Design of an experience to work on interculturality in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050912Keywords:
music (Thesaurus); Early childhood education; interculturality; action research; educational proposal (author's keywords).Abstract
TDue to the cultural diversity that accompanies the globalization of societies and that contributes to form multicultural educational centers, it becomes essential to integrate educational experiences in the classrooms that promote the acquisition of civic skills essential for intercultural coexistence in all the educational community. In this article, taking into account the methodology of action research within the qualitative-interpretative approach, an intervention program is presented through elements of cultural identity such as music, dance, gastronomy and writing from different countries. This was developed with 102 students of Early Childhood Education in two educational centers of the Province of Seville, in order to promote interculturality from the reception, recognition and positive acceptance of differences. The results show the growing interest of children in intercultural content, the search for recognition by those who are foreigners and that the curricular adjustment of these contents to the children's classroom is actually possible.
Downloads
References
Abal-Alonso, N., Fuentes-Abeledo, E. J., y Muñoz-Carril, P. C. (2019). Competencia profesional de futuros docentes, tratamiento de la diversidad y alumnado inmigrante.Innovación educativa, (29), 125-139. https://doi.org/10.15304/ie.29.6269
Altuna-Gabilondo, L. (2020). Autorregulación, juego libre en la naturaleza y gestión del riesgo. Una experiencia creadora. Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 183-197. https://revistas.uma.es/index.php/mgn/article/view/7129
Banks, J. A., Suárez-Orozco, M., & Ben-Peretz, M. (eds.). (2016). Global migration, diversity, and civic education: Improving policy and practice. Teachers College Press.
Cala, V., Soriano-Ayala, E. y López-Martínez M.J. (2018). Actitudes hacia personas refugiadas y ciudadanía europea inclusiva. Análisis para una propuesta educativa intercultural con el profesorado en formación. RELIEVE, 24(2), 1-14 http://doi.org/10.7203/relieve.24.2.13320
Campera-Espinel, C. T., Pardo-Agudelo, L. A., Torres-Sandoval, E. D. y García-Gutiérrez, Z. D. (2017). Proceso de educación intercultural en primera infancia: programa educa a tu hijo -Cuba- y programa hogares comunitarios de bienestar-HBC-Colombia. Práxis pedagógica, 17(21), 119-142. https://revistas.uniminuto.edu/index.php/praxis/article/download/1500/1450/
Escarbajal-Frutos, A. (2014). La educación intercultural en los centros educativos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 29-43. https://doi.org/10.6018/reifop.17.2.197291
Escarbajal-Frutos, A. y Belmonte-Abellán, R. (2018). Posibilidades y límites de la atención a la diversidad, desde la inclusión, en educación infantil y primaria. Bordón. Revista de pedagogía, 70(4), 23-37. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.62022
European Commission (2011). Communication from the commission to the European parliament, the council, the European economic and social committee and the committee of the regions. Tackling early school leaving: A key contribution to the Europe 2020 Agenda. https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=-COM:2011:0018:FIN:EN:PDF
Fernández-Soria, J. M. (2020). Identidad cultural y derecho a la educación. Contextos Educativos. Revista de Educación, (26), 23-39. https://doi.org/10.18172/con.4445
Figueredo, V. y Ortiz, L. (2018). Profesorado y diversidad cultural: análisis de la formación inicial del profesorado en interculturalidad. Revista internacional de investigación e innovación educativa, 9, 46-71. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2508
Flecha, R. y Álvarez, P. (2015). Investigación educativa e impacto social: claves para mejorar la educación de todos los niños. Journal of Parents and Teachers, 362, 15-19. https://doi.org/10.14422/pym.i362.y2015.002
Gamarnikow, E. (2011). El derecho a la educación en el gobierno y las políticas sobre derechos humanos: informando y supervisando la educación intercultural. Revista iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 26-43. https://revistas.uam.es/reice/article/view/4322
