Reading comprehension and critical thinking with children who have reading difficulties at Institución Educativa Normal Superior of Sincelejo

Authors

  • Beatriz Elena Miranda-Contreras Universidad de Sucre, Colombia
  • Ángela Uribe-Méndez Universidad de Sucre, Colombia
  • Shirley Stella Cerpa-Marmolejo Universidad de Sucre, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050911

Keywords:

comprehension; deduction; evaluation; interpretation; reading (Thesaurus).

Abstract

The objective of this study is to relate reading comprehension with critical thinking in children with reading difficulties in a public institution. The study implemented was correlational, non-experimental design and cross-sectional. The population was 32 students of fourth and fifth grade of basic primary school from the morning shift, evaluated with the reading subtest of the neuropsychological battery of learning disorders
(BANETA) and the test of Critical Thinking- UK Edition Watson-Glaser. Thus, the results showed that reading comprehension prevailed with low performance, (65.6% of the population), followed by extremely low (18.8%); 40.6% presented a very low performance regarding critical thinking ability, while 21.9% was within a low average range. As for recognition skill, 53.1% obtained a low average performance. In deduction skill, 37.5% performed highly, followed by 12.5% of the population who obtained an extremely low level. At interpretation skill, 40.6% of the population were at a low average level. While at the evaluation level, 68. 8% are on a low average. When relating study variables, no significant correlation was found; however, despite not being within the objectives of this study, significant negative correlations emerged between the subscales inference and deduction. In turn, there was a significant and positive relationship between inference and evaluation. Finally, it can be concluded that between reading comprehension and
critical thinking skills, there is no statistically significant relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barranzuela-Yenque, J. I. (2012). Comprensión lectora y pensamiento crítico en estu¬diantes de quinto de secundaria de una institución educativa militar-La Perla-Callao. [Tesis de maestría. Universidad San Ignacio de Loyola]. http://repositorio.usil.edu. pe/handle/123456789/1096

Betancourt, S. (septiembre, 2010). Metas educativas, evaluación del pensamiento crí¬tico en estudiantes de secundaria de la ciudad de San Juan de Pasto. [ponencia oral]. Congreso Iberoamericano de Educación, Metas 2021. Buenos Aires, Argen¬tina. https://www.chubut.edu.ar/descargas/secundaria/congreso/METAS2021/ R0846b_Betancourt.pdf

Bezanilla, A., Poblete, R., Fernández, N. y Campo, C (2018). El pensamiento crítico desde la perspectiva de los docentes universitarios. Estudios Pedagógicos. 44(1), 89- 113 http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000100089

Castillo, L., (2020). La lectura inferencial como estrategia para fortalecer el pensamiento crítico. Revista Neuronum, 6(3) 187- 194 http://eduneuro.com/revista/index.php/ revistaneuronum/article/view/280/311

Cuervo, C. y Flórez, R. (2004). El lenguaje en la educación. En: R. Flórez (ed.). El len¬guaje en la educación: una perspectiva fonoaudiológica. Universidad Nacional de Colombia, 18-32.

Cuetos, F. (2002). Diagnóstico y tratamiento de los trastornos de lectura. Psicología de la Lectura. Ediciones CISSPRAXIS

Díaz, R., Montenegro, D. y Salgado, R. (2015). Efectos de la intervención fonoaudiológica en la planeación y transcripción de textos escritos en niños de 3° y 4° de primaria de la vereda el Vino Cundinamarca. [Tesis de pregrado. Corporación Universitaria Ibe¬roamericana]. https://repositorio.iberoamericana.edu.co/handle/001/330?mode=full

Fernández De Morgado, N., Mayora, C. y Louis, R. S. (2016). Pensamiento crítico y com¬prensión de la lectura en un curso de inglés como lengua extranjera. Íkala. Revista de lenguaje y cultura, 21(1), 15-29.

Fuentes-Rivera, A. J. (2018). Comprensión lectora y pensamiento crítico en los estu¬diantes del quinto grado de secundaria de la IE Simón Bolívar, Oyón, 2018. [Tesis de postgrado, Universidad César Vallejo.] https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/ handle/20.500.12692/22477/Fuentes_RAJDD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Fundación Empresarios por la Educación. (2018), Liderazgo, gestión y educación rural: elementos conceptuales. Universidad de la Salle.

