Didac/2018/no71/8.pdf
Ramos-Mora, D.M. y Sánchez-Contreras, M.F. (2018). La ambientalización curricular. Una mirada al proceso en Ibero, Ciudad de México. DIDAC Nueva Época, (71), 35-49.https://biblat.unam.mx/hevila/Didac/2018/no71/5.pdf
Rivera-Ramírez J.M. (2021). Psicología ambiental y sustentabilidad: aportes disciplinares. EnRivera, J. y Becerra, H. (Coord.), Teoría y educación ambiental: Reflexiones en tiempo de pandemia (pp.22-35). Universidad Autónoma de Chapingo. https://acortar.link/8WGnNh
Rosales-Mejía, M. M. (2014). Proceso evaluativo: evaluación sumativa, evaluación Formativa y Assesment su impacto en la educación actual. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, Buenos Aires, Argentina.
Sandín-Esteban, M.P. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. Mc Graw and Hill Interamericana.
Suasnábar, C., Del Valle, D., Didriksson, A. y Korsunsky, L. (2018). Balance y desafíos hacia la CRES 2018: Cuaderno 1: Aportes para penar la Universidad Latinoamericana. CLACSO, 17-28. https://bit.ly/3dYBpbL
Tünnermann-Bernheim, C. (2010). Las conferencias regionales y mundiales sobre educación superior de la UNESCO y su impacto en la educación superior de América Latina. Universidades, (47), 31-46. http://bit.ly/3EL8rsu
UANL. (2021). Secretaría de Sustentabilidad. http://sds.uanl.mx/
UPAEP. (2016). Ideario UPAEP. UPAEP. http://bit.ly/3FbNzfa
UPAEP. (2021). Modelo Educativo U50. UPAEP. https://tinyurl.com/2qtrxrkh
Villafuerte-Holguín, J. (2020). Conocimientos, actitudes y disposición para el desarrollo sostenible en la universidad: Podcasts y concienciación ambiental. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 4(7), 91-107. http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040708
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.