Challenges in the High School Curriculum in Oaxaca

Authors

  • Mario Samuel Ceballos-López Universidad Nuevo Sol, México

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.11071305

Keywords:

Educational needs, high school level, curriculum, urban area (Thesaurus).

Abstract

The curricula used in high school institutions in the city of Oaxaca are outdated and do not align with the current needs, resulting in a lag that extends beyond the educational realm, ultimately affecting the community. Initially, this article discusses the origins of the curricula used for high school education in Mexico, which have remained largely unchanged for over six decades without significant updates. It also analyzes the characteristics of the educational model in place for high school education, including various subsystems such as general and technological high schools. This examination involves analyzing the subjects offered, classifying them into time blocks, based on the guidelines provided by the Deputy Secretary of High School Education, reviewing recent modifications, and assessing their alignment with students' interests. Many students perceive high school education more as a stepping stone rather than as an achievement that propels them into a professional career. Finally, the article addresses the current societal needs that go beyond the mere dissemination of factual information and instead focus on improving the quality of life for young people, and consequently, for society as a whole. Additionally, it emphasizes the importance of high school curricula to prioritize the fulfillment of these needs, rather than simply introducing relatively new elements into the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barba, R. (2019). La investigación-acción participativa desde la mirada de las maestras participantes en un proceso de formación permanente del profesorado sobre educación inclusiva (Tesis de doctorado, Universidad de Valladolid). Repositorio Documental. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/37920

Díaz-Barriga, A. (2013). La investigación curricular en México (2002-2011). ANUIES.

Dirección General de Planeación, Programación y Estadística Educativa. (2021). Principales Cifras del Sistema Educativo Nacional 2020-2021. SEP. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2020_2021_bolsillo.pdf

Guarino, L., Scremín, F. y Borrás, S. (2010). Estilo emocional, salud y calidad de vida percibida en embarazadas. SUMMA Psicológica UST, 7(1), 79-90. https://doi.org/10.18774/448x.2010.7.113

Gutiérrez, M. (2009). Evaluación curricular en el nivel medio superior de la Universidad Autónoma del Estado de México: propuesta metodológica. Espacios públicos, 12 (24), 212-229. https://espaciospublicos.uaemex.mx/article/view/20064/14955

Ochoa, A. y Díez-Martínez E. (2009). Las aspiraciones ocupacionales en el bachillerato. Una mirada desde la Psicología Educativa. Perfiles educativos, 31 (125), 38-61. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13211980004

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2019). Education at glance 2019. OCDE. https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/EAG2019_CN_MEX_Spanish.pdf

Oviedo, J. y González, M. (2018). Métodos de enseñanza para el desarrollo de las habilidades técnicas en la asignatura de electrónica. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 2(2), 75-87. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.03020206

Paniagua, M. (2012). Educación Especial Integrada. Universidad la Salle.

Pérez, D. (2007). Revisión y análisis del Modelo de Evaluación Orientada en los Objetivos (Ralph Tyler - 1950). Researchgate.

Román, B. (2015). Análisis crítico del discurso educativo del currículum y la Prueba de Selección Universitaria chilena. Entrecruzando discursos con consecuencia social. Un análisis crítico para el currículum y la PSU en la asignatura de historia y ciencias sociales (Tesis de doctorado, Universidad de Barcelona). Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/102099

Secretaría de Desarrollo Agrario, Territorial y Urbano (SEDATU), el Consejo Nacional de Población (CONAPO) y el Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2018). Delimitación de las zonas metropolitanas de México 2015. SEDATU – CONAPO – INEGI.

Secretaría del Medio Ambiente y Recursos Naturales (SEMARNAT). (2015). Bioseguridad, Glosario. gob.mx. https://apps1.semarnat.gob.mx:8443/dgeia/compendio_2018/dgeiawf.semarnat.gob.mx_8080/ibi_apps/WFServletee42.html

Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del curriculum. Ediciones Morata.

Subsecretaría de Educación Media Superior (SEMS). (2017). Planes de Estudio de Referencia del marco curricular común de la Educación Media Superior. SEP.

Subsecretaría de Educación Media Superior (SEMS). (2018). Antecedentes. http://sems.gob.mx/es_mx/sems/antecedentes_dgb

Subsecretaría de Educación Media Superior (SEMS). (s.f.). Nuevo currículo de la Educación Media Superior. http://sems.gob.mx/curriculoems/planes-de-estudio-de-referencia

Victorino, L., Bustillo, A. y Atriano, R. (2017). Políticas universitarias en el siglo XXI: El debate hacia políticas de Estado en México. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 1(1), 75-90. http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.09010105

Published

2023-08-01

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Challenges in the High School Curriculum in Oaxaca. (2023). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 7(13), 75-91. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.11071305

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>