Education for peace and human rights: a view from Cuba
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.09010106Keywords:
Education for peace; human rights; pedagogy; violence; preventionAbstract
Education for peace and human rights must consciously promote the criticism and elimination of traditional school authoritarianism, the development of a pedagogical process that favors participation, dialogue, the link between theory and practice, the rescue of popular wisdom, and the assumption of human diversity in order to form a citizenship that manifests an attitude of true social participation, using for this purpose, concrete actions that contribute to the well-being of its compatriots. This requires the permanent attention of the social sciences and in particular the educational sciences, in order to impact and influence the context, the social conscience and the subjects, from their participation in the transformation processes over which reflect, because education for peace and human rights (EPDH) is a way to prevent violence, the development of education, science and culture on the basis of human solidarity. The present work aims to reflect on the necessary aspects for the understanding of the EPDH from the educational perspective and in the current conditions of Cuba. For the proposed objective, it was necessary to use scientific research methods (documentary analysis, analysis-synthesis, inductive-deductive) that allowed to support the reflections provided whose results are stated from the theoretical-methodological point of view; every time that they offer interesting aspects that make it possible to humanize and democratize the pedagogical process, as well as to improve the educational practice.
Downloads
References
Acosta, T. (2002). Maltrato Infantil.La Habana, Cuba: Editorial Científico-Técnica.
Artiles, L. (1998). Violencia y sexualidad. La Habana, Cuba:Editorial Científico-Técnica.
Cartaya, C. (1998). El legado del Padre Varela. Obra Nacional de la Buena Prensa.México: AC.
Cruz,T., y Acosta, P. (2005). La Educación cubana, su papel en la formación y desarrollo de una cultura de paz. Curso pre evento Pedagogía 2005, IPLAC, La Habana, Cuba. Recuperado de http://biblioteca.uniss.edu.cu/sites/default/files/CD/pedagogia/cursos/pdfp2005/Curso61.pdf
Corsi, J. (1995). Violencia familiar: una mirada interdisciplinaria sobre un grave problema social. Buenos Aires: Paidós.
Díaz,T., Durán G., Chávez N., Valdés J., Gazmuri N., y Padrón D.(2006). Violencia intrafamiliar en Cuba. Aproximaciones a su caracterización y recomendaciones a la política social. Recuperado de http://www.cips.cu/wp-content/uploads/2013/02/3-Familia.pdf
García L, (2001). Estrategia participativa desde la comunidad educativa dirigida a eliminar manifestaciones de violencia en adolescentes.(Tesis doctoral). La Habana, Cuba: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.
García, L., y Rodney, Y. (2007). Aproximaciones teóricas para una conceptualización de la violencia en Educación para la paz y los derechos humanos en Cuba socialista. Selección de lecturas. La Habana, Cuba.
Hernández,O., y Vega, J. (1995). Historia de la educación latinoamericana. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo.
Infante, L., Cuenca, M., y Rivero R. (2005).La educación en la diversidad para una enseñanza desarrolladora.Curso pre evento Pedagogía 2005, IPLAC, La Habana, Cuba. Recuperado de http://biblioteca.uniss.edu.cu/sites/default/files/CD/pedagogia/cursos/pdfp2005/Curso30.pdf
Lauder, M., y Uries, R. (1996). La violencia en Venezuela.En Memorias VII Congreso Latinoamericano de Sexología y Educación sexual, I Congreso Cubano de Educación, Orientación y Terapia Sexual. La Habana, Cuba: Editorial Científico-Técnica.
Martí, J. (1975). Obras Completas.Tomo 3. La Habana, Cuba: Editorial Ciencias Sociales.
Martí, J. (1975). Obras Completas.Tomo 22. Editorial Ciencias Sociales: La Habana, Cuba.
Organización Panamericana de la Salud. (2002). Informe Mundial sobre la violencia y la salud. Recuperado de http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/es/summary_es.pdf.
Ortega,R., y Mora, J. (2000). Violencia Escolar Mito o realidad. Sevilla, España: Editorial Mergablum.
Partido Comunista de Cuba - PCC (2016). Conceptualización del modelo económico y social cubano de desarrollo socialista. Plan nacional de desarrollo económico y social hasta 2030: Propuesta de visión de la nación, ejes y sectores estratégicos. Recuperado de http://www.pcc.cu/pdf/congresos_asambleas/vii_congreso/conceptualizacion.pdf
Rodney, Y. (2001). La preparación del profesorado en la prevención de la violencia (Tesina de Diplomado de Pedagogía de la Sexualidad). Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
Rodney, Y. (2005). Programa de preparación del profesorado en la prevención de la violencia escolar. (Tesis presentada en opción al grado académico de Master en Educación). Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
Rodney, Y. (2010). La preparación del profesorado en la prevención de la violencia escolar(Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
Rojo, G. (1999). Educación y psicología para la Paz. Revista Temas(18), 39-43.
Trianes,M. (2000). La violencia en contextos escolares.Málaga, España: Ediciones Aljibe.
Tuvilla, R. (2009). La educación en derechos humanos en España.Cataluña, España: Amnistia Internacional España: AI Catalunya Grup d’educació. Recuperado de http://www.amnistiacatalunya.org/edu/2/edu/index.html
Varona, E. (1992). Mirando hacia delante en trabajos sobre educación y enseñanza. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Viciedo, D. (2005). Educación para la paz y los derechos humanos en Cuba. Movimiento Cubano por la Paz y la Soberanía de los Pueblos. La Habana, Cuba.
Viciedo, D. (2007). Educación para la paz y los derechos humanos en Cuba socialista. La Habana, Cuba: Sociedad económica de amigos del país
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png" />
http://purl.org/dc/terms/" property="dct:title">La educación para la paz y los derechos humanos: una mirada desde Cuba por http://creativecommons.org/ns#" property="cc:attributionName">Yoanka Rodrìguez,Nereyda Cruz Tejas se distribuye bajo una http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.