Tele-secondary Teacher Narratives on Educational Transitions Caused by the COVID-19 Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.11071306Keywords:
Teachers, distance education, teaching, pandemic (Thesaurus); tele-secondary, in-person education (Keywords suggested by the author).Abstract
The COVID-19 pandemic has caused an unprecedented disruption to educational systems, impacting around 1.6 billion students worldwide. This represents 94% of the global student population, and up to 99% of students affected in low- and lower-middle-income countries. Consequently, an estimated 24 million students could potentially drop out of their studies. The objective of this research is to explore the narratives of tele-secondary school teachers regarding their teaching experiences during the COVID-19 pandemic, describing key moments and lessons learned in the transition from in-person education to emergency remote education. Five tele-secondary teachers, comprising three women and two men, participated in a unique session of individual narrative interviews that lasted one to two hours. The results reveal that the pandemic presented individuals with a situation of emergency and uncertainty. However, it also provided them with an opportunity for growth and learning where teachers developed new, creative, and compassionate methods to continue distance education, even in rural settings with vulnerable youth. It is concluded that access to technology and the internet, along with training in Information Technology, Communication, Knowledge, and Digital Learning [Tecnologías de la Información, Comunicación, Conocimiento y Aprendizaje Digitales - TICCAD], are essential for bridging the gap between individuals who can continue their studies despite the public health emergency and those who are at risk of dropping out. In response to this gap, the strategies implemented by teachers during the pandemic prevented the dropout of the most vulnerable students.
Downloads
References
Abreu, J.L. (2020). Tiempos de coronavirus: La educación en línea como respuesta a la crisis. Daena: International Journal of Good Conscience, 15(1), 1-15. http://www.spentamexico.org/v15-n1/A1.15(1)1-15.pdf
Amaluisa-Rendón, P., Núñez-Torres, O. y Amaluisa-Rendón, A. (2022). Estrategias de enseñanza docente: modalidad presencial a modalidad virtual en el confinamiento. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(10), 199-209. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061013
Autoridad Educativa Federal en la Ciudad de México. (s.f.). Educación secundaria. https://www.aefcm.gob.mx/que_hacemos/secundaria.html
Barrera, D., Pulido, M. y Bautista, S. (2022). La investigación narrativa en la educación. Miradas, 17 (1), 95 – 109. https://doi.org/10.22517/25393812.25052
Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. La Muralla.
Castro, M., Paz, M. y Cela, E. (2020). Aprendiendo a enseñar en tiempos de pandemia COVID-19: nuestra experiencia en una universidad pública de Argentina. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(2), e1271. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2020.1271
Chase, S. (2015) Investigación narrativa: multiplicidad de enfoques, perspectivas y voces. En N. Denzin e Y. Lincoln (Comp.), Métodos de recolección y análisis de datos, Vol. 4 (pp. 58-112). Gedisa.
Connelly, F. M. y Clandinin, D. J. (1995). Relatos de experiencia e investigación narrativa. En J. Larrosa. Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación (pp. 11-60). Laertes.
Denzin, N. (1978). The research act: A theoretical introduction to sociological methods. Praeger.
Didriksson, T. A. (2020). Ante la pandemia, evitar reproducir la desigualdad social y educativa. En H. Casanova (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 154-163). Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, UNAM. http://132.248.192.241:8080/jspui/bitstream/IISUE_UNAM/551/1/DidrikssonA_2020_Ante_la_pandemia.pdf
Fernández, J., Domínguez, J. G. y Martínez, P. L. (2020). De la educación presencial a la educación a distancia en época de pandemia por Covid 19. Experiencias de los docentes. Revista Electrónica sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 7(14), 87–110. https://cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/212
García, A., Martínez, A. y Marín, A. (2020). Los profesores de la Facultad de Química de la UNAM frente al cambio a la educación remota de emergencia. Educación Química, 31(5), 15-32. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2021.5.76878
García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 24(1), 09–32. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080
Gatti, B.A. (2020). Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós- pandemia. Estudos Avançados, 34 (100), 29-41. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.34100.003
Gergen, K. (1996). Realidades y relaciones. Aproximaciones a la construcción social. Paidós.
