Knowledge, attitudes and willingness for sustainable development at university: Podcasts and environmental awareness

Authors

  • Jhonny Villafuerte Holguín Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040708

Keywords:

Attitudes; knowledge; university (Thesaurus); podcast; sustainability (author's keywords).

Abstract

This research aimed to study the relationships among knowledge, attitudes and environmental disposition regarding position and gender of a university community members in Ecuador. The sample consisted of 795 people among authorities, teachers, students, administrative staff and service personnel, who participated in the project between 2018 and 2019. The instruments implemented were: a scale called cultural attitude towards the sustainable development of university students, the questionnaire called knowledge and attitudes towards global warming and a scale called willingness to moderate the effects of climate change for anthropogenic reasons. Statistical analysis of data collection showed that there are significant relationships between environmental knowledge and attitudes coming from participants’ position and gender; while there are no meaningful relationships between the willingness to mitigate the effects of climate change and the participants’ position and gender. There was also an educational intervention that includes podcasts to strengthen people's environmental awareness. The results showed that the creative use of computer tools, such as podcasts, contribute to strengthen the environmental awareness in a university community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo; C.; Morales; M. y Norjas. T. (2017). Las redes sociales de la familia Martell Rumbaut en la Comunidad Marinera Castillo-Perché. Revista Maguaré; 31(1); 87-111. Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/maguare/article/ view/69023/63354

Acevedo Rodríguez; C.; García Alonso; A. y Pérez Cruz; I. (2019). La educación ambiental desde la metodología del autodesarrollo comunitario en los pobladores de la Comunidad Marinera Castillo de Jagua. Universidad y Sociedad; 11(3); 274-281. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Alt; D. (2018). Science teachers' conceptions of teaching and learning; ICT efficacy; ICT professional development and ICT practices enacted in their classrooms. Teaching and Teacher Education; 73(1); 141-150. Recuperado de https://ww.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X17308132

Álvarez; E.; Rodríguez; A.; Madrigal-Maldonado; R.; Grossi. B. y Arreguit; X. (2017). Ecosistemas de formación y competencia mediática: Valoración internacional sobre su implementación en la educación superior. Revista Científica de Educomunicación; 51(25); 105-114. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/158/15850360010.pdf

Alvear; N. (2016). La Educación Ambiental para la formación de ciudadanía ambiental en Popayán; Colombia. pp. 2-14. Recuperado de http://www.unicauca.edu.co/eventos/index.php/educoloquio/2016/paper/view/375

Andrade; M. (2017). Los Sistemas Participativos de Garantía en el Ecuador. Aproximaciones a su desarrollo. Letras Verdes; 22(1); 120-145. doi: https://doi.org/10.17141/letrasverdes.22.2017.2679

Blevins; B. (2019). Podcasts: Sound Strategies for Sonic Literacy. In Sabatino L. & Fallon B. (Eds.); Multimodal Composing: Strategies for Twenty-First-Century Writing Consultations (pp. 140-152). Logan: University Press of Colorado. Recuperado de www.jstor.org/stable/j.ctvg8p6gt.1

Cabello; S. A. (2018). Educación y medios de comunicación: una relación compleja. Revista RASE; 11(3); 405-420. doi: http://dx.doi.org/10.7203/RASE.11.3.13026

Cabero; J. y Barroso; J. (2016). Nuevos escenarios digitales; las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. Sevilla; España: Pirámide.

Castro; C. y Ponce de León; L. (2018). Educación y medios de comunicación. Beneficios y riesgos que proporcionan las Tecnologías de Información y Comunicación en los adolescentes españoles. Revista RASE; 11(3). 433-447. doi: http://dx.doi.org/10.7203/RASE.11.3.11515

Centro Internacional de Estudios Superiores para América Latina – CEPAL. (2020). COVID-19 tendrá graves efectos sobre la economía mundial e impactará a los países de América Latina y el Caribe. Recuperado de https://www.cepal.org/es/comunicados/covid-19-tendra-graves-efectos-la-economia-mundial-impactara-paises-america-latina

