Experiences of certified teacher evaluators in Mexico. Reflections on the evaluation of teachers’ performance
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050908Keywords:
teacher performance; evaluation; education reform (Thesaurus); certified evaluators; teaching experiences (Author's keywords).Abstract
Since 2013, a large-scale educational reform was undertaken in Mexico, emphasizing on the improvement of educational quality through teacher evaluation processes, which would regulate entry, promotion, recognition and permanence in elementary and secondary education. The objective of this article is to reflect on the experiences of some primary and secondary education teachers who served as evaluators in the process implemented by the institutions in charge of evaluating educational quality in our country, having met the requirements to certify in teacher performance evaluation. This article is about collecting those experiences that account for one of the educational reforms that was undertaken in 2013 and that was eliminated with the reform of the third constitutional article in 2019. For this, in-depth interviews were
conducted with 10 teacher evaluators from the states of Chiapas, Yucatan, Coahuila and Veracruz. These experiences serve as a basis for presenting proposals to guide teacher evaluation processes, based on the advantages and disadvantages observed by teacher evaluators, who were also in service and in the middle of one of the most controversial processes in Mexican education. Some aspects analyzed are topics such
as: motivation, coordination between authorities, ethics in the evaluation of their peers and the learning achieved in the process.
Downloads
References
Alliaud, A. (2004). La experiencia escolar de maestros inexpertos. Biografías, trayec¬torias y práctica profesional. Revista Iberoamericana de Educación, 34(1), 1-11. https://doi.org/10.35362/rie3412888
Arias-Cardona, A. y Alvarado-Salgado, S. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. CES Psi¬cología, 8(2), 171-181
Congreso General de los Estados Unidos Mexicanos (febrero 23, 2013a). Decreto por el que se reforman los artículos 3o. en sus fracciones III, VII y VIII; y 73, fracción XXV, y se adiciona un párrafo tercero, un inciso d) al párrafo segundo de la fracción II y una fracción IX al artículo 3o. de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Diario Oficial de la Federación. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle. php?codigo=5288919&fecha=26/02/2013
Congreso General de los Estados Unidos Mexicanos. (septiembre 11, 2013b). Decreto por el que se expide la Ley del Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Diario oficial de la Federación http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/abro/ linee/LINEE_orig_11sep13.pdf
Congreso General de los Estados Unidos Mexicanos. (septiembre 11, 2013c). Por el que se expide la Ley General del Servicio Profesional Docente. Diario oficial de la Federación. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5313843&fecha=11/09/2013
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2018). Convocatoria para la certificación de evaluadores del desempeño en Educación Básica y Media Superior. Diario oficial de la Federación. http://www.inee.edu.mx/images/stories/2014/ Normateca/CONVOCATORIA_CERTIFICACION_EVALUADORES.pdf
Edwards, V. (1992). Hacia la construcción del perfeccionamiento docente. En J. Assael y S. Soto (coords), Como aprende y como enseña el docente. Un debate sobre el perfeccionamiento docente. (pp.11-18). Programa Interdisciplinario de Investiga¬ciones en Educación (PIIE) y el Instituto de Cooperación Iberoamericana (ICI) PIIE http://biblioteca.clacso.edu.ar/Chile/piie/20170823052546/pdf_562.pdf
Fernández, R. (2001). La entrevista en la investigación cualitativa. Revista Pensamiento Actual, 2(3), 14-21. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/article/ view/8017/11775
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2006). Plan Maestro de Desarrollo 2007- 2014. INEE.
Manzi, J. (2015). A diez años de la práctica de la evaluación docente chilena: análisis e implicaciones futuras. En G. Guevara, M. Meléndez, F. Ramón, H. Sánchez. y F. Tirado, (eds.), La evaluación docente en el mundo (pp. 76-98). FCE
Navarro, A. (2013). La coordinación intergubernamental en las políticas de superación de la pobreza urbana en México. El caso del Programa Hábitat. MC editores
Ricoeur, P. (2006). La vida. Un relato en busca de narrado. Ágora, 25(2), 9-22
Schmelkes, S. (2015). Desempeño docente: estado de la cuestión. En G. Guevara, M. Meléndez, F. Ramón, H. Sánchez, y F. Tirado (eds.), (pp. 96-115). La evaluación docente en México. FCE.
Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Idea Books.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.