Gamifying with digital and non-digital games to improve inferential reading comprehension in fifth grade students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061007

Keywords:

reading, comprehension, motivation, educational game, primary education

Abstract

Reading comprehension is one of the main concerns in the school system, given its impact on the learning process in other subjects. The objective of this research was to describe the influence of a didactic strategy mediated by digital and non-digital games to foster reading comprehension at inferential level in fifth grade students. Thus, a qualitative approach was used, along with an action research design. The implementation was carried out with 18 students, aged between 9 and 12 years, they come from low and medium socioeconomic stratum and study in a Colombian public institution located in an urban area. The categories observed were reading comprehension, motivation, parent bonding, digital and non-digital game strategies. The following instruments were used: a reading comprehension pre-test and posttest, RIMMS for motivation, an observation guide, an interview with parents and a focus group. The didactic strategy consisted of two educational capsules, a non-digital game based on a board similar to the game of snakes and ladders, two more educational capsules and a digital game in Scratch. Besides, WhatsApp application was used for communication with students and parents. Significant improvements in reading comprehension were obtained, motivation showed higher levels in non-digital play. In conclusion, the didactic strategy implemented significantly improved reading comprehension, highlighting a greater motivation towards non-digital play, due to the implementation of avatars and a greater participation coming from the families.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avella-Bermúdez, M. C., y Meneses-Sánchez, R. M. (2021). Los juegos digitales y no digitales como estrategia para el desarrollo de comprensión lectora a nivel inferencial en estudiantes del grado quinto [Tesis de maestría, Universidad de Santander]. Repositorio Institucional CVUDES – Universidad de Santander.

Castillo, V. I., Vivas, A. R., y Rodallega, V. Y. (2016). Mejoramiento de lectura y escritura en niños de grado tercero en la institución educativa Esther Etelvina Aramburu. Fundación Unversitaria Los Libertadores, 74. https://doi.org/https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/780/ValenciaCastilloIngridMilena.pdf?sequence=2&isAllowed=y

De La Prieta, F., Di Mascio, T., Gennari, R., Marenzi, I., y Vittorini, P. (2012). Playing for Improving the Reading Comprehension Skills of Primary School Poor Comprehenders. En Bocconi, S., Klamma, R. y Bachvarova, Y. (Ed.) Proceedings of the 1st International Workshop on Pedagogically-driven Serious Games [V. 898] (41-50). CEUR workshop Proceedings.

Fajardo, I., Villalta, E., y Salmerón, L. (2016). ¿Son realmente tan buenos los nativos digitales? Relación entre las habilidades digitales y la lectura digital. Ladislao Salmerón, 90. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.1.185571

González Martínez, H., y Viveros Granja, D. J. (2010). El aprendizaje lúdico de la literatura en niños de educación básica primaria, apoyado en dispositivos tecnológicos como los Ambientes Hipermediales. Folios, 141-158. https://doi.org/https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=345932035009

Hinestroza, M. J. (2014). OVA para mejorar la lecto-escritura en los estudiantes de 4° y 5° de la I. E. Monseñor Ramón Arcila de Santiago de Cali. Fundación Universitaria Los Libertadores, 15.

Kapp, K. M. (2012). La gamificación del aprendizaje y la instrucción. Pfeiffer.

Keller, J. (1987). The systematic process of motivational design. Performance & Instruction., 26, 1-8. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/pfi.4160260902

Keller, J. M. (1984). The use of the ARCS model of motivation in teacher training. Kogan Page.

Kori, K., Pedaste, M., Leijen, A., y Maeots, M. (2017). Apoyando la reflexión en el aprendizaje asistido por tecnología. Revista Electrónica en Educación y Pe-dagogía, 1(1), 134-157. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.peda-gog17.09010109

Lizcano-Dallos, A. R., Zabala-Vargas, S. A., y Vargas-Daza, M. (02 de 2019). Gamificación y Aprendizaje. El juego como estrategia didáctica para el desarrollo de la comprensión lectora. Análisis de la praxis en Chile y Colombia. Instrumentos. https://gamificacionyaprendizaje.weebly.com/instrumentos.html

Loorbach, N., Peters, O., y J. K. (2014). Validation of the Instructional Materials Motivation Survey (IMMS) in a self-directed instructional setting aimed at. British Journal of Educational Technology, 204-218. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/bjet.12138

Martínez Cortés, J., López Orozco, G., Guevara Bazán, I. A., Rodríguez Luna, V., y Landa Alemán, A. (2018). La competencia digital oculta en el nativo digital en la educación superior. Revista Docencia Universitaria, 19(2), 71-70.

Ministerio de Educación Nacional - MEN. (2015). Cápsulas educativas de grado 5o. en el área de Lenguaje. Portal Colombia Aprende: http://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/ContenidosAprender/G_5/L/index.html

Ministerio de Educación Nacional - MEN. (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje en Lenguaje. Ministerio de Educación Nacional.

Ministerio de Educación Nacional - MEN. (2016). Resumen Ejecutivo Colombia en PISA. Resumen Ejecutivo Colombia en PISA, 23.

Miranda-Contreras, B. E., Uribe-Méndez, A., y Cerpa-Marmolejo, S. E. (2021). Comprensión lectora y pensamiento crítico de niños con problemas de lectura en la Institución Educativa Normal Superior de Sincelejo. Revista Electrónica de Educación y Pedagogía, 5(9), 149-164. https://doi.org/https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050911

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico - OCDE. (2019). Programme for International Student Assesment (PISA) (Volumen I-III). Resultados PISA.

Ortíz, M., y Borjas, B. (2008). La Investigación Acción Participativa: aporte de Fals Borda a la educación popular. Red de Revistas Científicas de América Latina, Espacio Abierto, 14.

Pullupaxi, P. P., y Navas, F. L. (2019). Aplicación de recursos didácticos tecnológicos para mejorar las habilidades lectoras en los estudiantes de tercer grado de la escuela de educación básica la granja. Universidad Tecnológica Indoamérica, 111. https://doi.org/http://repositorio.uti.edu.ec/bitstream/123456789/1116/1/Proyecto%20Final%20Paulina%20Pullupaxi%20PDF.pdf

Ramos Bautista, D. M. (2015). Uso de mediaciones tecnológicas para mejorar el nivel de comprensión lectora. Universidad Nacional Abierta y a Distancia, 51. https://doi.org/https://repository.unad.edu.co/handle/10596/3490

Reatiga, S. M. (2017). El cuento como mediación pedagógica para el fortalecimiento de la lectoescritura. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte, 51-65. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.14482/zp.27.10979

Solé, I. (1998). Estrategias de lectura. Graó.

Stole, H. (2020). El mito del nativo digital ¿por qué necesitan libros? En C. R. CERLALC, Lectura en papel vs Lectura en pantalla (págs. 49-64).

Thorne, C., Morlan, K., Nakano, T., Mauchi, B., Landeo, L., Huerta, R., y Vásquez, A. (2014). Estrategias de comprensión de lectura mediadas por TIC. Una alternativa para mejorar las capacidades lectoras en primaria. Pontificia Universidad Católica de Perú.

Published

2022-05-19

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Gamifying with digital and non-digital games to improve inferential reading comprehension in fifth grade students. (2022). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 6(10), 109-123. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061007

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>