Hernández R, Fernández C y Baptista P. (2014). Metodología de la investigación. (6ª. ed.) McGraw-Hill

Infante, M., Coloma, C. y Himmel, E. (2012). Comprensión lectora, comprensión oral y decodificación en escolares de 2° y 4° básico de escuelas municipales. Estudios pe¬dagógicos, 38(1) 149-160. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000100009

Izquierdo-Caicedo, A. F. (2016). Análisis de los niveles de comprensión lectora para el desarrollo del Pensamiento Crítico [Tesis de doctorado, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. https://repositorio.pucese.edu.ec/handle/123456789/812

Karakaya, A. & Yilmaz, K. (2015). Relations Between Self-leadership and Critical Thin¬king Skills. Procedia-Social and Behavioral. Sciences, 207, 29-41. https://www. sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815052805

Lara, Q., Ávila, P. y Olivares, O. (2017). Desarrollo del pensamiento crítico mediante la apli¬cación del Aprendizaje Basado en Problemas. Psicología Escolar y Educacional, 21(1), 65-77 https://www.scielo.br/pdf/pee/v21n1/2175-3539-pee-21-01-00065.pdf

Mackay, R., Franco, D. y Villacis P. (2018). El pensamiento crítico aplicado a la investigación. Universidad y Sociedad, 10(1), 336 – 342. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Milla –Virhuez, M. (2012) Pensamiento crítico en estudiantes de quinto de secundaria de los colegios de Carmen de la Legua Callao. [Tesis de maestría, Universidad, San Ignacio De Loyola] .http://repositorio.usil.edu.pe/bitstream/123456789/1217/1/2012_Milla_ Pensamiento_cr%C3%ADtico_en_estudiantes_de_quinto_de_secundaria.pdf

Millán, N. R. (2010). Modelo didáctico para la comprensión de textos en educación básica. Revista de Teoría y Didáctica de las ciencias Sociales, (16), 109-133.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE, 2017). Marco de Evaluación y de Análisis de PISA para el Desarrollo: Lectura, matemáticas y ciencias, OECD Publishing. http: // www. keepeek.com/Digital-Asset-anagement/oecd/educa¬tion/pisa-2015-assessment-and-analyticalframework_9789264255425-en#page12

Paricahua, Z. (2019). El Pensamiento Crítico, Habilidades Cognitivas y la Comprensión Lectora en los Estudiantes del 4° grado la Institución Educativa Gran Unidad Escolar “San Carlos” Puno [Tesis de posgrado, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle] http://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/4099

Puente, A., Jiménez, V. y Llopis, C. (2012). Silvia explora, estrategias metacognitivas, el viaje de silvia: nuevo diario de experimentación en el aula. Madrid, España: Cepe. http://www.editorialcepe.es/wp-content/uploads/2012/01/9788478698295.pdf

Román-Pérez, M. I. y Tenecela-Saula, M. H. (2016). La comprensión lectora en el desarrollo del pensamiento crítico de los niños de tercero de básica de la escuela fiscal mixta Boyacá de la parroquia san Gerardo, cantón Guano, provincia de Chimborazo. Año 2014-2015 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Chimborazo]. http://dspace. unach.edu.ec/handle/51000/1708

Salinas-Mariñas, J. (2010): Efectos de un programa de comprensión lectora en estudian¬tes de cuarto de primaria de una institución educativa del Callao [Tesis de maestría, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio Universidad San Ignacio de Loyola.

Tamayo, O. E., Zona, R. y Loaiza, Y. E (2015). El pensamiento crítico en la educación. Algunas categorías centrales en su estudio. Revista Latinoamérica de estudios Educativos, 11(2), 11 - 133.

Torres-Gamarra, S. R. (2016). Nivel del pensamiento crítico en estudiantes del quinto grado de secundaria-provincia de Huancayo. [Tesis de maestría, Universidad Nacional del Centro del Perú]. Repositorio Universidad Nacional del Centro del Perú. http://repositorio.uncp.edu.pe/handle/20.500.12894/4483

Villalobos-Llanos, M. (2018). La comprensión de textos escritos en el nivel inferencial en educación primaria. [Tesis de especialización, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo]. Repositorio institucional. Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. https://hdl. handle.net/20.500.12893/2452

Published

2021-10-07

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Reading comprehension and critical thinking with children who have reading difficulties at Institución Educativa Normal Superior of Sincelejo. (2021). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 5(9), 149-164. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050911

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>