Accreditation in high quality of Higher Education. Expectations, effects and challenges
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061004Keywords:
higher education, quality of education, accreditation (education), valuation of education, ensino superior, qualidade da educação, acreditação (educação), avaliação da educaçãoAbstract
This reflection article studies and describes the characteristics and expectations about the accreditation in high quality of Higher Education Institutions with the aim of identifying its effects, problems and challenges in the educational, social and international projection fields. The study addressed qualitative research with a hermeneutic approach through the interpretive and descriptive method of the signing, which allowed the analysis and organization of the bibliographic material. Based on the documentary review, the attributes and impacts of accreditation on the quality of higher education were analyzed, as well as the aspects of: quality assurance, foresight, social responsibility and the internalization of universities. The study established that in the process of accreditation of higher education, there have been positive advances towards quality management in the different institutional processes (self-evaluation, self-regulation, knowledge management and mobility). However, there are also difficulties, situations and challenges related to access, research, innovation, equity, inequality, bureaucracy, distrust, resource management and professor training.
Downloads
References
Aguilera, R. (2017). Aseguramiento de la calidad de la educación superior. Higher Education and Society, 22(22), 131-154. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/36
Benavides, L. M., Martín, C. R., Casas, A. V., y Aguirre, A. C. (2017). La evaluación de las instituciones de educación superior. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 1(1), 43-58. DOI: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.09010103
Buendía Espinosa, A. (2013). Genealogía de la evaluación y acreditación de instituciones en México. Perfiles educativos, 35(SPE), 17-32. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982013000500003
Carrillo-Pacheco, M., A., Leal-García, M., L., Alcocer-Gamboa, M., L., y Muñoz-Cornejo, M., M. (2012). Responsabilidad social universitaria. La opinión de profesores y alumnos. Educ. Des, 23, 23-32. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/23/023_Carrillo.pdf
de Vergara, D., L., Suárez, A., A., G., y Miranda, A., J., M. (2014). Calidad de la educación superior: un análisis de sus principales determinantes. Saber, ciencia y libertad, 9(1), 157-170. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5104971
Deslauriers, J.-P. (2004). Investigación cualitativa. Guía práctica. Editorial Papiro.
Dias Sobrinho, J. (2007). Acreditación de la educación superior en América Latina y el Caribe. Mundiprensa. http://hdl.handle.net/2099/7538
Gadamer, H.-G. (1998). Verdad y Método. (8ª Ed., Vol. I). Ediciones Sígueme.
Enders, J. (2015). Una" carrera armamentista" en la academia: los rankings internacionales y la competencia global para crear universidades de clase mundial. Revista de la educación superior, 44(176), 83-109. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602015000400005&script=sci_arttext
Escobar, A., I., J., Trujillo, P., E., A., y Caveda, D., A. (2017). Visión estratégica sobre la gestión de la calidad de las instituciones de educación superior en el Ecuador. Revista Científica ECOCIENCIA, 4(3), 135-148. https://doi.org/10.21855/ecociencia.43.36
Espinal, D., Scarpetta, G. y Cruz, N. (2020). Análisis prospectivo estratégico de la educación superior en Colombia. Cultura, Educación y Sociedad, 11(1). 177-196. DOI: http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.13
Garbanzo, G., M., (2007). Calidad y equidad de la educación superior pública. Aspectos por considerar en su interpretación. Revista Educación, 31(2), 11-27. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/1241
Hernández, D. (2018). Calidad educativa, discurso y poder en Educación Superior. Atenas, 1(41), 198-212. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/358
Ladera, J. (2018). Factores que influyen en la calidad del sistema educativo español y su grado de dependencia social. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 2(2), 67-74. DOI: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.03020205
López Ruiz, J., I. (2011). Un giro copernicano en la enseñanza universitaria: formación por competencias. Revista de educación. DOI: 10-4438/1988-592X-RE-2010-356-040
Marope, P., T., M., Wells, P., J., y Hazelkorn, E. (Eds.). (2013). Rankings y rendición de cuentas en la educación superior: usos y abusos. UNESCO.
