Accreditation in high quality of Higher Education. Expectations, effects and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061004

Keywords:

higher education, quality of education, accreditation (education), valuation of education, ensino superior, qualidade da educação, acreditação (educação), avaliação da educação

Abstract

This reflection article studies and describes the characteristics and expectations about the accreditation in high quality of Higher Education Institutions with the aim of identifying its effects, problems and challenges in the educational, social and international projection fields. The study addressed qualitative research with a hermeneutic approach through the interpretive and descriptive method of the signing, which allowed the analysis and organization of the bibliographic material. Based on the documentary review, the attributes and impacts of accreditation on the quality of higher education were analyzed, as well as the aspects of: quality assurance, foresight, social responsibility and the internalization of universities. The study established that in the process of accreditation of higher education, there have been positive advances towards quality management in the different institutional processes (self-evaluation, self-regulation, knowledge management and mobility). However, there are also difficulties, situations and challenges related to access, research, innovation, equity, inequality, bureaucracy, distrust, resource management and professor training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera, R. (2017). Aseguramiento de la calidad de la educación superior. Higher Education and Society, 22(22), 131-154. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/36

Benavides, L. M., Martín, C. R., Casas, A. V., y Aguirre, A. C. (2017). La evaluación de las instituciones de educación superior. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 1(1), 43-58. DOI: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.09010103

Buendía Espinosa, A. (2013). Genealogía de la evaluación y acreditación de instituciones en México. Perfiles educativos, 35(SPE), 17-32. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982013000500003

Carrillo-Pacheco, M., A., Leal-García, M., L., Alcocer-Gamboa, M., L., y Muñoz-Cornejo, M., M. (2012). Responsabilidad social universitaria. La opinión de profesores y alumnos. Educ. Des, 23, 23-32. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/23/023_Carrillo.pdf

de Vergara, D., L., Suárez, A., A., G., y Miranda, A., J., M. (2014). Calidad de la educación superior: un análisis de sus principales determinantes. Saber, ciencia y libertad, 9(1), 157-170. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5104971

Deslauriers, J.-P. (2004). Investigación cualitativa. Guía práctica. Editorial Papiro.

Dias Sobrinho, J. (2007). Acreditación de la educación superior en América Latina y el Caribe. Mundiprensa. http://hdl.handle.net/2099/7538

Gadamer, H.-G. (1998). Verdad y Método. (8ª Ed., Vol. I). Ediciones Sígueme.

Enders, J. (2015). Una" carrera armamentista" en la academia: los rankings internacionales y la competencia global para crear universidades de clase mundial. Revista de la educación superior, 44(176), 83-109. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602015000400005&script=sci_arttext

Escobar, A., I., J., Trujillo, P., E., A., y Caveda, D., A. (2017). Visión estratégica sobre la gestión de la calidad de las instituciones de educación superior en el Ecuador. Revista Científica ECOCIENCIA, 4(3), 135-148. https://doi.org/10.21855/ecociencia.43.36

Espinal, D., Scarpetta, G. y Cruz, N. (2020). Análisis prospectivo estratégico de la educación superior en Colombia. Cultura, Educación y Sociedad, 11(1). 177-196. DOI: http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.13

Garbanzo, G., M., (2007). Calidad y equidad de la educación superior pública. Aspectos por considerar en su interpretación. Revista Educación, 31(2), 11-27. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/1241

Hernández, D. (2018). Calidad educativa, discurso y poder en Educación Superior. Atenas, 1(41), 198-212. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/358

Ladera, J. (2018). Factores que influyen en la calidad del sistema educativo español y su grado de dependencia social. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 2(2), 67-74. DOI: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.03020205

López Ruiz, J., I. (2011). Un giro copernicano en la enseñanza universitaria: formación por competencias. Revista de educación. DOI: 10-4438/1988-592X-RE-2010-356-040

Marope, P., T., M., Wells, P., J., y Hazelkorn, E. (Eds.). (2013). Rankings y rendición de cuentas en la educación superior: usos y abusos. UNESCO.

