Challenges in the High School Curriculum in Oaxaca
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.11071305Keywords:
Educational needs, high school level, curriculum, urban area (Thesaurus).Abstract
The curricula used in high school institutions in the city of Oaxaca are outdated and do not align with the current needs, resulting in a lag that extends beyond the educational realm, ultimately affecting the community. Initially, this article discusses the origins of the curricula used for high school education in Mexico, which have remained largely unchanged for over six decades without significant updates. It also analyzes the characteristics of the educational model in place for high school education, including various subsystems such as general and technological high schools. This examination involves analyzing the subjects offered, classifying them into time blocks, based on the guidelines provided by the Deputy Secretary of High School Education, reviewing recent modifications, and assessing their alignment with students' interests. Many students perceive high school education more as a stepping stone rather than as an achievement that propels them into a professional career. Finally, the article addresses the current societal needs that go beyond the mere dissemination of factual information and instead focus on improving the quality of life for young people, and consequently, for society as a whole. Additionally, it emphasizes the importance of high school curricula to prioritize the fulfillment of these needs, rather than simply introducing relatively new elements into the classroom.
Downloads
References
Barba, R. (2019). La investigación-acción participativa desde la mirada de las maestras participantes en un proceso de formación permanente del profesorado sobre educación inclusiva (Tesis de doctorado, Universidad de Valladolid). Repositorio Documental. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/37920
Díaz-Barriga, A. (2013). La investigación curricular en México (2002-2011). ANUIES.
Dirección General de Planeación, Programación y Estadística Educativa. (2021). Principales Cifras del Sistema Educativo Nacional 2020-2021. SEP. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2020_2021_bolsillo.pdf
Guarino, L., Scremín, F. y Borrás, S. (2010). Estilo emocional, salud y calidad de vida percibida en embarazadas. SUMMA Psicológica UST, 7(1), 79-90. https://doi.org/10.18774/448x.2010.7.113
Gutiérrez, M. (2009). Evaluación curricular en el nivel medio superior de la Universidad Autónoma del Estado de México: propuesta metodológica. Espacios públicos, 12 (24), 212-229. https://espaciospublicos.uaemex.mx/article/view/20064/14955
Ochoa, A. y Díez-Martínez E. (2009). Las aspiraciones ocupacionales en el bachillerato. Una mirada desde la Psicología Educativa. Perfiles educativos, 31 (125), 38-61. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13211980004
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2019). Education at glance 2019. OCDE. https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/EAG2019_CN_MEX_Spanish.pdf
Oviedo, J. y González, M. (2018). Métodos de enseñanza para el desarrollo de las habilidades técnicas en la asignatura de electrónica. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 2(2), 75-87. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.03020206
Paniagua, M. (2012). Educación Especial Integrada. Universidad la Salle.
Pérez, D. (2007). Revisión y análisis del Modelo de Evaluación Orientada en los Objetivos (Ralph Tyler - 1950). Researchgate.
Román, B. (2015). Análisis crítico del discurso educativo del currículum y la Prueba de Selección Universitaria chilena. Entrecruzando discursos con consecuencia social. Un análisis crítico para el currículum y la PSU en la asignatura de historia y ciencias sociales (Tesis de doctorado, Universidad de Barcelona). Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/102099
Secretaría de Desarrollo Agrario, Territorial y Urbano (SEDATU), el Consejo Nacional de Población (CONAPO) y el Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2018). Delimitación de las zonas metropolitanas de México 2015. SEDATU – CONAPO – INEGI.
Secretaría del Medio Ambiente y Recursos Naturales (SEMARNAT). (2015). Bioseguridad, Glosario. gob.mx. https://apps1.semarnat.gob.mx:8443/dgeia/compendio_2018/dgeiawf.semarnat.gob.mx_8080/ibi_apps/WFServletee42.html
Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del curriculum. Ediciones Morata.
Subsecretaría de Educación Media Superior (SEMS). (2017). Planes de Estudio de Referencia del marco curricular común de la Educación Media Superior. SEP.
Subsecretaría de Educación Media Superior (SEMS). (2018). Antecedentes. http://sems.gob.mx/es_mx/sems/antecedentes_dgb
Subsecretaría de Educación Media Superior (SEMS). (s.f.). Nuevo currículo de la Educación Media Superior. http://sems.gob.mx/curriculoems/planes-de-estudio-de-referencia
Victorino, L., Bustillo, A. y Atriano, R. (2017). Políticas universitarias en el siglo XXI: El debate hacia políticas de Estado en México. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 1(1), 75-90. http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.09010105
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.