Resistance to Change on behalf of the Teachers of a Private Pedagogical Higher Education Institute of Lima Regarding the Institutional Licensing Process
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061010Keywords:
licensing, teachers, working conditions, resistance to change, educational policyAbstract
Institutional licensing is a process which seeks to ensure that educational institutions comply with the basic quality conditions; guaranteeing that the provision of educational service is relevant to the training demands of society. For this matter, educational institutions must implement various changes in their organization, both at the curricular level and in the way of working. In that sense, this research work strives to analyze how the resistance to change on behalf of the teachers of a Private Pedagogical Higher Education Institute of Lima manifests itself in regards of the Institutional Licensing Process. From a qualitative approach and using the semi-structured interview technique, it has been possible to collect information that allows to affirm, as a conclusion, that the acts of resistance occur in an isolated and subtle way; since the proposed changes are products of a normative imposition of the Ministry of Education. Likewise, it is noted that resistance is more related to an attitudinal aspect of disinterest or lack of motivation to participate in the proposed changes; the informants adducing an increase in workload and a significant change in teaching practice. Finally, it has been possible to determine that to avoid or attenuate any act of resistance from behalf of the teaching staff, it is necessary for the educational institution to adopt a communication strategy that will allow teachers to become aware of the licensing process, promoting their participation and involvement in the decision making.
Downloads
References
Álvarez, Q. (2003). Los centros educativos como organizaciones: características y disfunciones básicas (I). Innovación Educativa (13), 273-289. https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/5058/pg_275-292_inneduc13.pdf?sequence=1
Apple, M. (1982). Educación y Poder. Paidós. http://funama.org/data/PEDAGOGIA%20CRITICA/apple/Educacion%20y%20Poder.pdf
Araujo Olivera, S., y Yurén, T. (2003). Estilos docentes, poderes y resistencias ante una reforma curricular. El caso de Formación cívica y ética en la escuela secundaria. Investigación Educativa, 8(19), 631-652. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14001904
Artigas, W., y Robles, M. (2010). Metodología de la investigación: Una discusión necesaria en Universidades Zulianas. Revista Digital Universitaria, 11(11), 3-17. http://www.revista.unam.mx/vol.11/num11/art107/art107.pdf
Badia, M. (2001). Las percepciones de profesores y alumnos de ESO sobre la intervención en el comportamiento disruptivo un estudio comparativo de los IES y escuelas de enseñanza secundaria de la comarca del Bages. [Tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Barcelona]. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/16708
Ball, S. (1989). La micropolítica de la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. Paidós.
Bardiza, T. (1997). Teoría y práctica de la micropolítica en las organizaciones escolares. Revista Iberoamericana de Educación¸ (15). https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie15a01.htm
Beas, J., y Ponce, V. (2006). Gestión de la organización y la micropolítica escolar. Revista Educar (39), 69-80. https://biblat.unam.mx/es/revista/educar-guadalajara-jal/articulo/gestion-de-la-organizacion-y-la-micropolitica-escolar
Bernal, J. (1997). El equipo directivo en los centros públicos de primaria. Análisis de su situación. [Tesis de doctorado, Universidad de Zaragoza]. http://didac.unizar.es/jlbernal/inicial.html.
Bianchi, A. (1981). La resistencia al cambio educativo. Aula abierta, (33), 11-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2324966
Bisquerra, R. (Coord.). (2004). Metodología de la Investigación Educativa. La Muralla. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=5826
Blase, J. (2002). Las micropolíticas del cambio educativo. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 6(1–2), 1-15. http://www.ugr.es/~recfpro/rev61ART2.pdf
Bolívar, A. (1993). Cultura organizativa escolar y resistencia al cambio educativo. En II Congreso Interuniversitario de Organización Escolar. Cultura escolar y desarrollo organizativo (41-48), Sevilla, España: Universidad de Sevilla. Grupo de Investigación Didáctica. https://n9.cl/6gyna
Brosky, D. (2011). Micropolitics in the School: Teacher Leader´s Use of Political Skill and Influence Tactics. The International Journal of Educational Leadership Preparation, 6(1), 1-11. http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ972880.pdf
Cárdenas, G. (2020). De la entropía social a la entropía educativa. Una reflexión en el contexto colombiano. Revista Educación, 44(1), 1-12. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.37100
Caruth, G., y Caruth, D. (2013). Understanding resistance to change: a challenge for universities. Turkish Online Journal of Distance Education, 14(2), 12-21. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1013799.pdf
Centro Interuniversitario de Desarrollo. (2007). Educación Superior en Iberoamérica. Informe 2007. https://cinda.cl/publicacion/educacion-superior-en-iberoamerica-informe-2007/
Córica, J. (2020). Resistencia docente al cambio: Caracterización y estrategias para un problema no resuelto. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 255–272. https://doi-org.ezproxybib.pucp.edu.pe/10.5944/ried.23.2.26578
Cuenca, R., y Cáceda, J. (2017). Ideales Normativos, Normas y Praxis: Patologías Sociales sobre los Directivos Escolares en el Perú. REICE, 15(2), 5-29. https://revistas.uam.es/reice/article/view/7229/7714
Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez, M., y Varela, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7), 162-167. https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733228009.pdf
Giroux, H. (2004). Teoría y resistencia en Educación. Una pedagogía para la oposición (A, Méndez, Trad., 6ta. ed. Siglo XXI Editores (Obra original publicada en 1983).
