The evaluation of research training in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071204

Keywords:

university student, evaluation, teacher training, research training, vocational training, pedagogical research (Thesaurus); research training (Key words suggested by the author)

Abstract

Higher education is intended to make changes in vocational training in order to raise its social relevance. The evaluation of the teaching-learning process of all disciplines in general and specifically the research training leads to the diagnosis, orientation and regulation of this process. The objective of this article is to present pedagogical experiences about the evaluation of research training in the Bachelor in Speech Therapy Education. Educational research methods such as analytical-synthetic, inductive-deductive, historical-logical and documentary analysis were used. Among the results, there are variants of integrative exercises for the evaluation of research training in pedagogical careers. The conclusions highlight that integrative assessment is applicable in the Main Integrative Discipline and one of its forms is integrative exercises; those who must establish the link with the profession.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almaguer-Guerrero, I.M., Silva-Cruz, M. y Medina-Pérez, Y. (2018). El examen integrador como vía para valorar el desarrollo de habilidades profesionales en la formación inicial de los estudiantes de la carrera Construcción. Luz, 17(2), 14-24. http://luz.uho.edu.cu

Córdoba, M.E. y Quijano, A.J. (2022). La interculturalidad y la alteridad en la formación investigativa: Consideraciones epistémicas y metodológicas. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(10), 15-47. doi: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061002

Cruz, N., Fernández, B., López, E. y Ruiz, A. (2011). La formación de los profesionales de la educación ante los retos de la educación superior contemporánea. Curso 66. Congreso Internacional de Educación Superior, Universidad 2011. La Habana: Sello Editor Educación Cubana.

Cué, J., Miranda, J., Fernández, C.L. y Valle, A.D. (2019). Los proyectos de carrera como mediadores del proceso de enseñanza-aprendizaje de la disciplina Formación laboral investigativa. Mendive, 16(3), 442-454. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1426

Espinoza, E. (2017). La evaluación del aprendizaje en la educación superior. Universidad y Sociedad, 9(5), 90-96. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/716

Ferreira, G. (2004). Hacia la integración curricular en la educación superior: reflexiones, necesidades y propuesta para la disciplina integradora. Revista Iberoamericana de Educación, 34(2), 1-10 https://rieoei.org/historico/deloslectores/789Ferreira.PDF

Fornaris, M. y Huepp, F.L. (2019). Los ejercicios integradores en la disciplina Formación Laboral Investigativa en la carrera Logopedia. Mendive, 17(4), 524-538. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1686

Gómez, I.M., Leiva, A. y Padrón, E. (2019). Experiencias en la evaluación integradora del aprendizaje en el año académico. Universidad&Ciencia, 8 (Número Especial), 590-605. http://revistas.unica.cu/index.php/uciencia/article/view/1470/2125

González, M. (2000). Evaluación del aprendizaje en la enseñanza universitaria. Revista Pedagogía Universitaria, 5(2), 1-26. https://profesorailianartiles.files.wordpress.com/2013/04/evaluacic3b3n-del-aprendizaje-en-ensec3b1anza-universitaria-parte-1.pdf

López, G.A., Castro, N., y Baute, M. (2017). La tarea docente integradora. Caso optimización del plan de producción. Universidad y Sociedad, 9(1), 120-128. http://rus.ucf.edu.cu/

Márquez, A.M., Delgado, S. y Santamaría, D.L. (2022). Experiencias de la formación laboral e investigativa de maestros en Cuba. Revista de Educación y Desarrollo, 60, 65-73. http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/

Márquez, A.M., Santamaría, D.L., y Suarez, M. (2022). Estrategia pedagógica para la formación inicial investigativa de maestros logopedas. Mendive, 20(2), 369-384. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2633

Molina, L., Rey, C., Vall, A., y Clery, A. (2017). La evaluación de las instituciones de educación superior. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 1(1), 43-58. http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.09010103

Muñoz, J., y Charro, E. (2017). Los ítems PISA, una herramienta para la identificación de las competencias científicas en el aula. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 1(1), 106-122. http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.09010107

Salgado, G., Bauza, B.M. y González, M.E. (2017). La evaluación integradora en el proceso de enseñanza aprendizaje de la didáctica de la Biología. Boletín Virtual, 6(8), 49-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6224323

Salinas, B. y Cotillas, A. (2007). La evaluación de los estudiantes en la Educación Superior. Apuntes de buenas prácticas. Servei de Formació Permanent. Universitat de València. https://www3.uji.es/~betoret/Formacion/Evaluacion/Documentacion/La%20evaluacion%20estudiantes%20en%20la%20ESuperior%20UV.pdf

Published

2023-05-25

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

The evaluation of research training in Higher Education. (2023). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 7(12), 45-55. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071204

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>