García-Llamas, J. (2005). Educación intercultural. Análisis y propuestas. Revista de Educación, (336), 89-109. http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:34538129-b439-44f3-8fce-9a1db7844ebc/re33606-pdf.pdf
Gómez, M. E. y Johnstone, R. (2017). Educación Bilingüe: Tendencias educativas y conceptos clave. Secretaría General Técnica, Centro de Publicaciones Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Goñi, E., Ros, I. y Fernández-Lasarte, O. (2018). Academic performance and school engagement among secondary school students in accordance with place of birth, gender and age. European Journal of Education and Psychology, 11(2), 93-105. https://doi.org/10.30552/ejep.v11i2.224
Hidalgo-Collazos, L. (2008). Formación docente, interculturalidad y transformaciones sociales. Docencia y contextos multiculturales. Reflexiones y aportes para la formación de docentes desde un enfoque intercultural, (1), 97-114. https://revistas.unal.edu.co/index.php/imanimundo/article/view/9414
Ibáñez-Salgado, N. y Druker-Ibáñez, S. (2018). La educación intercultural en Chile desde la perspectiva de los actores: Una co-construcción. Convergencia, 25(78), 227-249. https://doi.org/10.29101/crcs.v25i78.9788
Iglesias, E. y Esteban-Guitart, M. (2020). ¿Puede la personalización del aprendizaje de base comunitaria contribuir a la educación intercultural? Revista de Educación Inclusiva, 13(2), 196-212. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/538
Keller, M. L. (2018). Fundamentals of Comparative and Intercultural Philosophy by Lin Ma, Jaap van Brakel. American Journal of Theology & Philosophy, 39(2), 74-77. https://muse.jhu.edu/article/701803/summary
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE). Boletín Oficial del Estado núm. 295, 10 de diciembre de 2013.
Lloret-Catalá, C. y Céspedes-Rico, M. (2017). Lo que hacen las mejores escuelas integradoras de alumnado inmigrante: indicadores de buenas prácticas. Pedagogía social. Revista interuniversitaria, (29), 41-53. https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.29.03
Martín-Mendoza, P. (2018). Inmigración, escuela e interculturalidad. Estado de la cuestión en Andalucía. ReiDoCrea, 7, 395-403. http://hdl.handle.net/10481/54143
Mateos-Claros, F., Olmedo-Ruiz, F. J., Esteban-Ibáñez, M. y Amador, L. V. (2019). Lengua materna, cultura y rendimiento en un contexto multicultural de Educación Infantil. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 18(2), 44-54. https://doi.org/10.18239/ ocnos_2019.18.2.1966
Ministerio de Educación y Ciencia. (2019). Sistema estatal de indicadores de la educación 2019. http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:627dc544-8413-4df1-ae46-558237bf6829/seie-2019.pdf
Navarro, V., Ricardo, C. T., Astorga, C. M., Cano, J. y Escalante, E. (2018). Formación y desarrollo de competencias TIC e intercultural de educadores infantiles para la convivencia escolar. Revista de Paz y Conflictos, 11(1), 181-208. http://dx.doi.org/10.30827/revpaz.v11i1.6490
Nuñez, G., Marques, E., Guerrero, H., Magdaniel, M. M. y Silvera B. (2019). La metodología lúdica como dinamizador de las conductas prosociales. Lúdica Pedagógica, 1(30),1-15. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/11101/7895
Olmedo-Ruíz, F. J. (2017). Cultura y rendimiento del alumnado de segundo ciclo de Educación Infantil en un contexto multicultural [Tesis de docorado, Universidad de Granada] http://hdl.handle.net/10481/48198
Orteso, P. y Caballero, C. M. (2017). Educación, experiencias inclusivas: un recorrido por el siglo XXI. Interacções, 13(43), 254-276. https://doi.org/10.25755/int.12040
Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. «BOE» núm.67, de 14 de marzo de 2020, páginas 25390 a 25400 Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes y Memoria Democrática BOE-A-2020-3692 https://www.boe.es/eli/es/rd/2020/03/14/463.
Schmelkes, S. (2013). Educación para un México intercultural. Sinéctica, (40), 01-12. https://www.uv.mx/personal/kvalencia/files/2013/09/inee-2013-hacia-la-reforma.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.