Reading comprehension and critical thinking with children who have reading difficulties at Institución Educativa Normal Superior of Sincelejo
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050911Keywords:
comprehension; deduction; evaluation; interpretation; reading (Thesaurus).Abstract
The objective of this study is to relate reading comprehension with critical thinking in children with reading difficulties in a public institution. The study implemented was correlational, non-experimental design and cross-sectional. The population was 32 students of fourth and fifth grade of basic primary school from the morning shift, evaluated with the reading subtest of the neuropsychological battery of learning disorders
(BANETA) and the test of Critical Thinking- UK Edition Watson-Glaser. Thus, the results showed that reading comprehension prevailed with low performance, (65.6% of the population), followed by extremely low (18.8%); 40.6% presented a very low performance regarding critical thinking ability, while 21.9% was within a low average range. As for recognition skill, 53.1% obtained a low average performance. In deduction skill, 37.5% performed highly, followed by 12.5% of the population who obtained an extremely low level. At interpretation skill, 40.6% of the population were at a low average level. While at the evaluation level, 68. 8% are on a low average. When relating study variables, no significant correlation was found; however, despite not being within the objectives of this study, significant negative correlations emerged between the subscales inference and deduction. In turn, there was a significant and positive relationship between inference and evaluation. Finally, it can be concluded that between reading comprehension and
critical thinking skills, there is no statistically significant relationship.
Downloads
References
Barranzuela-Yenque, J. I. (2012). Comprensión lectora y pensamiento crítico en estu¬diantes de quinto de secundaria de una institución educativa militar-La Perla-Callao. [Tesis de maestría. Universidad San Ignacio de Loyola]. http://repositorio.usil.edu. pe/handle/123456789/1096
Betancourt, S. (septiembre, 2010). Metas educativas, evaluación del pensamiento crí¬tico en estudiantes de secundaria de la ciudad de San Juan de Pasto. [ponencia oral]. Congreso Iberoamericano de Educación, Metas 2021. Buenos Aires, Argen¬tina. https://www.chubut.edu.ar/descargas/secundaria/congreso/METAS2021/ R0846b_Betancourt.pdf
Bezanilla, A., Poblete, R., Fernández, N. y Campo, C (2018). El pensamiento crítico desde la perspectiva de los docentes universitarios. Estudios Pedagógicos. 44(1), 89- 113 http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000100089
Castillo, L., (2020). La lectura inferencial como estrategia para fortalecer el pensamiento crítico. Revista Neuronum, 6(3) 187- 194 http://eduneuro.com/revista/index.php/ revistaneuronum/article/view/280/311
Cuervo, C. y Flórez, R. (2004). El lenguaje en la educación. En: R. Flórez (ed.). El len¬guaje en la educación: una perspectiva fonoaudiológica. Universidad Nacional de Colombia, 18-32.
Cuetos, F. (2002). Diagnóstico y tratamiento de los trastornos de lectura. Psicología de la Lectura. Ediciones CISSPRAXIS
Díaz, R., Montenegro, D. y Salgado, R. (2015). Efectos de la intervención fonoaudiológica en la planeación y transcripción de textos escritos en niños de 3° y 4° de primaria de la vereda el Vino Cundinamarca. [Tesis de pregrado. Corporación Universitaria Ibe¬roamericana]. https://repositorio.iberoamericana.edu.co/handle/001/330?mode=full
Fernández De Morgado, N., Mayora, C. y Louis, R. S. (2016). Pensamiento crítico y com¬prensión de la lectura en un curso de inglés como lengua extranjera. Íkala. Revista de lenguaje y cultura, 21(1), 15-29.
Fuentes-Rivera, A. J. (2018). Comprensión lectora y pensamiento crítico en los estu¬diantes del quinto grado de secundaria de la IE Simón Bolívar, Oyón, 2018. [Tesis de postgrado, Universidad César Vallejo.] https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/ handle/20.500.12692/22477/Fuentes_RAJDD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Fundación Empresarios por la Educación. (2018), Liderazgo, gestión y educación rural: elementos conceptuales. Universidad de la Salle.
