Educational research and research pedagogy: criticism of the reproduction of scientific knowledge
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050807Keywords:
Science; education; research; pedagogy; critical thinking.Abstract
Introduction: The objective of the article is to analyze the relationship between pedagogy and research as a contextualized process in scientific development and its academic, economic and political characteristics that define its current representation. Methodology: The text presents a descriptive qualitative method using the document review technique. The discussed categories are: (1) education and investigative information, (2) territory and research, (3) differences between educational research and research pedagogy, developed in two respects, (3a) curricular processes, and (3b) research didactics, (4) finally, research communities. Reflective analysis results: Educating in research leads to problems that go beyond communicating results. The questions on which the research is carried out are defined by the territorial relationship of power and knowledge. Flexibility in the use of information by both curricula and research pedagogical materials can lead to the individualization of training processes. The forms of sociability and organization of the teaching of research must have a defined space of political and academic projection that corresponds to the capacities of territorially autonomous knowledge production. Conclusion: The relationship between pedagogy, didactics and research must coherently integrate the aspects of organization and construction of scientific sociabilities that have political participation as a horizon.
Downloads
References
Álvarez, C. y Maroto J. (2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta de Antropología, 28(1), 1-13 http://www.gazeta-antropologia.es/wp-content/uploads/G28-1-14-CarmenAlvarez-JoseLuisSanFabian.pdf
Ander-Egg, E. (1980). Técnicas de investigación social (Vol. 14). El Cid Editor.
Ander-Egg, E. (2003). Repensando la Investigación-Acción-Participativa. Lumen-Humanitas.
Anglada, L., y Abadal, E. (2018). ¿Qué es la ciencia abierta? Anuario ThinkEPI, 12, 292-298. https://recyt.fecyt.es/index.php/ThinkEPI/article/view/thinkepi.2018.43/39164
Artigue, M. (2003). ¿Qué se puede aprender de la investigación educativa en el nivel universitario? Boletín de la asociación matemática venezolana, 10(2), 117-134. https://www.emis.de/journals/BAMV/conten/vol10/artigue.pdf
Barbosa, J., Barbosa, J. C. y Rodríguez, M. (2013). Revisión y análisis documental para estado del arte: una propuesta metodológica desde el contexto de la sistematización de experiencias educativas. Investigación bibliotecológica, 27(61), 83-105. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0187-358X2013000300005&script=sci_abstract
Bayardo, M. G. M. (1987). Introducción a la metodología de la investigación educativa. Editorial progreso.
Bello, L. I. R. (2004). El modelo argumentativo de Toulmin en la escritura de artículos de investigación educativa. Revista digital universitaria, 5(1), 1-18. https://www.revista.unam.mx/vol.5/num1/art2/ene_art2.pdf
Bidaseca, K. y Laba, V. V. (2016). Feminismos y (des) colonialidad. Las voces de las mujeres indígenas del sur. Temas de mujeres, 7(7). 24-42. http://ojs.filo.unt.edu.ar/index.php/temasdemujeres/article/view/44/44
Bolívar, R. M. (2019). Investigar la práctica pedagógica en la formación inicial de maestros. Pedagogía y Saberes, (51), 9-22. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-24942019000200009&script=sci_abstract&tlng=pt
Carabajo, R. A. (2008). La metodología fenomenológico-hermenéutica de M. Van Manen en el campo de la investigación educativa. Posibilidades y primeras experiencias. Revista de investigación educativa, 26(2), 409-430. http://revistas.um.es/rie/article/view/94001
De Armas Ramírez, N., Lorences González, J. y Perdomo Vázquez, J. M. (2003). Caracterización y diseño de los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Evento Internacional Pedagogía, 40. http://files.especializacion-2012.webnode.com.co/200000152-80d3f81ccc/CARACTERIZACI%C3%93N%20Y%20DISE%C3%91O%20DE%20LOS%20RESULTADOS%20CIENT%C3%8DFICOS%20COMO%20APORTES%20DE%20LA%20INVESTIGACI%C3%93N%20EDUCATIVA..pdf
De la Garza, E. (2018). La metodología configuracionista para la investigación social. Gedisa Editorial. http://www2.izt.uam.mx/sotraem/NovedadesEditoriales/MetodologiaConfig_SD.pdf
Dehesa de Gyves, N. (2015). La investigación en el aula en el proceso de formación docente. Perfiles Educativos, 37, 17-34. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982015000500003
Durán, J. A., Marcano, N. y Moronta, M. (2009). Competencias investigativas del docente de educación básica. Laurus, 15(30), 138-165. https://www.redalyc.org/pdf/761/76120651007.pdf
Fischetti, N. y Alvarado, M. (2015). Inscripciones feministas. Notas críticas sobre la (re) producción del conocimiento. Revista venezolana de estudios de la mujer, 20(45), 165-184. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5855595
Gámez, R. Á. J. (2017). Diversidad cultural y lingüística, identidad e inmigración: algunas conclusiones y propuestas desde la investigación educativa. Revista de Educación Inclusiva, 5(1).139-156. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/227
Gorostiaga, J. M., Tello, C. G. y Isola, N. (2012). Investigación educativa en América Latina: notas históricas y tendencias recientes. En M. Palamidessi, C. Suasnábar y J. Gorostiaga (Comp.). Investigación educativa y política en América Latina. Editorial Novedades Educativas. (pp. 17-40).
Hammersley, M. (2003). Can and Should Educational Research be Educative? Oxford Review of Education, 29.1(1), pp. 3-25. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03054980307433
Hernández, S. R., Fernández, C. C. y Baptista, L. P. (1991). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Herrera, M. A. P. (2010). La práctica pedagógica investigativa nuevo rol de una educación integral. Horizontes Pedagógicos, 12(1). 1-12 https://horizontespedagogicos.ibero.edu.co/article/view/134/106
Knorr, K. (1977). Producing and reproducing knowledge: Descriptive or constructive? Toward a model of research production. Social Science Information, 16(6), 669-696.