Martí-Noguera, J., J., Calderón, A., I., y Fernández-Godenzi, A. (2018). La responsabilidad social universitaria en Iberoamérica: análisis de las legislaciones de Brasil, España y Perú. Revista iberoamericana de educación superior, 9(24), 107-124. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2018.24.264
Martínez Iñiguez, J., E., Tobón, S., T., y Ramírez, E., L. (2018). Acreditación de la calidad en instituciones de educación superior: retos pendientes en América Latina. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, (2). https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/162
Martínez Iñiguez, J., E., Tobón, S., y Romero Sandoval, A. (2017). Problemáticas relacionadas con la acreditación de la calidad de la educación superior en América Latina. Innovación educativa (México, DF), 17(73), 79-96. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-26732017000100079&script=sci_arttext
Martin Calvo, J. (2018). Calidad educativa en la educación superior colombiana: una aproximación teórica. Sophia, 14(2), 4-14. DOI: http://dx.doi.org/10.18634/sophiaj.14v.2i.799
Montané López, A., Beltrán Llavador, J., y Teodoro, A. (2017). La medida de la calidad educativa: acerca de los rankings universitarios. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 10(2), 283-300. Doi: http://dx.doi.org/10.7203/RASE.10.2.10145
Pérez Dávila, F., L. (2018). Políticas educativas en Colombia: en busca de la calidad. Actualidades pedagógicas, 1(71), 193-213. Doi: https://doi.org/10.19052/ap.4430
Rivera-García, A. J., Hernández-Madrigal, M., Ramírez-Flores, É., Hernández-García, P., y Gamboa-Cerda, S. (2021). Evaluación de los exámenes estandarizados como predictores del desempeño académico en una universidad pública mexicana. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 30-43. DOI: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.0405080
Rodríguez Espinar, S. (2010). La calidad en la enseñanza universitaria. Ágora digital. http://hdl.handle.net/10272/3443
Rubio-Rodríguez, G., Sánchez, J. y Vega, G. (2020). Responsabilidad social universitaria: Incidencia en diferentes grupos de interés en una universidad colombiana. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26 (4), 180-189. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28065077015
Sánchez, R., C., y Barrera, M., C., M. (2018). Calidad y acreditación de un programa de posgrado no presencial en México. Atenas, 1(41), 116-130. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/353
Seibold, J. (2000). La calidad integral de la educación. Reflexiones sobre un nuevo concepto de calidad educativa que integre valores y equidad educativa. Revista Iberoamericana de educación, (23), 215 – 231. https://doi.org/10.35362/rie2301012
Tobón, S. (2006). Competencias, calidad y educación superior. Coop. Editorial Magisterio.
Torche, P., Martínez, J., Madrid, J., y Araya, J. (2015). ¿Qué es" educación de calidad" para directores y docentes? Calidad en la educación, (43), 103-135. https://scielo.conicyt.cl/pdf/caledu/n43/art04.pdf
Valencia, H., G., H. (2005). Manual de técnicas de investigación conceptos y aplicaciones. Héctor Guillermo Huaman Valencia.
Vallaeys, F. (2006). Breve marco teórico de responsabilidad social universitaria. Vallaeys y Carrizo, Responsabilidad Social Universitaria.
Vasco Uribe, C. (2003). El debate recurrente sobre la investigación cuantitativa y la cualitativa. Nómadas (Col), (18), 28-34. http://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/inicio/31-desafios-de-la-investigacion-cualitativa-nomadas-18/446-el-debate-recurrente-sobre-la-investigacion-cuantitativa-y-la-cualitativa
Vázquez Olivera, M., G. (2015). La calidad de la educación: Reformas educativas y control social en América Latina. Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos, (60), 93-124. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-85742015000100004&script=sci_arttext
Vélez, A., y López, D. (2004). Estrategias para vencer la deserción universitaria. Educación y educadores, 7, 177-203. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/555
Yoguez Seoane, A. (2009). ¿Cómo se evalúan las universidades de clase mundial? Revista de la educación superior, 38(150), 113-120. http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v38n150/v38n150a7.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.