Corredor; G. C. (2015). El uso del podcast como estrategia para promover competencias en lectura y escritura. Universidad de La Salle Ciencia Unisalle; Licenciatura en Español y Lenguas Extranjeras Facultad de Ciencias de la Educación. Recuperado de https://ciencia.lasalle.edu.co/lic_lenguas/39https://ciencia.lasalle. edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1038&context=lic_lenguas

Cortes; F.; Cabana; R.; Vega; D.; Aguirre; H. & Muñoz; R. (2017). Variables influyentes en la conducta ambiental en alumnos de unidades educativas; región de Coquimbo-Chile. Estudios Pedagógicos; XLIII(2); 27-46. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v43n2/art02.pdf

Espejel Rodríguez; A.; & Flores; A. (2017). Experiencias exitosas de educación ambiental en los jóvenes del bachillerato de Tlaxcala; México. Revista Luna Azul; 44(1); 294-315. doi: 10.17151/ luaz.2017.44.18

Espejel Rodríguez; A. & Castillo Ramos; I. (2019). Educación ambiental en el bachillerato: De la escuela a la familia. Revista Alteridad; 14(2); 231-242 https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.07

Estenssoro; F. & Vásquez; J. (2018). Perspectivas políticas ambientales latinoamericanas. Los casos Chile; Ecuador y Brasil entre Río-92 y Río+20. Revista Estudios Hemisféricos y polares; 9(3); 1-26.

Faramarzi; S. & Bagheri; A. (2015). Podcasting: Past Issues and Future Directions in Instructional Technology and Language Learning. Journal of Applied Linguistics and Language Research; 2(4); 207- 221.

Granados; A. (2017). Vulnerabilidad social por género: riesgos potenciales ante el cambio climático en México. Letras Verdes. Revista Latinoamericana de Estudios Socioambientales; 22(1); 274-296.

Limones; K.; Villafuerte; J.; Rodríguez; J.; Alvarado; S. & Rosero; S. (2019). Formas; miradas y maneras del patrimonio cultural y las identidades étnicas. Herramientas para la investigación social; patrimonial y educativa. Ecuador: Mar y Trinchera.

Linares; H. & Morales; G. (2014). Del desarrollo turístico sostenible al desarrollo local. Su comportamiento complejo PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural; 12(2); 453-466. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/881/8813020 5003.pdf

Mejías; C. & Henríquez; P. (2016). La Ciudadanía como Co-construcción de Espacios de Participación en lo Público. Sociologías; Porto Alegre; 14(31); 192-213.

Mendoza; J. (2015). Otra mirada: la construcción social del conocimiento; POLIS; 11(1); 83-118. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/polis/v11n1/1870-2333-polis-11-01-00083.pdf

Ministerio del Ambiente del Ecuador. (2018). Estrategia Nacional de Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible 2017 - 2030. Ecuador. Recuperado de https://www.ambiente.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/07/ENEA-ESTRATEGIA.pdf

Morón; H. & Morón. C. (2017). ¿Educación Patrimonial o Educación Ambiental?: perspectivas que convergen para la enseñanza de las ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias; 14(1); 244-257.

Muianga; X.; Barbutiu; S.; Hansson; H. & Vasco; I. (2019). Teachers' Perspectives on Professional Development in the Use of SCL Approaches and ICT: A Quantitative Case Study of Eduardo Mondlane University; Mozambique. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology; 15(2). 79-97. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1220750.pdf

Organización de las Naciones Unidas – ONU. (2019). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. pp. 1-49. Recuperado de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

Organización Mundial de la Salud – OMS. (2020). Alocución de apertura del Director General de la OMS en la rueda de prensa sobre la COVID-19 del 11 de marzo de 2020. Recuperado de https://www.who.int/es/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020

Oyarvide; H.; Nazareno; I.; Roldán; C. & Ferrales; Y. (2016). Entrepreneurship as a factor in sustainable rural tourism development. Challenges of the Direction; 10 (1); 71-93. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552016000100006

Patel; A. (2015). Effectiveness of Podcast to Develop Language Skills of Post Graduate Students. International E-Journal for Research in ELT; 1(1); 25-29.

