Analysis of Workshops on Community Environmental Web Documentaries about Cerro de la Estrella, Mexico City
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071208Keywords:
Film, interactive communication, community, ecological crisis, civilizational crisis, environmental education (Thesaurus).Abstract
This research aimed to analyze two workshops regarding environmental education and documentary filmmaking about the Cerro de la Estrella Protected Natural Area in order to establish a stronger foundation for improving the delivery of future workshops. Through these workshops, a learning community was formed, and ten community short films were created for environmental education purposes. Community Environmental Web Documentaries were proposed as a category of documentary filmmaking based on the features of web, environmental, and community documentaries. The study was grounded on the understanding that digital tools enable the audience to be "prosumers" (consumers and producers of video), as well as on working collaboratively and decentralized to foster greater engagement with the civilizational crisis. By means of a qualitative methodology, an ethnographic approach, and discourse analysis, five categories of analysis were generated to examine the dialogues and knowledge built during the workshops. It is evident that the produced documentaries not only combine art and science, but also express concerns, interests, and personalities. There was a wide range of documentaries, from a virtual gallery of medicinal plants to an experimental proposal. Collectively, the videos provided an excellent means of shedding light on "wicked” problems.
Downloads
References
Amar, V. (2009). El Cine por una Educación Ambiental. Educación y Realidad, 34(3), 133-145. https://tinyurl.com/59a84see
Angrosino, M. (2007). Etnografía y observación participante en Investigación Cualitativa. Morata.
Balint, P., Stewart, R., Desai, A. y Walters, L. (2011). Wicked environmental problems, managing uncertainty and conflicto. Islandpress.
Candela, A. (1995b). Consensus construction as a collective task in mexican science classes. Anthropology & education quarterly, 26(4), 458-474. https://doi.org/10.1525/aeq.1995.26.4.05x1064x
Cazden, C. (1990). El discurso del aula. En Wittrock, M. La investigación de la enseñanza (vol. 3). Paidós Ibérica, S. A.
Corona, A. y Olalde, P. (2022). El reto de la educación ambiental desde las Áreas Naturales Protegidas, comparación de dos casos Puebla y Ciudad de México. En Covarrubias, V., Carrillo, T., Urrea, M. y Grijalva, A. (Coord.), Formas Incluyentes para Entender y Divulgar la Ciencia (pp. 37-55). CONCYTEP. http://bit.ly/3I5SSyZ
Esparza, M. (2020) La educación ambiental en contextos urbanos populares ¿Existe? En O. Castro, E. Velázquez y E. Tello (Coords.). Educación ambiental y cambio climático, repercusiones, perspectivas y experiencias locales (pp. 167-179). Universidad Autónoma Chapingo.
Fernández, S. y Bruno, P. (2019). El papel del cine comunitario en las redes de movilización ambientalistas de Argentina. Ecología Política, 57, 86-91. https://tinyurl.com/ycksp4j5
Gifreu, A. (2013). El documental interactivo: estado de desarrollo actual. Obra digital, 4(1), 29-55. https://tinyurl.com/4622nw8j
Gutiérrez, J. y Pozo, T. (2006). Modelos teóricos contemporáneos y marcos de fundamentación de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Revista Iberoamericana de Educación, 41, 21-68. https://doi.org/10.35362/rie410771.
Hallberg, A. (2021). The Crisis Communicated: A Study of the Chronology and Content of Environmental Documentaries in the United States, from 1990 to 2019. Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 12(2), 35-54
Hammersley, M. & Atkinson, P. (1994). Etnografía: métodos de investigación. Paidós Básica.
Horta, M. (2021). Education beyond the pandemic: The interactive documentary as a hybrid learning opportunity. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (58), 1-18. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0058-007
Karam, J., Linares, L., Moreno, A., Mejía, F., Plazas, A. y Castillo, C. (2019). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación con Enfoque en América Latina. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 3(4), 89-106. http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.03030406
Kori, K., Pedaste, M., Leijen, Ä. y Mäeots, M. (2017). Apoyando la Reflexión en el Aprendizaje Asistido por Tecnología. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 1(1), 134-157. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.09010109
Lezama, J. (2004). La construcción social y política del medio ambiente. El Colegio de México.
Martínez Luna, J. (2015). Conocimiento y comunalidad. Bajo el volcán, 15(23), 99-112. https://tinyurl.com/p8xbh8ft
Obando, C. (2021). El documental interactivo y transmedia: narrar en clave local, ver en clave global. Hipertext.net, Revista Académica sobre Documentación Digital y Comunicación interactiva, (23), 31-44. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2021.i23.04
Olalde, P., Olalde, K. y Olalde, I. (2021). Educación ambiental por medios audiovisuales en la Ciudad de México: “CultivArte en el Cerro de la Estrella. Eduscientia. Divulgación de la ciencia educativa, 4(8), 38-50. https://tinyurl.com/sb2d5cs7
Programa de manejo del Área Natural Protegida con la categoría de zona ecológica y cultural “Cerro de la Estrella”. (2007). Gaceta oficial del Distrito Federal. Órgano del Gobierno del Distrito Federal
Ramírez, B. (2014). Breve historia del Cerro de la Estrella. Espacio sagrado de Iztapalapa. Delegación Iztapalapa.
Ramírez, R. y Meixueiro, A. (2020). Cine, educación Ambiental y sustentabilidad: articulaciones y comunicaciones posibles. Secretaria de Medio Ambiente y Recursos Naturales.
Ramírez, R., Meixueiro, A. y Escobar, O. (2015). Cine y educación ambiental. Reflexiones, experiencias, estrategias educativas, categorías, prácticas y recomendaciones didácticas. XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa. https://tinyurl.com/meh4cjnm
Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: historia y cultura en los procesos educativos. Paidós.
Sauvé, L. (2005). Uma cartografia das corrientes em educação ambiental. En Sato, M. y Carvalho, I. (Col.). Educação ambiental - Pesquisa e desafios (pp. 17-46). Artmed.
Secretaría de Cultura de la Ciudad de México (2021). Reglas de operación del programa social “colectivos culturales comunitarios Ciudad de México 2021”. Gaceta oficial de la Ciudad de México, (515), 49-117. https://tinyurl.com/yeyrnzdb
Toledo, V. (2019). Los Civilizionarios. Repensar La Modernidad Desde La Ecología Política. Juan Pablos Editor.
Vázquez-Herrero, J., López-García, X. y Gifreu-Castells, A. (2019). Evolución del documental interactivo: perspectivas y retos para su consolidación. Estudos em Comunicação, (29), 127-145. https://tinyurl.com/d53hyvt7
Villaplana, V. (2015). Cine colaborativo. Discursos, prácticas y multiplataforma digitales. Hacia una diversificación de formatos transmedia participativos en el espacio digital europeo. Journal of Communication, (11), 88-117. https://tinyurl.com/44e2r8u2
Ximenes, M., Cruz, C. & Pierre, J. (2011). Linking community communication to conservation of the maned wolf in central Brazil. Environmental Education Research, 17(6), 815–827. https://doi.org/10.1080/13504622.2011.620701
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.