Martí-Noguera, J., J., Calderón, A., I., y Fernández-Godenzi, A. (2018). La responsabilidad social universitaria en Iberoamérica: análisis de las legislaciones de Brasil, España y Perú. Revista iberoamericana de educación superior, 9(24), 107-124. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2018.24.264

Martínez Iñiguez, J., E., Tobón, S., T., y Ramírez, E., L. (2018). Acreditación de la calidad en instituciones de educación superior: retos pendientes en América Latina. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, (2). https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/162

Martínez Iñiguez, J., E., Tobón, S., y Romero Sandoval, A. (2017). Problemáticas relacionadas con la acreditación de la calidad de la educación superior en América Latina. Innovación educativa (México, DF), 17(73), 79-96. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-26732017000100079&script=sci_arttext

Martin Calvo, J. (2018). Calidad educativa en la educación superior colombiana: una aproximación teórica. Sophia, 14(2), 4-14. DOI: http://dx.doi.org/10.18634/sophiaj.14v.2i.799

Montané López, A., Beltrán Llavador, J., y Teodoro, A. (2017). La medida de la calidad educativa: acerca de los rankings universitarios. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 10(2), 283-300. Doi: http://dx.doi.org/10.7203/RASE.10.2.10145

Pérez Dávila, F., L. (2018). Políticas educativas en Colombia: en busca de la calidad. Actualidades pedagógicas, 1(71), 193-213. Doi: https://doi.org/10.19052/ap.4430

Rivera-García, A. J., Hernández-Madrigal, M., Ramírez-Flores, É., Hernández-García, P., y Gamboa-Cerda, S. (2021). Evaluación de los exámenes estandarizados como predictores del desempeño académico en una universidad pública mexicana. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 30-43. DOI: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.0405080

Rodríguez Espinar, S. (2010). La calidad en la enseñanza universitaria. Ágora digital. http://hdl.handle.net/10272/3443

Rubio-Rodríguez, G., Sánchez, J. y Vega, G. (2020). Responsabilidad social universitaria: Incidencia en diferentes grupos de interés en una universidad colombiana. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26 (4), 180-189. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28065077015

Sánchez, R., C., y Barrera, M., C., M. (2018). Calidad y acreditación de un programa de posgrado no presencial en México. Atenas, 1(41), 116-130. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/353

Seibold, J. (2000). La calidad integral de la educación. Reflexiones sobre un nuevo concepto de calidad educativa que integre valores y equidad educativa. Revista Iberoamericana de educación, (23), 215 – 231. https://doi.org/10.35362/rie2301012

Tobón, S. (2006). Competencias, calidad y educación superior. Coop. Editorial Magisterio.

Torche, P., Martínez, J., Madrid, J., y Araya, J. (2015). ¿Qué es" educación de calidad" para directores y docentes? Calidad en la educación, (43), 103-135. https://scielo.conicyt.cl/pdf/caledu/n43/art04.pdf

Valencia, H., G., H. (2005). Manual de técnicas de investigación conceptos y aplicaciones. Héctor Guillermo Huaman Valencia.

Vallaeys, F. (2006). Breve marco teórico de responsabilidad social universitaria. Vallaeys y Carrizo, Responsabilidad Social Universitaria.

Vasco Uribe, C. (2003). El debate recurrente sobre la investigación cuantitativa y la cualitativa. Nómadas (Col), (18), 28-34. http://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/inicio/31-desafios-de-la-investigacion-cualitativa-nomadas-18/446-el-debate-recurrente-sobre-la-investigacion-cuantitativa-y-la-cualitativa

Vázquez Olivera, M., G. (2015). La calidad de la educación: Reformas educativas y control social en América Latina. Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos, (60), 93-124. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-85742015000100004&script=sci_arttext

Vélez, A., y López, D. (2004). Estrategias para vencer la deserción universitaria. Educación y educadores, 7, 177-203. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/555

Yoguez Seoane, A. (2009). ¿Cómo se evalúan las universidades de clase mundial? Revista de la educación superior, 38(150), 113-120. http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v38n150/v38n150a7.pdf

Published

2022-05-18

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Accreditation in high quality of Higher Education. Expectations, effects and challenges. (2022). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 6(10), 61-74. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061004

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>