Hernández R, Fernández C y Baptista P. (2014). Metodología de la investigación. (6ª. ed.) McGraw-Hill
Infante, M., Coloma, C. y Himmel, E. (2012). Comprensión lectora, comprensión oral y decodificación en escolares de 2° y 4° básico de escuelas municipales. Estudios pe¬dagógicos, 38(1) 149-160. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000100009
Izquierdo-Caicedo, A. F. (2016). Análisis de los niveles de comprensión lectora para el desarrollo del Pensamiento Crítico [Tesis de doctorado, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. https://repositorio.pucese.edu.ec/handle/123456789/812
Karakaya, A. & Yilmaz, K. (2015). Relations Between Self-leadership and Critical Thin¬king Skills. Procedia-Social and Behavioral. Sciences, 207, 29-41. https://www. sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815052805
Lara, Q., Ávila, P. y Olivares, O. (2017). Desarrollo del pensamiento crítico mediante la apli¬cación del Aprendizaje Basado en Problemas. Psicología Escolar y Educacional, 21(1), 65-77 https://www.scielo.br/pdf/pee/v21n1/2175-3539-pee-21-01-00065.pdf
Mackay, R., Franco, D. y Villacis P. (2018). El pensamiento crítico aplicado a la investigación. Universidad y Sociedad, 10(1), 336 – 342. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus
Milla –Virhuez, M. (2012) Pensamiento crítico en estudiantes de quinto de secundaria de los colegios de Carmen de la Legua Callao. [Tesis de maestría, Universidad, San Ignacio De Loyola] .http://repositorio.usil.edu.pe/bitstream/123456789/1217/1/2012_Milla_ Pensamiento_cr%C3%ADtico_en_estudiantes_de_quinto_de_secundaria.pdf
Millán, N. R. (2010). Modelo didáctico para la comprensión de textos en educación básica. Revista de Teoría y Didáctica de las ciencias Sociales, (16), 109-133.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE, 2017). Marco de Evaluación y de Análisis de PISA para el Desarrollo: Lectura, matemáticas y ciencias, OECD Publishing. http: // www. keepeek.com/Digital-Asset-anagement/oecd/educa¬tion/pisa-2015-assessment-and-analyticalframework_9789264255425-en#page12
Paricahua, Z. (2019). El Pensamiento Crítico, Habilidades Cognitivas y la Comprensión Lectora en los Estudiantes del 4° grado la Institución Educativa Gran Unidad Escolar “San Carlos” Puno [Tesis de posgrado, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle] http://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/4099
Puente, A., Jiménez, V. y Llopis, C. (2012). Silvia explora, estrategias metacognitivas, el viaje de silvia: nuevo diario de experimentación en el aula. Madrid, España: Cepe. http://www.editorialcepe.es/wp-content/uploads/2012/01/9788478698295.pdf
Román-Pérez, M. I. y Tenecela-Saula, M. H. (2016). La comprensión lectora en el desarrollo del pensamiento crítico de los niños de tercero de básica de la escuela fiscal mixta Boyacá de la parroquia san Gerardo, cantón Guano, provincia de Chimborazo. Año 2014-2015 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Chimborazo]. http://dspace. unach.edu.ec/handle/51000/1708
Salinas-Mariñas, J. (2010): Efectos de un programa de comprensión lectora en estudian¬tes de cuarto de primaria de una institución educativa del Callao [Tesis de maestría, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio Universidad San Ignacio de Loyola.
Tamayo, O. E., Zona, R. y Loaiza, Y. E (2015). El pensamiento crítico en la educación. Algunas categorías centrales en su estudio. Revista Latinoamérica de estudios Educativos, 11(2), 11 - 133.
Torres-Gamarra, S. R. (2016). Nivel del pensamiento crítico en estudiantes del quinto grado de secundaria-provincia de Huancayo. [Tesis de maestría, Universidad Nacional del Centro del Perú]. Repositorio Universidad Nacional del Centro del Perú. http://repositorio.uncp.edu.pe/handle/20.500.12894/4483
Villalobos-Llanos, M. (2018). La comprensión de textos escritos en el nivel inferencial en educación primaria. [Tesis de especialización, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo]. Repositorio institucional. Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. https://hdl. handle.net/20.500.12893/2452
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.