Experiences of certified teacher evaluators in Mexico. Reflections on the evaluation of teachers’ performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050908

Keywords:

teacher performance; evaluation; education reform (Thesaurus); certified evaluators; teaching experiences (Author's keywords).

Abstract

Since 2013, a large-scale educational reform was undertaken in Mexico, emphasizing on the improvement of educational quality through teacher evaluation processes, which would regulate entry, promotion, recognition and permanence in elementary and secondary education. The objective of this article is to reflect on the experiences of some primary and secondary education teachers who served as evaluators in the process implemented by the institutions in charge of evaluating educational quality in our country, having met the requirements to certify in teacher performance evaluation. This article is about collecting those experiences that account for one of the educational reforms that was undertaken in 2013 and that was eliminated with the reform of the third constitutional article in 2019. For this, in-depth interviews were
conducted with 10 teacher evaluators from the states of Chiapas, Yucatan, Coahuila and Veracruz. These experiences serve as a basis for presenting proposals to guide teacher evaluation processes, based on the advantages and disadvantages observed by teacher evaluators, who were also in service and in the middle of one of the most controversial processes in Mexican education. Some aspects analyzed are topics such
as: motivation, coordination between authorities, ethics in the evaluation of their peers and the learning achieved in the process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alliaud, A. (2004). La experiencia escolar de maestros inexpertos. Biografías, trayec¬torias y práctica profesional. Revista Iberoamericana de Educación, 34(1), 1-11. https://doi.org/10.35362/rie3412888

Arias-Cardona, A. y Alvarado-Salgado, S. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. CES Psi¬cología, 8(2), 171-181

Congreso General de los Estados Unidos Mexicanos (febrero 23, 2013a). Decreto por el que se reforman los artículos 3o. en sus fracciones III, VII y VIII; y 73, fracción XXV, y se adiciona un párrafo tercero, un inciso d) al párrafo segundo de la fracción II y una fracción IX al artículo 3o. de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Diario Oficial de la Federación. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle. php?codigo=5288919&fecha=26/02/2013

Congreso General de los Estados Unidos Mexicanos. (septiembre 11, 2013b). Decreto por el que se expide la Ley del Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Diario oficial de la Federación http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/abro/ linee/LINEE_orig_11sep13.pdf

Congreso General de los Estados Unidos Mexicanos. (septiembre 11, 2013c). Por el que se expide la Ley General del Servicio Profesional Docente. Diario oficial de la Federación. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5313843&fecha=11/09/2013

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2018). Convocatoria para la certificación de evaluadores del desempeño en Educación Básica y Media Superior. Diario oficial de la Federación. http://www.inee.edu.mx/images/stories/2014/ Normateca/CONVOCATORIA_CERTIFICACION_EVALUADORES.pdf

Edwards, V. (1992). Hacia la construcción del perfeccionamiento docente. En J. Assael y S. Soto (coords), Como aprende y como enseña el docente. Un debate sobre el perfeccionamiento docente. (pp.11-18). Programa Interdisciplinario de Investiga¬ciones en Educación (PIIE) y el Instituto de Cooperación Iberoamericana (ICI) PIIE http://biblioteca.clacso.edu.ar/Chile/piie/20170823052546/pdf_562.pdf

Fernández, R. (2001). La entrevista en la investigación cualitativa. Revista Pensamiento Actual, 2(3), 14-21. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/article/ view/8017/11775

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2006). Plan Maestro de Desarrollo 2007- 2014. INEE.

Manzi, J. (2015). A diez años de la práctica de la evaluación docente chilena: análisis e implicaciones futuras. En G. Guevara, M. Meléndez, F. Ramón, H. Sánchez. y F. Tirado, (eds.), La evaluación docente en el mundo (pp. 76-98). FCE

Navarro, A. (2013). La coordinación intergubernamental en las políticas de superación de la pobreza urbana en México. El caso del Programa Hábitat. MC editores

Ricoeur, P. (2006). La vida. Un relato en busca de narrado. Ágora, 25(2), 9-22

Schmelkes, S. (2015). Desempeño docente: estado de la cuestión. En G. Guevara, M. Meléndez, F. Ramón, H. Sánchez, y F. Tirado (eds.), (pp. 96-115). La evaluación docente en México. FCE.

Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Idea Books.

Published

2021-10-07

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Experiences of certified teacher evaluators in Mexico. Reflections on the evaluation of teachers’ performance. (2021). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 5(9), 100-115. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050908

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>