Learning resulting from a cross-cutting subject aiming towards sustainability, Universidad Popular Autónoma de Puebla (UPAEP)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071210

Keywords:

University cooperation, education for sustainable development, training, curriculum (Thesaurus); Higher Education Institution, cross-cutting mainstreaming (keywords suggested by the authors).

Abstract

Humanity is facing a socio-environmental crisis that has various levels of complexity and multidimensionality, hence, it requires decisive actions for its resolution. This requires Higher Education Institutions (HEIs) to respond ethically in the construction of sustainable and righteous societies. Therefore, it is relevant to identify how HEIs incorporate sustainability in the curriculum in order to create an "integrated and inclusive" educational project. In this process, questions arise regarding how to include the perspective of sustainability into the curriculum of different disciplines. In light of this, the objective of this work is to gather learning obtained from informal interviews and desk research (material documentation) that share the experience of cross-cutting sustainability in the curriculum at Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla through the subject "Environment and Sustainability" for the entire university. Its purpose is to educate professionals who can integrate knowledge, skills, and values that enable them to propose sustainable solutions to the negative impacts of anthropogenic activity through critical and transformative practice within their disciplinary training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arellanes-Licea, E.L. (2022). Conciencia ambiental en educación mediasuperior: un estudio comparativo.EnCastro, O. R., Rivera, J. M. y Fontalvo J.M. (Coord.), Intervenciones y estudios socioambientales: Experiencias interdisciplinarias para la sustentabilidad (pp. 143-158). Universidad Autónoma de Chapingo http://bit.ly/3VxKUSz

Baños-Ardavín, E. J. (2022). Informe del Rector 2021-2022. UPAEP. http://bit.ly/3VuBas4

Bohne-García, A.C., Bruckmann-Maynetto, M. y Martínez-González, A. (2019). El desarrollo sustentable en las instituciones de educación superior: un verdadero desafío. Revista Digital Universitaria de la Universidad Autónoma de México, 20 (5).http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2019.v20n5.a3

Brundtland, G. y la Comisión Mundial sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo.(1987).Our Future of the World Commision on Environment and Development. Oxford University. http://bit.ly/3VlcHWD

Cantú-Martínez, P. C. (2013). Las instituciones de educación superior y la Responsabilidad social en el marco de la sustentabilidad. Revista Electrónica Educare, 17(3), 41-55. https://bit.ly/2TH9XbH

CURIEL BALLESTEROS, A. (1993). Educación Ambiental y Universidad en las memorias del Congreso Iberoamericano de Educación Ambiental: Una Estrategia Hacia El Porvenir.

De León-Vázquez, I.I., De la Peña-De la Cruz, F., Escamilla-Mendoza, S. B., Tapia-Castillo, D.I. y Vélez-Díaz, D. (2019). La sustentabilidad en las instituciones de Educación Superior. XIKUA Boletín Científico de la Escuela Superior de Tlahuelilpan, 7 (14), 40-47. https://doi.org/10.29057/xikua.v7i14.4255

Garza-Gutiérrez, R. y Medina-Torres., J.G., (2010). La Sustentabilidad en las Instituciones de Educación Superior: Una versión Holística. LA&GO Ediciones, S.A. de C.V.

Greenleaf, W. (2008). Developing learning outcomes: A guide for University of Toronto Faculty. https://tinyurl.com/2j7q2lng

Jiménez-Martínez, N. M. (2021). La sustentabilidad universitaria en México: Avances y desafíos. Revista Iberoamericana Ambiente & Sustentabilidad, 4, 152-163. https://doi.org/10.46380/rias.vol4.e152

López-Suero, C. y Doria-Serrano, C. (2018). El reto de la ambientalización curricular en la carrera de Ingeniería Química de la Universidad Iberoamericana de Ciudad de México.DIDAC Nueva Época, (71), 64-69.https://biblat.unam.mx/hevila/Didac/2018/no71/8.pdf

Ramos-Mora, D.M. y Sánchez-Contreras, M.F. (2018). La ambientalización curricular. Una mirada al proceso en Ibero, Ciudad de México. DIDAC Nueva Época, (71), 35-49.https://biblat.unam.mx/hevila/Didac/2018/no71/5.pdf

Rivera-Ramírez J.M. (2021). Psicología ambiental y sustentabilidad: aportes disciplinares. EnRivera, J. y Becerra, H. (Coord.), Teoría y educación ambiental: Reflexiones en tiempo de pandemia (pp.22-35). Universidad Autónoma de Chapingo. https://acortar.link/8WGnNh

Rosales-Mejía, M. M. (2014). Proceso evaluativo: evaluación sumativa, evaluación Formativa y Assesment su impacto en la educación actual. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, Buenos Aires, Argentina.

Sandín-Esteban, M.P. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. Mc Graw and Hill Interamericana.

Suasnábar, C., Del Valle, D., Didriksson, A. y Korsunsky, L. (2018). Balance y desafíos hacia la CRES 2018: Cuaderno 1: Aportes para penar la Universidad Latinoamericana. CLACSO, 17-28. https://bit.ly/3dYBpbL

Tünnermann-Bernheim, C. (2010). Las conferencias regionales y mundiales sobre educación superior de la UNESCO y su impacto en la educación superior de América Latina. Universidades, (47), 31-46. http://bit.ly/3EL8rsu

UANL. (2021). Secretaría de Sustentabilidad. http://sds.uanl.mx/

UPAEP. (2016). Ideario UPAEP. UPAEP. http://bit.ly/3FbNzfa

UPAEP. (2021). Modelo Educativo U50. UPAEP. https://tinyurl.com/2qtrxrkh

Villafuerte-Holguín, J. (2020). Conocimientos, actitudes y disposición para el desarrollo sostenible en la universidad: Podcasts y concienciación ambiental. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 4(7), 91-107. http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040708

Published

2023-05-25

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Learning resulting from a cross-cutting subject aiming towards sustainability, Universidad Popular Autónoma de Puebla (UPAEP). (2023). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 7(12), 111-118. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071210

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>