Young high school graduates during COVID-19. ¿Digital natives?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061012

Keywords:

digital gap, students, migration (Thesaurus), baccalaureate, digital displace-ment, digital natives

Abstract

 From the emergence of the COVID-19 pandemic generated by the SARS-CoV-2 virus, the Mexican school population was confined to their home in order to continue their school year through virtuality in an online format. This article, derived from an institutional research project, and it aims to show the problems faced by students of a technological baccalaureate in Mexico. These problems  include their lack of digital skills and abilities to integrate into this "emerging remote schooling", which, together with inequalities in access to equipment and connectivity do not allow students to integrate into this type of learning whether as natives or digital migrants, but rather as digital displaced learners. The school population surveyed is a non-probabilistic sample, which prevents generalizing the results. These results were obtained through the survey called "Young high school graduates and pandemic", where the difficulties they face, their emotions experienced both by the confinement itself, and by the current work format were explored. Among the findings, it was found that students despite belonging to a technological baccalaureate have not acquired and / or developed digital skills to face virtual education. The project from which this article derives, is developed in a local context at the very same moment during the phenomenon, therefore, it confers a relevant feature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abad-Salgado, A. (2021). Reflexiones sobre los procesos de enseñanza/aprendizaje en la educación a distancia. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(9), 132-148. doi: https://doi. org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050910

Botello, L. (5 de julio de 2017). Un análisis del enojo masculino. Letra S. https://letraese.jornada.com.mx/2017/07/05/un-analisis-del-201cenojo201d-masculino-7500.html

Dulcey-Ruiz, E. (2018). La perspectiva del transcurso de la vida: una mirada biográfica y contextual. En E. Dulcey-Ruiz, C. J Parales-Quenza y R. Posada-Giléde (Ed.), Envejecimiento. Del nacer al morir (29-53). Siglo del Hombre Editores.

García, M. y Núñez, P. (2010). Nativos digitales y redes sociales. Revista Internacional de Derecho de la Comunicación y de las Nuevas Tecnologías, (3), 1-10. http://www.derecom.com/component/k2/item/127-nativos-digitales-y-redes-sociales

Giddens, A. (2014). Sociología. Alianza Editorial.

Giddens, A. y Sutton, P. (2015). Conceptos esenciales de Sociología. Alianza Editorial.

MEJOREDU. Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (2020) Experiencias de las comunidades educativas durante la contingencia sanitaria por covid-19. Educación media superior. Informe ejecutivo 2020. MEJOREDU. https://www.mejoredu.gob.mx/images/publicaciones/resumen-ejecutivo-ems.pdf

MEJOREDU Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (2021). La gestión local de la educación en el marco de la pandemia por covid-19. MEJOREDU. https://www.mejoredu.gob.mx/images/publicaciones/gestion-local-informe-ejecutivo.pdf

Mora, M. (2005). Emoción, género y vida cotidiana: apuntes para una intersección antropológica de la paternidad. Espiral, 12(34), 9-35.

Morales, J. y Varela, M. (2015). El debate en torno al concepto de competencias. Investigación en educación. Médica, 4(13), 36-41. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572015000100007

Piscitelli, A. (2007). Nativos Digitales. Revista Contratexto, 16, 43-56. https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/782

Plasencia-Díaz, A. (2021). ¿Hacia una nueva realidad educativa? Complejidad, educación y poscovid. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(9), 10-13. https://doi. org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050901

Prensky, M. (2010). Nativos e inmigrantes digitales. Institución Educativa SEK. https://marcprensky.com/writing/Prensky-NATIVOS%20E%20INMIGRANTES%20DIGITALES%20(SEK).pdf

Robles, M. (2008). Ciudadanía digital, una introducción a un nuevo concepto. Editorial UOC.

Secretaría de Gobernación (21 de octubre de 2008). Acuerdo 444 por el que se establecen las competencias que constituyen el marco curricular común del Sistema Nacional de Bachillerato. Diario Oficial de la Federación. SEGOB. http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/7aa2c3ff-aab8-479f-ad93-db49d0a1108a/a444.pdf

SEMS Subsecretaría de Educación Media Superior (2021). Criterios académicos generales para el semestre febrero-julio 2021, para los planteles de la DGETI, CECyTES y escuelas particulares con RVOE-DGETI. SEMS-DGETI.

Sitio Oficial de Andrés Manuel López Obrador (1 de junio de 2020). Tránsito a la Nueva Normalidad mejorará economía popular y nacional, asegura presidente. AMLO. https://lopezobrador.org.mx/2020/06/01/transito-a-la-nueva-normalidad-mejorara-economia-popular-y-nacional-asegura-presidente/

UNESCO (2021). Un año de educación perturbada por la COVID-19: ¿Cómo está la situación? Portal UNESCO. https://es.unesco.org/news/ano-educacion-perturbada-covid-19-como-esta-situacion

Velázquez –Cigarroa, E. y Tello –García, E. (2021). Prospección del sistema educativo mexicano a partir de las experiencias aprendidas por el COVID-19. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 145-157. doi: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050810

Vilches, L. (2001). La migración digital. Gedisa.

Published

2022-06-01

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Young high school graduates during COVID-19. ¿Digital natives?. (2022). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 6(10), 183-198. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061012

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>