Body training: factors associated with theatrical pedagogy for the development of motor creativity
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050804Keywords:
Creativity; training; motor skills; pedagogy; theatreAbstract
This document refers to the research process that sought to identify the factors of body training associated with theatrical pedagogy, which influenced the development of motor creativity for the dramaturgy of the staging of the Marranadas Monologue, by the Caleño playwright Víctor Hugo Enríquez Lenis. The research was developed based on the qualitative methodological approach with a Constant Comparative Method (MCC) design; the population was the Bachelor of Theatrical Art of Fine Arts, Cali, Colombia, between 2006 and 2012; the sample consisted of ten (10) analytical programs of practical classes, which were reviewed with a documental strategy with the grid instrument of self-crafting analysis, and five (5) body training teachers to whom the structured interview instrument with open questions was applied. The analysis of the information allowed us to identify the factors of body training associated with theatrical pedagogy that influenced the development of the motor creativity of the student Luz Elena Muñoz Salazar were: contextualization, diversity in programming and controlled creativity.
Downloads
References
Aranda Muñoz, E., Marín Ibáñez, R. y De la Torre De la Torre, S. (1991). Manual de la creatividad: Aplicaciones educativas. Ediciones Vicens-Vives.
Araque Osorio, C. (2009). El entrenamiento como base para la formación actoral. Calle 14, 3(3), 114-121. https://doi.org/10.14483/21450706.1220
Arce Cabrera, Á. M. (2000). Pedagogía teatral: Los elementos del saber pedagógico en la didáctica de los lenguajes corporales. Pontificia Universidad Javeriana.
Ariza Fusting, N. F. (2010-2). Programa analítico, clase entrenamiento corporal VII, Semestre: VII . Instituto Departamental de Bellas Artes Cali.
Barba, E. y Savarese, N. (1988). Anatomía del actor: Diccionario de antropología teatral. Grupo Editorial Gaceta.
Brennan, M. A. (1982). Dance creativity test and the structure of intellect model. Journal of creative Behaviour, 185-190.
Cardona, P. (1989). Los principios de la pre-expresividad según la antropología teatral. Universidad Veracruzana, (21), 26-29. https://cdigital.uv.mx/bitstream/handle/123456789/3806/198921P26.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Castro, L. S. y Grajales, V. H. (2002). Estructura de entrenamiento corporal para el montaje: No tienes que hablar con nadie. Bellas Artes.
Cenizo Benjumea, J. M. y Fernández Truan , J. C. (2004). El desarrollo de la creatividad motriz como necesidad educativa. Escuela Abierta: Revista de Investigación Educativa, (7), 97-136. https://ea.ceuandalucia.es/index.php/EA/article/view/163/137
Chejov, M. (2006). Lecciones para el actor profesional: A partir de una recopilación de apuntes transcritos y ordenados por Deirdre Hurst du Prey. Alba Editorial.
De la Torre, S. (1997). Creatividad y formación: Identificación, diseño y evaluación. Trillas.
De la Torre, S. (2003). Dialogando con la creatividad: De la identificación a la creatividad paradójica. Octaedro.
Garaigordobil Landazabal, M. y Pérez Fernández, J. I. (2004). Un estudio de las relaciones entre distintos ambitos creativos. Nueva época, 8(15), 67-78. http://educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/view/216/pdf
Garre, S. (2008). El cuerpo como punto de partida del actor. En S. Garre , e I. Pascual, Cuerpos en escena (pp. 27-37). Editorial Fundamentos.
Grotowski, J. (1992). Hacia un teatro pobre. Siglo XXI Editores. https://monoskop.org/images/5/5f/Grotowski_Jerzy_Hacia_un_teatro_pobre_1992.pdf
Gutiérrez Tabares, J., Giron Herrera, M. R. y Henao Rodas, M. V. (2011). La danza contemporánea en la experiencia del montaje teatral Ofelia o Madre Muerta de Marco Antonio de la Parra. Bellas Artes.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. D. (2014). Metodología de la investigación. McGRAW-HILL / Interamericana Editores. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf
Lara, E. (2009). La danza en la formación del actor. En S. Garre, & I. Pascual, Cuerpos en escena (pp. 135-143). Fundamentos .
López Teajada, A. (2005). La creatividad en las actividades motrices. Apuntes, Educaciòn Fìsica y Deportes, (79), 20-28. http://www.raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/viewFile/300977/390423
Maestu, J., Rey, C. y Trigo, E. (1996). Estudio de la vivenciación rememorada de sesiones de motricidad creativa y no creativa y sesiones de creatividad no motriz. INEFG. Universidad a Coruña.
Martínez Silva, A. (2003). El actor y la voz. Papel Escena (3). 31-35.
Moreno Bonilla, M. D. (2009). Evaluar la creatividad motriz en danza clásica. Conservatorio Superior de Danza de Málaga, 4(5), 88-94. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2955331.pdf
Muñoz Salazar, L. (2012). El entrenamiento corporal como espacio que desarrolla la creatividad motricia para la dramaturgia de la puesta en escena. Bellas Artes. https://sites.google.com/bellasartes.edu.co/repositoriofacultadartesescnic/p%C3%A1gina-principal/trabajos-de-grado
Pérez Fernández, J. I. (2000). Evaluacion de los efectos de un programa de educación artística en la creatividad y otras variables del desarrollo infantil. Editorial de la Universidad del Pais Vasco. http://www.sc.ehu.es/ptwpefej/publicaciones/Tesis_Doctoral.pdf
Reyes, J. (2012). Tejedores de sentido. La Tadeo, (77), 35-39. https://revistas.utadeo.edu.co/index.php/RLT/article/view/314/313
Schinca, M. (1989). Psicomotricidad, ritmo y expresión corporal (ejercicios prácticos). Editorial Escuela Española, S. A.
Simonton, D. K. (2019). Teaching Creativity: Current Findings,Trends, and Controversies in the Psychology of Creativity. Teaching of Psychology, 39(3), 217-222. https://www.researchgate.net/publication/275573692_Teaching_Creativity
Torrents Martín, C., Hristovski, R. & Balagué i Serre, N. (2013). Creativity and dance skills emergency. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (24), 129-134. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4482511.pdf
Torrents, C., Casals, M. y Castañer, M. (2015). Concepción de la creatividad motriz entre profesores de artes escénicas. Revista de Psicología del Deporte, 24(2), 249-257. http://www.rpd-online.com/article/view/v24-n2-torrents-casals-castaner/Torrents_Casals_Castaner
Varley, J. (2007). Piedras de agua: Cuaderno de una actriz del Odín Teatret. Editorial San Marcos.
Villegas Pacheco, J. (2012). Nueva Contribución a la Crítica de la Educación. Palibro.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.