González, M. (1998). La micropolítica de las organizaciones escolares. Revista de Educación (316), 215-239. http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:fe1725b2-21f3-4b1b-bf0a-f8592de5e276/re3161200464-pdf.pdf
González, M., Nieto, J., y Portela, A. (2003). Organización y Gestión de Centros Escolares: Dimensiones y procesos. Pearson Educación. https://cafge.files.wordpress.com/2014/11/organizacion-y-gestion-de-centros-escolares-dimensiones-y-procesos.pdf
Imaz, C. (1995). Micropolítica y cambio pedagógico en la escuela primaria pública mexicana. Perfiles Educativos, (67), 1-20. https://www.redalyc.org/pdf/132/13206707.pdf
Jares, X. (1997). El lugar del conflicto en la organización escolar. Revista Iberoamericana de Educación, (15) 113-128. http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:f26a8313-9463-4134-9382-eadaae9043e6/re3020600490-pdf.pdf
Llaña, M., y Escudero, E. (2017). Establecimientos Educacionales en Conflictos: Grupos de Resistencia en su Interior. Enfoques Educacionales. https://revistaderechoeconomico.uchile.cl/index.php/REE/article/view/47053/49059
López, M., Restrepo de Ocampo, L., y López, G. (2013). Resistencia al cambio en organizaciones modernas. Scientia et Technica, 18(1), 149-157. https://www.redalyc.org/pdf/849/84927487022.pdf
Magaña, L. (2015). Políticas de educación superior: las turbulencias del poder entre lo micro y lo macro. Memoria de participación en el XXX Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología [ALAS]. https://n9.cl/kb4br
Martínez, R. (2005). Educación, poder y resistencia. Una mirada crítica a la vida escolar. Hélice. https://educacionhistoricabenm.files.wordpress.com/2015/12/martinez_-_educacion-poder-y-resistencia.pdf
Mendívil, L. (2020). El método de estudio de caso. En A. Sánchez (Ed.). Los métodos de investigación para la elaboración de las tesis de Maestría en Educación, (pp. 41-50). Pontificia Universidad Católica del Perú. http://blog.pucp.edu.pe/blog/maestriaeducacion/2020/07/23/los-metodos-de-investigacion-para-la-elaboracion-de-las-tesis-de-maestria-en-educacion/
Molina, F. (2017). Conflicto y colaboración en la organización y gestión universitaria: vida cotidiana y cultura institucional. Revista Internacional de Organizaciones, (19), 7-28. http://www.revista-rio.org/index.php/revista_rio/article/view/234
Monje, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Guía didáctica. Universidad Surcolombiana. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-la-investigacion.pdf
Morgan, G. (1990). Imágenes de la organización. Ra-Ma. https://www.academia.edu/9418066/IM%C3%81GENES_DE_LA_ORGANIZACI%C3%93N
Otzen, S., y Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. Int. J. Morphol., 35(1), 227-232. https://scielo.conicyt.cl/pdf/ijmorphol/v35n1/art37.pdf
Papert, S. (2001). Change and Resistance to Change in Education Taking a Deeper Look at Why School Hasn’t Changed. http://dailypapert.com/wp-content/uploads/2018/06/Papert-Lisbon-Paper.1-1.pdf
Pardo de Val, M. (2003). La dirección participativa como elemento dinamizador en los cambios organizativos. [Tesis de doctorado, Universidad de Valencia]. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/9661/pardo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Paredes, J. y De la Herrán, A. (2009). La práctica de la innovación educativa. Editorial Síntesis.
Rodríguez, E. (2016). El liderazgo directivo en la hermenéutica micropolítica de la escuela. Alteridad 11(2), 231-239. https://www.redalyc.org/pdf/4677/467749196008.pdf
Rodríguez Martínez, D. (2006). Dimensión institucional, cultural y micropolítica: claves para entender las organizaciones educativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado 9(1). http://aera.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1224455129.pdf
San Fabián, J. (2011). El papel de la organización escolar en el cambio educativo: la inercia de lo establecido. Revista de Educación (356) 41-60. https://www.researchgate.net/publication/235789126_El_papel_de_la_organizacion_escolar_en_el_cambio_educativo_la_inercia_de_lo_establecido
Santos Guerra, M. A. (1997). La luz del prisma. Para comprender las organizaciones educativas. Ediciones Aljibe. https://yessicr.files.wordpress.com/2013/06/la-luz-del-prisma-santos-guerra.pdf
Shapiro, S. (1991). Educación y democracia: Estructuración de un discurso contrahegemónico del cambio educativo. Revista de Educación (291), 33-59. http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:77535873-c8c5-4ec8-9f6d-bb3a4c8f8735/re2910200477-pdf.pdf
Snyder, R. (2017). Resistance to Change among Veteran Teachers: ProvidingVoice for More Effective Engagement. International Jounal of Educational Leadership Preparation (12). https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1145464.pdf
Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia. https://diversidadlocal.files.wordpress.com/2012/09/bases-investigacion-cualitativa.pdf
Superintendencia Nacional de Educación Universitaria. (2018). Informe Bienal sobre la Realidad Universitaria. https://www.gob.pe/institucion/superintendencia-nacional-de-educacion-superior-universitaria/informes-publicaciones/606251-informe-bienal-sobre-la-realidad-universitaria-2018
Terrén, E. (2004). Las organizaciones educativas como sistemas de comunicación. Un enfoque micropolítico. Revista Iberoamericana de Educación (36), 189-214. https://rieoei.org/historico/documentos/rie36a10.pdf
Villamizar, G. (2020). Encuentros entre la Pedagogía crítica y la Teoría de la resistencia. Ciencia y Educación 4(1), 83-90. https://revistas.intec.edu.do/index.php/ciened/article/view/1657/2198
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.