School coexistence and educational quality in primary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061009

Keywords:

Early childhood education, quality of education, school life, primary education

Abstract

The study is introduced in school coexistence because it starts from the values ​​developed in recent times, finding the absence of educational strategies as a critical point, motivated by the low investment of resources in education, which are punctual to achieve full human development. This means that there are macro limitations, which act silently, because they destroy the essence of the human being in his dignity, subject him to discrimination, xenophobia and other evils that are emerging now in this 21st century, as a consequence of the continuous migrations existing in the different countries of the Region due to a serious economic, social, political, environmental, technological situation, among others. The objective is to develop a reflective analysis on the importance of school coexistence and its incidence in the processes of educational quality in students of primary education in Colombia. The methodology is qualitative based on a documentary / bibliographic review of several scientific articles, as well as the analysis of data from public educational institutions in Bogotá, Colombia according to documentary sources. The results are that the scourge of hunger and violence have been accentuated, specifically in the education sector, to such an extent that the aid that has been incorporated by non-governmental non-profit organizations, have not satisfied the growing demand of these regions, who are in neglect and in complete marginalization. The conclusions are that there are pedagogical limitations for the timely improvement of educational quality and school coexistence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ascorra, P. y Morales, M. (2020). Finalidades de la Política Educativa en Convivencia escolar en América Latina: Algunas lecciones que sacar. Una década de investigación en convivencia escolar de la Universidad de Valparaíso,Chile. Comp. Ascorra P. y López, V. 51-81. http://dev.psiucv.cl/wp-content/uploads/2020/05/UNADECADADEINVESTIGACION.pdf#page=51

Caro, F. y Karpava, A. (2020). La calidad educativa: un análisis desde la violencia en Colombia. Revista Espacios 41 (18): 1-11. https://www.revistaespacios.com/a20v41n18/a20v41n18p27.pdf

Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2011). Encuesta de Convivencia Escolar y Circunstancias que la afectan – ECECA, para Estudiantes de 5º a 11º de Bogotá, año 2011. DANE. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/educacion/presentacion_ConvivenciaEscolar_2011.pdf

Gallardo-Cerón, B., Hernández-Zuluaga, G., Monsalve-Giraldo, M. y Barrientos-Burgos, H. (2019). Convivencia, conflicto y pacto, hacia la construcción participativa de escenarios de convivencia escolar. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 3(5), 6275. http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.09030504

Hernández, A., Penalva, A., y Guerrero, C. (2020). Profesorado y convivencia escolar: necesidades formativas. Magister, 32(1), 23-32. https://doi.org/10.17811/msg.32.1.2020.23-32

Leguizamón-Martínez, D. y Sandoval-Obando, E. (2019). Pedagogía para la paz: contexto de posacuerdo en la frontera colombo venezolana. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 3(5), 1-5 110128.http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17

Loubiès, L., Valdivieso, P. y Vásquez, C. (2020). Desafíos a la formación inicial docente en convivencia escolar. Estudios pedagógicos, 46(1), 223-239. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000100223

Ministerio de Educación de Colombia (2019). Sistema educativo colombiano: Preescolar, básica y media. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-233839.html?_noredirect=1

Montes A. (2017). Calidad de la educación primaria en Colombia: conceptualizaciones y tendencias. Escenarios. 15 (2) 70-81. Doi: 10.15665/esc. v15i2.1624

Muñoz Ortiz, C. (2019). Análisis situacional de los manuales de convivencia escolar en las instituciones educativas distritales de la localidad San Cristóbal De Bogotá D.C. Revista Oratores, 9(9), 10-33. https://doi.org/10.37594/oratores.n9.281

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2021a). Situación educativa de América Latina y el Caribe para todos al 2015. UNESCO. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/SITIED-espanol.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (2021b). Vocabulario Tesauro de la UNESCO. UNESCO. http://vocabularies.unesco.org/browser/thesaurus/es/

Pastor-Gil, L. y Blázquez, I. (2019). Evaluación de los programas de Educación Emocional ante situaciones de acoso escolar. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 3(5), 2238. http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.09030502

Rodríguez, C., Padilla, G. y Gallegos M. (2020). Calidad educativa, apoyo docente y familiar percibido: la tridimensionalidad de la satisfacción escolar en niños y adolescentes. Cuadernos de Investigación Educativa, 11(2), 157-173. https://dx.doi.org/10.18861/cied.2020.11.2.2995

Serey, D., & Zúñiga., P. (2020). School coexistence post COVID 19: A didactic proposal from the educational coaching. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 143–161. https://doi.org/10.46661/ijeri.5005

Published

2022-05-25

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

School coexistence and educational quality in primary education. (2022). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 6(10), 141-151. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061009

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>