Digital divide and quality of university education Latin America during Covid- 19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061104Keywords:
digital divide, , higher education, pandemic, Communication Technology, Information Technology (Thesaurus)Abstract
T
The purpose of this article was to carry out a comparative study with the students and facilitators of the Public Accounting program from University of Manizales (Colombia), Ricardo Palma University (Peru) and Dr. Rafael Belloso Chacín Private University (Venezuela), based on their reflections on the influence of the digital divide on the quality of university education during the Covid-19 pandemic. This work was exploratory-descriptive. Based on discretionary sampling, an online survey is used as a data collection technique. The results reveal that students have had to carry out a lot of reading and fulfill several assigned jobs in order to achieve the planned objectives, having greater flexibility in time management. Likewise, facilitators have not had access to a continuous update in the management of technological tools and only through use of reading have been able to acquire strengths and overcome the barriers presented by virtual modality, so they consider that the adaptability coming from institutions has been deficient. It was concluded that the actors of the educational process were not prepared for virtual modality, and the digital divide was a determining factor in the quality of university education in Latin America during the Covid-19 pandemic. Therefore, it is necessary to enhance the use of technological and digital tools applied to the educational field and to generate improvements in the teaching-learning process.
Downloads
References
Abad Salgado, A. (2021). Reflexiones sobre los procesos de enseñanza/ aprendizaje en la educación a distancia1. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 5(9), 132-148. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050910
Adhanom Ghebreyesus, T. (2020). Alocución de apertura del director general de la OMS en la rueda de prensa sobre la COVID-19 celebrada el 11 de marzo de 2020. https://www.who.int/es/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
Alcántara, A. (2020). Educación superior y COVID-19: una perspectiva comparada. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica. Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. http://132.248.192.241:8080/xmlui/handle/ IISUEUNAM/541?show=full
Amaluisa Rendón, P., Nuñez Torres,O. y Amaluisa Rendón, A, (2022). Estrategias de enseñanza docente: modalidad presencial a modalidad virtual en el confinamiento. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(10), 199-209 https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061013
Anaya, T., Montalvo J., Calderón, A. y Arispe, C. (2021). Escuelas rurales en el Perú: factores que acentúan las brechas digitales en tiempos de pandemia (COVID- 19) y recomendaciones para reducirlas. Educación, 30(58). 11-33. https://doi.org/ 10.18800/educacion.202101.001
Arias, F. (2006). El Proyecto de Investigación Científica (5ta Edición). Editorial Episteme.
Ardila, M. (2011). Calidad de la Educación Superior en Colombia, ¿Problema de 5compromiso colectivo? Revista Educación y Desarrollo Social. 5 (2), 44-55. https://doi.org/10.18359/reds.842
Bernal, S., Martínes, M., Parra, A. y Jiménez, J. (2015). Investigación Documental Sobre Calidad De La Educación En Instituciones Educativas Del Contexto Iberoamericano. Revista Entramados-Educación y Sociedad, 2 (1), 107-124. http://fh.mdp.edu.ar/ revistas/ index.php/entramados/article/view/1389
Chamorro, M. (2018). Brecha digital, factores que inciden en su aparición: acceso a internet en Paraguay. Población y Desarrollo, 24(47), 58-67. https://dx.doi.org/10.18004/ pdfce/2076-054x/2018.024(47)058-067
Choque, M. (2009). Brecha digital y juventud en Cochabamba. Desigualdades en el acceso y uso de nuevas tecnologías. Punto Cero, 14(19), 29-41. http://www.scielo.org.bo/ scielo.php?script=sciarttext&pid=S1815-02762009000200004&lng=es&tlng=es
CEPAL. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. CEPAL. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45904
Díaz, J. y Valdés, M. (2020) La pandemia de COVID 19 y sus implicaciones en la concepción, diseño e instrumentación didáctica de la educación médica superior cubana. Revista Medisur. 18 (3), 1-10. http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/ article/view/4677
Flores Cueto, J., Hernández, R. y Garay Argandoña, R. (2020). Tecnologías de información: Acceso a internet y brecha digital en Perú. Revista Venezolana de Gerencia. 25(90), 503-519. https://www.redalyc.org/journal/290/29063559007/29063559007.pdf
Garbanzo, G. (2007). Calidad y equidad de la educación superior pública. Aspectos por considerar en su interpretación. Educación, 31 (2), 11-27. http://redalyc. uaemex.mx/pdf/440/44031202.pdf
Gómez Quitian, J. (2019). Las aplicaciones tecnológicas al servicio de la educación superior. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 3(5), 95-109. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.09030506
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6ta edición). McGraw Hill.
