Teacher evaluation in Mexico: the case of secondary education

Authors

  • Andrés Lozano Medina Universidad Pedagógica Nacional México

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040706

Keywords:

Teachers; evaluation; educational policy (Thesaurus); Higher Secondary Education (Author's keywords).

Abstract

Since the creation of the Professional Teaching Service (SPD) in 2013, three items were added to the teachers’ evaluation that is implemented in elementary and secondary education regarding on one hand, teachers’ entrance and tenure and on the other hand, teachers and managers’ promotion. Thus, the goal of this document is to present progress in the systematization of results obtained by secondary school teachers through several evaluations carried out by the SPD; based on the document review of several sources to process and assess information. The results showed that teachers’ professionalization had serious limitations, considering the different evaluations; it is possible to determine that the results have failed to establish indicators that ensure the improvement in educational quality, offered in secondary education in Mexico, this is possible in the terms included in the current education policy because teachers have not exceeded the indicators requested by the SPD.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Auditoria Superior de la Federación. (s/f). Formación de docentes de la Educación Media Superior. México.

Diario Oficial de la Federación. (30 de septiembre de 2019). Ley General del Sistema para la carrera de las maestras y los maestros. México; México. Recuperado el 15 de noviembre de 2019

DOF. (2013). DECRETO por el que se crea la Coordinación Nacional del Servicio Profesional Docente. México: DOF.

Gaceta Parlamentaria. (18 de julio de 2019). Iniciativa con Proyecto de Decreto de la Ley Genaral de Educación. México; México.

Guzmán M.; F.; Díaz O.; G.y Soto M.; G.B. (2017). El desarrollo de la planta docente propuesto por la RIEMS. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos; XLVIII(2); 137-164. Recuperado el 12 de noviembre de 2019

INEE. (2015). Política nacional de evaluación de la educación. Mx: INEE.

INEE. (2018). La educación obligatoria en México. Informe 2018. México: INEE.

Leyva B. Y. y Guerra G.; M. (Septiembre-diciembre de 2015). Evaluación del desempeño docente. RED Revista de evaluación para docentes y directivos(2); 39-55.

Martínez R. S. I. y Lavín G. J.L. (2017). Aproximación al concepto de desempeño docente; una revisión conceptual sobre su delimitación. Ponencia de XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa (págs. 1-11). San Luis Potosí; México: COMIE.

SEP. (29 de Octubre de 2008). Acuerdo 447 por el cual se establecen las competencias docentes. Diario Oficial. México.

SEP. (2014). 2° Informe de gobierno. México: SEP.

SEP. (2015 a). Etapas; aspectos; métodos e instrumentos. Proceso de la evaluación al desempeño docente. EMS. México: Coordinación Nacional del Servicio Profesional Docente.

SEP. (23 de febrero de 2015 b). Sistema Nacional del Servicio Profesional Docente. Recuperado el 11 de junio de 2019; de http://servicioprofesionaldocente.sep.gob.mx/portal-docente-2014-2018/ba_e/ingreso/criterios_basicos/

Servicio Profesional Docente. (5 de febrero de 2019). Sistema Nacional de registro. Obtenido de Criterios básicos para calificar a los sustentantes: servicioprofesionaldocente.sep.gob;mx/portal-docente-2014-2018/ms/ingreso_2018/criterior_basicos/

Tuirán; R-. (2018). Avances en la educación media superior; 2012-2017. México: SEP.

Zorrilla; A.; J.F. (2012). La secretaria de Educación pública y la conformación histórica de un sistema nacional de educación media superior. En M. M. Espinosa; La educación media superior en México. Balance y perspectivas. (págs. 17-129). México: SEP-FCE.

Published

2020-11-16

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Teacher evaluation in Mexico: the case of secondary education. (2020). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 4(7), 67-77. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040706

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>