Rahman; A.; Atmowardoyo; H. & Salija; K.; (2018). Podcast Effects on EFL Learners’ Listening Comprehension. ELT Worldwide; 5(2); 151-162. doi: https://doi.org/10.26858/eltww.v5i2.7374

Rathe; L. (2017). La sustentabilidad en los sistemas socio-ecológicos. Capítulo Complejidad; República Dominicana. La sustentabilidad en los sistemas socio-ecológicos. Utopía y Praxis Latinoamericana; 22(78); 65-78.

Rodríguez; J.; Limones; K.; Villafuerte; J. & Hormaza; S. (2018). Sustainable Tourism Experiences in Ecuador: Implementing knowledge’ Social Construction process in a rural community. Journal of Arts and Humanities; 7(4); 32-47. doi: http://dx.doi.org/10.18533/journal.v7i4.1360

Serna; C.; Hernandez; D.; Vélez. A. & Londoño; A. (2017). Actitudes culturales hacia el desarrollo sostenible en estudiantes universitarios de la ciudad de Manizales (Colombia). Revista ESPACIOS; 38(15); 20-28. Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a17v38n15/a17v38n15p20.pdf

Sinatra; G. M.; Kardash; C. M.; Taasoobshirazi; G. & Lombardi; D. (2012). Promoting attitude change and expressed willingness to take actions toward climate change in college students. Springer: Science and Business Media; 40(1); 1-17. https://link.springer.com/article/10.1007/s11251-011-9166-5

Tiburcio; G. & Cariño; M. (2017). Esfuerzos colectivos para la conservación de las tortugas marinas en el Golfo de California. Letras Verdes. Revista Latinoamericana de Estudios Socioambientales; 22(1); 7-26. Recuperado de http://revistas.flacsoandes.edu.ec/letrasverdes/article/view/2697/1919

UNESCO. (2020). ¿Cómo estás aprendiendo durante la pandemia de COVID-19? Recuperado de https://es.unesco.org/covid19/educationresponse#

Urquiza; A. & Morales; B. (2015). La observación del problema ambiental en un contexto de diferenciación funcional. Revista del Magíster en Análisis Sistémico Aplicado a la Sociedad Facultad de Ciencias Sociales; 33(1); 64-93. Recuperado de www.revistamad.uchile.cl

Vélez; O. & Londoño; A. (2016). De la educación ambiental hacia la configuración de redes de sostenibilidad en Colombia. Perfiles Educativos; 38(151); 175-187.

Villafuerte; J. (2017). Sembrando agroecología en campesinos indígenas y afrodescendientes de Colombia; Ecuador y Perú. Letras verdes; 22(1); 97-119.

Villafuerte; J. (2019). Innovaciones a la formación docente; Redes Sociales como espacio para la acción resiliente ante el Cambio Climático. Humanidades Médicas; 19(3); 443-465.

Villafuerte; J.; Bello; J.; Cedeño; Y. & Bermello; O. (2020). Rol de los docentes ante la crisis del covid-19; una mirada desde el enfoque humano. Refcale; 8(1); 134-150.

Villafuerte; J. & Rodríquez; A. (2020). Innovation and climate resilience: a didactic experience in teacher training in Ecuador. Rev. Téc. Ing. Univ. Zulia. Volumen Especial; 2(1); 76-82.

Wang; X.; Jacob; J.; Blakesley; C.; Xiong; W. Ye; H.; Xu; S. & Lu; F. (2020). Optimal professional development ICT training initiatives at flagship universities. Education and Information Technologies; 2020. 1-20. Recuperado de https://doi.org/10.1007/s10639-020-10154-y

Published

2020-11-16

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Knowledge, attitudes and willingness for sustainable development at university: Podcasts and environmental awareness. (2020). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 4(7), 91-107. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040708

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>