Institutional factors that create barriers in the learning process on high school students in Yucatan
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050907Keywords:
pedagogical practice (Thesaurus); learning barriers; institutional barriers, secondary education; educational inclusion (Author's keywords).Abstract
The objective of this research was to describe, from the teachers’ perspective, the institutional factors that negatively affect the students’ learning process among the State Preparatory Schools in Yucatan, consequently, these factors create barriers. Although the project started from a mixed methodology, this article presents the results of the qualitative phase, based on the development of focus groups with 163 first-year teachers from the 12 preparatory schools belonging to the public subsystem, located in both rural and urban context of Yucatan, the data collected were analyzed from an open categorization with the support of specialized software. Among the main results, the institutional barriers related to the Educational Model, the pedagogical aspects and the teaching practices stood out, as well as the aspects related to the school context, mainly infrastructure and the tutoring service. It can be concluded that high schools
are responsible for the prevention and attention of the factors that hinder students’ learning, as a starting point for the construction of environments that favor academic development and equal opportunities for their students. Therefore, the added value of this work lies in its potential as a diagnosis for decision-making processes in this school subsystem in order to implement action plans that improve educational quality.
Downloads
References
Ainscow, M. (2007). Toward a more inclusive education. Where next for special school? En R. Cigman (ed.), Included or excluded? The challenge of the mainstream for some SEN children (pp. 128-139). London: Routledge.
Barret, P., Davies, F., Zhang, Y. y Barret, L. (2015). El impacto del diseño del aula en el aprendizaje de los alumnos: resultados finales de un análisis holístico de varios niveles. Building and Environment, 89(1), 118-133. https://www.sciencedirect.com/science/ article/pii/S0360132315000700
Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendi¬zaje y la participación inclusiva. Organización de Estados Iberoamericanos, FUHEM.
CEPAL. (2002). Panorama social de América Latina 2001-2002. Organización de las Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/1213/ S026433_es.pdf?sequence=1
Corrales, A., Soto, V. y Villafañe, G. (2016). Barreras de aprendizaje para estudiantes con discapacidad en una universidad chilena. Demandas estudiantiles-desafíos ins¬titucionales. Actualidades Investigativas en Educación, 16(3), 1-29. https://www. redalyc.org/articulo.oa?id=447/44746861005
Covarrubias-Pizarro, P. (2019). Barreras para el aprendizaje y la participación: una propuesta para su clasificación. En J.A. Trujillo-Holguín, A.C. Ríos-Castillo y J.L. García-Leos (coords.), Desarrollo Profesional Docente: reflexiones de maestros en servicio en el escenario de la Nueva Escuela Mexicana (pp. 135-157), http:// ensech.edu.mx/pdf/maestria/libro4/TP04-2-05-Covarrubias.pdf
Cruz, F. y Quiñones, A. (2012). Autoestima y rendimiento académico en estudiantes de enfermería de Poza Rica, Veracruz, México. Uni-pluri/versidad, 12(1), 25-35. http:// aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/viewFile/13275/11894
Cruz, S. (2006). El rendimiento académico: Desde la práctica de la orientación educa¬tiva. Revista mexicana de orientación educativa, 4(9), 66-72. http://www.remo.ws
Echeita, G. (2006). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. España: Narcea.
Finkelstein, S., Sharma, U. & Furlonger, B. (2019). The inclusive practices of classroom teachers: A scoping review and thematic analysis. International Journal of Inclusive Education, 15(2), 1-28. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1572232
Garello, M. y Rinaudo, M. (2012). Rasgos del contexto para la promoción del desarrollo académico y la creatividad: estudio de diseño con estudiantes universitarios. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(2), 159-179. https://www.redalyc.org/pdf/551/55124596012.pdf
Heredia, Y. (2007) Factores que afectan el desempeño escolar: el caso de las escuelas primarias públicas de Nuevo León [ponencia]. Memorias del IX Congreso Nacional de Investigación Educativa. Mérida, México. http://www.ruv.itesm.mx/convenio/ catedra/recursos/material/cn_03.pdf
Ibarra, L., Fonseca, C. y Escalante, A. (2015). La tutoría en la educación media superior. Una tarea pendiente. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco https://posgra-doeducacionuatx.org/pdf2015/B052.pdf
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2010). Panorama Educativo de México. Indicadores del Sistema Educativo Nacional. INEE. https://www.inee.edu. mx/wp-content/uploads/2019/08/P1B117.pdf
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2016). Evaluación de condiciones básicas para la enseñanza y el aprendizaje (ECEA). INEE http://www.inee.edu.mx/ index.php/publicaciones-micrositio
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2019). Panorama Educativo de México 2018. Indicadores del Sistema Educativo Nacional. Educación Básica y Media Superior. INEE. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/08/ P1B117.pdf
López, M. (2011). Barreras que impiden la escuela inclusiva y algunas estrategias para construir una escuela sin exclusiones. Innovación educativa, 21(1), 37-54. https:// minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/6223/pg_039056_in21_1.pdf?se-quence=1&isAllowed=y
Montes, R. (2017, 13 de marzo). Tras 58 años, cambia el Modelo Educativo. [Comunicado en prensa]. https://www.milenio.com/politica/tras-58-anos-cambia-el-modelo-educativo
Ortega, F. (2017). Principios e implicaciones del Nuevo Modelo Educativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XLVII(1), 43-62. https://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=270/27050422003
Paredes, R. y Paredes, V. (2009). Chile: Rendimiento académico y gestión de la edu¬cación en un contexto de rigidez laboral. Revista CEPAL, (99), 119-130. https:// repositorio.cepal.org/handle/11362/11333
Rivera, N. (2011). Los factores urbanos y el rendimiento académico. Universidad Autó¬noma de Nuevo León.
Romo, A. (Coord.). (2010). Sistemas de acompañamiento en el nivel medio superior. Modelo para su construcción. ANUIES.
Ruíz-Ramírez, R., García Cué, J. y Pérez-Olvera, M. (2014). Causas y consecuencias de la deserción escolar en el bachillerato: caso Universidad Autónoma de Sinaloa. Ra Ximhai, 10(5), 51-74. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46132134004
San Martín-Ulloa, C., Rogers, P, Troncoso, C. y Rojas, R.. (2020). Camino a la Educación Inclusiva: Barreras y Facilitadores para las Culturas, Políticas y Prácticas desde la Voz Docente. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(2), 191-211. https://dx.doi.org/10.4067/s0718-73782020000200191
Secretaría de Educación Pública (SEP, 2010). Programa Escuelas de Calidad. Guía para facilitar la inclusión de alumnas y alumnos con discapacidad en escuelas que participan en el PEC. Secretaría de Educación Pública.
Secretaría de Educación Pública (SEP, 2018). Estrategia de equidad e inclusión en la educación básica para alumnos con discapacidad, aptitudes sobresalientes y difi¬cultades severas de aprendizaje, conducta o comunicación. México: Secretaría de Educación Pública
Tejedor, F. y García, A. (2007). Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en opinión de profesores y alumnos). Propuestas de mejora en el marco del EEES. Revista de Educación, 342, 443-473. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?co¬digo=2254218
Torres, L. y Rodríguez, N. (2006). Rendimiento académico y contexto familiar en estu¬diantes universitarios. Enseñanza e investigación en Psicología, 11(02), 255-270. https://www.redalyc.org/pdf/292/29211204.pdf
Vázquez, S., Noriega, M. y García, S. (2013). Relaciones entre rendimiento académico, competencia espacial, estilos de aprendizaje y deserción. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(1), 30-44. http://redie.uabc.mx/vol15no1/conteni¬do-vazqueznoriega.html
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.