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. y Bond, A. (27 de marzo de 2020). La diferencia entre la enseñanza remota de emergencia y el aprendizaje en línea. Educause. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2021). Encuesta para la medición del impacto COVID-19 en la educación (ECOVID-ED) 2020. INEGI. https://www.inegi.org.mx/contenidos/investigacion/ecovided/2020/doc/ecovid_ed_2020_presentacion_resultados.pdf
Lima, G. (2017). Enriquecer la realimentación para consolidar aprendizajes. Virtualidad, Educación y Ciencia, 8(14), 9–26. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/17328
Marín, A. J. y Pinto, J. E. (2021). Escuelas cerradas, aulas abiertas: estrategias de enseñanza remota en una comunidad rural de Yucatán. Revista latinoamericana de estudios educativos, 51, 215-250. https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.ESPECIAL.463
Marquez, J. I. (2020). De la educación tradicional a una educación remota: retos y oportunidades dentro de la emergencia sanitaria. Educación Química, 31(5), 88-91. http://dx.doi.org/10.22201/fq.18708404e.2020.5.77103
Martínez -Aguilar, J. y Pérez -Múzquiz, E. (2022). Las clases virtuales en México durante la pandemia. Ventajas y desventajas. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(11), 71-82. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061106
Medina, L. y Garduño, E. (2021) Educar en contingencia: factores y vivencias desde lo pedagógico, psicoafectivo y tecnológico. Revista latinoamericana de estudios educativos, 51, 181-214. https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.ESPECIAL.475
Padilla, F. (2021). Innovación educativa ante el desafío de la enseñanza en telesecundaria en tiempos del covid-19. Revista enfoques de la comunicación, (5), 23-70. https://revista.consejodecomunicacion.gob.ec/index.php/rec/article/view/23
Padilla, J., Soto, A.M., Serratos, I.N. y Castañeda, N. (2020). La enseñanza remota ante el COVID-19: experiencias de docencia en cuatro asignaturas de la UAM-I. Educación Química, 31(5), 144-151. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2021.6.77106
Patton, M. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Sage.
Perdomo, B. (2021). Publicaciones científicas de países latinoamericanos sobre educación ante el COVID-19. Revisión sistemática de la literatura. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 28, 244-351. https://doi.org/10.24215/18509959.28.e43
Pieck, E. (2021). Tiempos de pandemia. Percepciones de estudiantes de telesecundaria en el medio rural: los otros aprendizajes, las otras vivencias, las otras experiencias. Revista latinoamericana de estudios educativos, 51, 281-292. https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.ESPECIAL.452
Plasencia-Díaz, A. (2021). ¿Hacia una nueva realidad educativa? Complejidad, educación y poscovid. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(9), 10-13. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.1105090
Reynosa, E., Rivera, E.G., Rodríguez, D.B. y Bravo, R.E. (2020). Adaptación docente educativa en el contexto COVID-19: una revisión sistemática. Revista Conrado, 16(77), 141-149. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1580
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2020). Principales cifras del sistema educativo nacional 2019-2020. SEP. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2019_2020_bolsillo.pdf
Suárez, D. (2021). Investigación narrativa, relatos de experiencia y revitalización del saber pedagógico. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 2 (31), 365-379. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB31-308
Tarabini, A. (2020). Presentación. Transiciones educativas y desigualdades sociales: una perspectiva sociológica. Papers, 105 (2), 177-181. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2825
United Nations. (2020). Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond. United Nations. UN. https://www.un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid-19_and_education_august_2020.pdf
Velázquez-Cigarroa, E. y Tello-García, E. (2021). Prospección del sistema educativo mexicano a partir de las experiencias aprendidas por el COVID-19. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 145-157. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050810
Vivanco, A. (2020). Teleducación en tiempos de COVID-19: brechas de desigualdad. Revista CienciAmérica, 9(2), 1-10. https://cienciamerica.edu.ec/index.php/uti/article/view/307
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.