Lander, E. (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. CLACSO. Colección Sur-Sur. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100708034410/lander.pdf
Lavis, J. N., Robertson, D., Woodside, J. M., McLeod, C. B. & Abelson, J. (2003). How can research organizations more effectively transfer research knowledge to decision makers? The Milbank Quarterly, 81(2), 221-248.
Luchilo, L. (2019) Revistas científicas: oligopolio y acceso abierto. Revista CTS 40(14), 41-79. https://www.researchgate.net/publication/332353443_Revistas_cientificas_oligopolio_y_acceso_abierto_Revistas_cientificas_oligopolio_e_acesso_aberto_Scientific_Journals_Oligopoly_and_Open_Access
Manjarrés, M. E., Mejía Jiménez, M. R. y Ciprian Sastre, J. (2016). Manual de apoyo a la gestión y a la construcción del Programa Ondas: Línea de Acción Política-Línea de Acción Pedagógica-Línea de Acción de Internacionalización. http://repositorio.colciencias.gov.co:8080/bitstream/handle/11146/355/255-2%20MN%20Manual%20de%20apoyo%20a%20la%20gestion.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Manuel, S. L. J. (2017). Investigación educativa. Fundamentos teóricos, procesos y elementos prácticos (enfoque práctico con ejemplos. esencial para tfg, tfm y tesis). Editorial UNED.
Murillo, F. J. y Perines, H. (2017). Cómo los docentes no universitarios perciben la investigación educativa/How non-university teachers perceive educational research. Revista Complutense de Educación, 28(1), 81-99. https://core.ac.uk/download/pdf/81230086.pdf
Nieto, J. E. S. y García, N. B. (2017). El aprendizaje de la escucha en la investigación educativa. Qualitative Research in Education, 6(3), 303.-326 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6414937
Palamidessi, M. I., Gorostiaga, J. M. y Suasnábar, C. (2014). El desarrollo de la investigación educativa y sus vinculaciones con el gobierno de la educación en América Latina. Perfiles educativos, 36(143), 49-66.
Pardinas, F. (1989). Metodología y técnicas de investigación en ciencias sociales. Siglo XXI.
Perines, H. (2018). ¿Por qué la investigación educativa no impacta en la práctica docente? Estudios sobre educación, 34. 9-27. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/50016/1/7689-66606-1-PB.pdf
Perines, H. y Murillo, F. J. (2017). ¿Cómo mejorar la investigación educativa? Sugerencias de los docentes. Revista de la educación superior, 46(181), 89-104. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0185276017300055
Hernández, F. (2003). Conceptualización del proceso de la investigación educativa. En: Buendía et. al. Métodos de investigación en Psicopedagogía, McGraw Hill. (1-60). https://www.icmujeres.gob.mx/wp-content/uploads/2020/05/LEONOR-Metodos-de-investigacion-en-psicopedagogia-medilibros.com_.pdf
Porta, L. y Silva, M. (2003). La investigación cualitativa: El Análisis de contenido en la investigación educativa. Anuario Digital de Investigación Educativa, (14). 1-18. http://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/adiv/article/view/3301/2014
Quijano, A. (2015). Colonialidad del poder y subjetividad en América Latina. Contextualizaciones latinoamericanas, (5). http://contexlatin.cucsh.udg.mx/index.php/CL/article/view/2837
Red de Ciencia Abierta y Colaborativa para el Desarrollo. (2015). Manifiesto de ciencia abierta y colaborativa. https://ocsdnet.org/wp-content/uploads/2015/04/Manifesto-Infographic-Spanish-1.pdf
Rinaudo, M. C. y Donolo, D. (2010). Estudios de diseño. Una perspectiva prometedora en la investigación educativa. Revista de educación a distancia, (22). 1-29. https://revistas.um.es/red/article/download/111631/105951
San Martín Cantero, D. (2014). Teoría fundamentada y Atlas. ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista electrónica de investigación educativa, 16(1), 104-122. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412014000100008
Santiago, G. T. (2013). Iniquidad universitaria en la Ciudad de México: El caso de las IESP. Pensamiento Americano, 6(11). 51-68. https://publicaciones.americana.edu.co/index.php/pensamientoamericano/article/download/120/138
Sastre, J. E. C. (2012). La investigación como estrategia pedagógica de construcción de ciudadanía en los niños, niñas y jóvenes del Programa Ondas y las relaciones que se construyen con los adultos acompañantes. Educación y territorio, 2(1), 67-85. https://www.jdc.edu.co/revistas/index.php/reyte/article/download/414/437
Suárez, D. (2007). Docentes, narrativa e investigación educativa. La documentación narrativa de las prácticas docentes y la indagación pedagógica del mundo y las experiencias escolares. En I. Sverdlick (Comp.). La investigación educativa. Una herramienta de conocimiento y acción. Novedades Educativas. (1-36). https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/31165596/art_libro_ingrid.pdf?1366623757
Torrecilla, M., Véliz, H. A. P. y Portela, L. L. (2017). La comunicación de la investigación educativa. Una aproximación a la relación entre la investigación, su difusión y la práctica docente. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(3), 183-200. https://www.redalyc.org/pdf/567/56752489009.pdf
Torrecilla, M., Javier, F. y Hidalgo, N. (2017). Hacia una investigación educativa socialmente comprometida. RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. 10(2), 5-8. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/679927/RIEE_10_2_1.pdf?seq
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.