The evaluation of research training in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071204Keywords:
university student, evaluation, teacher training, research training, vocational training, pedagogical research (Thesaurus); research training (Key words suggested by the author)Abstract
Higher education is intended to make changes in vocational training in order to raise its social relevance. The evaluation of the teaching-learning process of all disciplines in general and specifically the research training leads to the diagnosis, orientation and regulation of this process. The objective of this article is to present pedagogical experiences about the evaluation of research training in the Bachelor in Speech Therapy Education. Educational research methods such as analytical-synthetic, inductive-deductive, historical-logical and documentary analysis were used. Among the results, there are variants of integrative exercises for the evaluation of research training in pedagogical careers. The conclusions highlight that integrative assessment is applicable in the Main Integrative Discipline and one of its forms is integrative exercises; those who must establish the link with the profession.
Downloads
References
Almaguer-Guerrero, I.M., Silva-Cruz, M. y Medina-Pérez, Y. (2018). El examen integrador como vía para valorar el desarrollo de habilidades profesionales en la formación inicial de los estudiantes de la carrera Construcción. Luz, 17(2), 14-24. http://luz.uho.edu.cu
Córdoba, M.E. y Quijano, A.J. (2022). La interculturalidad y la alteridad en la formación investigativa: Consideraciones epistémicas y metodológicas. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(10), 15-47. doi: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061002
Cruz, N., Fernández, B., López, E. y Ruiz, A. (2011). La formación de los profesionales de la educación ante los retos de la educación superior contemporánea. Curso 66. Congreso Internacional de Educación Superior, Universidad 2011. La Habana: Sello Editor Educación Cubana.
Cué, J., Miranda, J., Fernández, C.L. y Valle, A.D. (2019). Los proyectos de carrera como mediadores del proceso de enseñanza-aprendizaje de la disciplina Formación laboral investigativa. Mendive, 16(3), 442-454. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1426
Espinoza, E. (2017). La evaluación del aprendizaje en la educación superior. Universidad y Sociedad, 9(5), 90-96. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/716
Ferreira, G. (2004). Hacia la integración curricular en la educación superior: reflexiones, necesidades y propuesta para la disciplina integradora. Revista Iberoamericana de Educación, 34(2), 1-10 https://rieoei.org/historico/deloslectores/789Ferreira.PDF
Fornaris, M. y Huepp, F.L. (2019). Los ejercicios integradores en la disciplina Formación Laboral Investigativa en la carrera Logopedia. Mendive, 17(4), 524-538. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1686
Gómez, I.M., Leiva, A. y Padrón, E. (2019). Experiencias en la evaluación integradora del aprendizaje en el año académico. Universidad&Ciencia, 8 (Número Especial), 590-605. http://revistas.unica.cu/index.php/uciencia/article/view/1470/2125
González, M. (2000). Evaluación del aprendizaje en la enseñanza universitaria. Revista Pedagogía Universitaria, 5(2), 1-26. https://profesorailianartiles.files.wordpress.com/2013/04/evaluacic3b3n-del-aprendizaje-en-ensec3b1anza-universitaria-parte-1.pdf
López, G.A., Castro, N., y Baute, M. (2017). La tarea docente integradora. Caso optimización del plan de producción. Universidad y Sociedad, 9(1), 120-128. http://rus.ucf.edu.cu/
Márquez, A.M., Delgado, S. y Santamaría, D.L. (2022). Experiencias de la formación laboral e investigativa de maestros en Cuba. Revista de Educación y Desarrollo, 60, 65-73. http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/
Márquez, A.M., Santamaría, D.L., y Suarez, M. (2022). Estrategia pedagógica para la formación inicial investigativa de maestros logopedas. Mendive, 20(2), 369-384. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2633
Molina, L., Rey, C., Vall, A., y Clery, A. (2017). La evaluación de las instituciones de educación superior. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 1(1), 43-58. http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.09010103
Muñoz, J., y Charro, E. (2017). Los ítems PISA, una herramienta para la identificación de las competencias científicas en el aula. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 1(1), 106-122. http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.09010107
Salgado, G., Bauza, B.M. y González, M.E. (2017). La evaluación integradora en el proceso de enseñanza aprendizaje de la didáctica de la Biología. Boletín Virtual, 6(8), 49-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6224323
Salinas, B. y Cotillas, A. (2007). La evaluación de los estudiantes en la Educación Superior. Apuntes de buenas prácticas. Servei de Formació Permanent. Universitat de València. https://www3.uji.es/~betoret/Formacion/Evaluacion/Documentacion/La%20evaluacion%20estudiantes%20en%20la%20ESuperior%20UV.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.