University policies in the 21st century: the debate of state policies in México
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.09010105Keywords:
Science; financing of education; postgraduate; technology; qua-lity-evaluation; university policiesAbstract
This article presents the results of an initially broader study, linked to the study of educational public policies at the upper level in the transition of the State for period 1989-2012, adding, as continuity of that study, references of an half-term assessment (2012-2016) of university policies from the governments of the last five presidents of the republic, 1989-2018, in Mexico. Under a political analysis approach of the educational actions discourse of university public policies, the results of the present work included interviews with key figures and review of reports of principals of some universities in the South Central part of the country. The objective is to know the proposals of governmental policies and proposals of subjects and university actors in front of the actions of government, in order to arrive at university policies of State.
Downloads
References
ANUIES. (2009). Anuario estadístico 2009 : población escolar y personal docente en la educación media y
superior : ciclo escolar 2008-2009. México: Editorial Anuies.
ANUIES. (2010). Anuario Estadistico 2010: Poblacion Escolar y Personal Docente en la Educacion Media
Superior y Superior, Ciclo Escolar 2009-2010. México: Editorial Anuies.
De Alba, A. (1998). Currículo: crisis, mito y perspectivas, México: Miño y Dávila editores S.R.L.
Freire, P. (2005). Pedagogía de la autonomía. México: Siglo Veintiuno Editores.
González, P. (2005). La universidad necesaria en el siglo XXI. México: Ediciones Era.
Gramsci, A. (1989). Notas sobre Maquiavelo, sobre política y sobre el Estado Moderno, T.1. México: Cuadernos
de la cárcel, Juan Pablos.
Lagos, R. (15 de octubre de 2005). América Latina requiere una política con dirección social. La Jornada, México.
Latapí P. (2010). La SEP por dentro. Las políticas de la Secretaría de Educación Pública comentadas por cuatro
de sus secretarios (1992-2004).México: Fondo de Cultura Económica.
Latapí, P. (1980). Análisis de un sexenio de educación en México. México: Nueva Imagen.
Laval, C. (2004). La escuela no es una empresa: el ataque neoliberal a la enseñanza publica. Barcelona, Paidos Ibérica.
Martínez, F. (2000). Nuevos retos para la educación superior. Funciones, actores y estructuras. Serie Ensayos.
México: Anuies.
Pérez R., y Rangel, J. (2005). Ciencia, Tecnología y Proyecto Nacional. México: Unam-Anuies.
Rodríguez, R. (2000). El financiamiento de la educación básica en el marco del federalismo. Perfiles educativos, 22(87), 101-104. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982000000100007&lng=es&tlng=es
Rubio, J. (2005), Acciones de transformación de las universidades públicas mexicanas, 1994-1999. México:
Anuies. Recuperado de http//www.anuies.mx
Secretaría de Educación Pública (2001). Programa Nacional de Educación 2001 – 2006. Recuperado de
http://www.lie.upn.mx/docs/Especializacion/Planeacion/Metod_SEPE.pdf
Universidad Autónoma de Chihuahua (UACh). (2006.) Portal Institucional. Recuperado dehttp://www.uach.mx/
Universidad Autónoma de Chihuahua (UACh). (2009.) Portal Institucional. Recuperado dehttp://www.uach.mx/
Vasconi, A. (1985). La educación Burguesa. México: Nueva imagen.
Victorino, L. (2006). Políticas educativas siglo XX y perspectivas. México: Castellanos Editores.
Victorino. L., y Lechuga L. (2007). El financiamiento de la educación superior: instituciones tecnológicas y
universidades públicas. EnYzaguirre L. y Núñez L. (Comp.), Apuntes y propuesta desde la academia.
Aproximaciones a la educación en México (pp. 201-212). México: Limusa.
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png" />
http://purl.org/dc/terms/" property="dct:title">Políticas universitarias en el siglo XXl: el debate hacia políticas de estado en México. por http://creativecommons.org/ns#" property="cc:attributionName">Liberío Victorino Ramirez, Aeropagita Yesyka Bustillo Gómez,Rocío Ángeles Atriano Mendieta se distribuye bajo una http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.