Hubalovsky, S., Hubalovska, M., y Musilek, M. (2019). Assessment of the Influence of Adaptive E-learning on Learning Effectiveness of Primary School Pupils. Computers in Human Behavior, 92 (1), 691-705. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.05.033
Kuric, S., Calderón Gómez, D. y Sanmartín, A. (2021). Educación y brecha digital en tiempos del COVID-19. Perfiles y problemáticas experimentadas por el alumnado juvenil para afrontar sus estudios durante el confinamiento. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 14 (1), 63-84. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.14.1.18265
Lloyd, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19. Revista Educación y pandemia: una visión académica. 1 (2), 115-121. http://132.248.192.241:8080/jspui/bitstream/IISUE_UNAM/546/1/LloydM_2020_Desigualdades_educativas.pdf
Lugo, M., Ithurburu, V., Sonsino, A. y Loiacono, F. (2020). Políticas digitales en educación en tiempos de Pandemia: desigualdades y oportunidades para América Latina. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, 73(2), 23-36. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1719
Martín, A. (2020). La brecha digital generacional. Temas Laborales: Revista Andaluza de Trabajo y Bienestar Social, 151 (1), 77-93. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo? codigo=7464144
Mateo Girona, M., Agudelo Ortega, J. y Caro Lopera, M. (2021). El uso de herramientas TIC para la enseñanza de la escritura argumentativa. Revista Electrónica En Educación y Pedagogía, 5(8), 80-98. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21. 04050806
Monasterio, D. y Briceño, M. (2020). Educación mediada por las Tecnologías: Un desafío ante la coyuntura del Covid-19. Observador del Conocimiento, 5(1), 137-148. http://www.oncti.gob.ve/ojs/index.php/revODC/article/view/132
Muñoz, J. y Lluch, L. (2020). Educación y Covid-19: Colaboración de las Familias y Tareas Escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-17. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12182
Programa de las Naciones Unidas para Desarrollo (PNUD). (2020). COVID-19: la pandemia. PNUD. https://www.undp.org/es/coronavirus
Rieble Aubourg, S. y Viteri, A. (2020). Covid-19: ¿estamos preparados para el aprendizaje en línea? BID. https://publications.iadb.org/es/nota-cima-20-covid-19-estamos-preparados-para-el-aprendizaje-en-linea
Rodicio García, M., Ríos de Deus, M., Mosquera González, M. y Penado, M. 2020). La Brecha Digital en Estudiantes Españoles ante la Crisis de la Covid-19. Revista
Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 103-125. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.006
Serrano, A. y Martínez, E. (2015). La Brecha Digital: Mitos y Realidades. UABC. http://www.labrechadigital.org
Silas Casillas, J. y Vázquez Rodríguez, S. (2020). El docente universitario frente a las tensiones que le plantea la pandemia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 50 (2), 89-120. https://www.redalyc.org/jatsRepo/270/ 27063237022/index.html
Solórzano, S. (25 de agosto de 2020). Así es como la brecha digital ha afectado a los estudiantes de América Latina y el Caribe. LR. https://www.larepublica.co/globo economia/asi-es-como-la-brecha-digital-ha-afectado-a-los-estudiantes-de-america-la tina-y-el-caribe-3049822
Tablado, F. (21 de febrero de 2021) Brecha digital. Definición, causas y consecuencias. Grupo Atico34. https://protecciondatos-lopd.com/empresas/author/fernando-tablado/
Tello, M. (2018) Brecha Digital en el Perú: Diagnóstico, Acceso, Uso e Impactos. Instituto Nacional de Estadística e Informática. https://departamento.pucp.edu.pe/ economia/wp-content/uploads/Mario-Tello.-Brecha-digital.-INEI.pdf
UNESCO (2020). Respuesta del ámbito educativo de la Unesco al COVID-19. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373271_spa
UNICEF (2020). La falta de igualdad en el acceso a la educación a distancia en el contexto de la COVID-19 podría agravar la crisis mundial del aprendizaje. UNICEF. https://www.unicef.org/es/comunicados-prensa/falta-igualdad-acceso-educacion-distancia-podría-agravar-crisis-aprendizaje
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.