Evaluation of emotional education programs in episodes of school bullying

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.09030502

Keywords:

Bullying; emotional education; primary education; secondary education; emotional intelligence

Abstract

This article aims to evaluate the effectiveness of the emotional education programs that schools have implemented to solve the problem of bullying, compared to institutions that have no such system. The methodology was developed with an ex-post-facto design and a sample of 739 students from the Greater Madrid area, using a questionnaire as an information collection tool. The results show significantly larger numbers of cases of violent situations (insults, threats and physical aggressions) in young men belonging to centers without emotional education programs, a difference repeated at every level of school. There is no significant reduction of risk factors linked to bullying in centers that carry emotional education programs over those that don’t, with the behavior of students in both types of institution seeming similar. The general conclusion that can be drawn from this research is that it would be convenient to review these programs in the different educational centers that provide them, at least in those under study, and inquire if one of the possible attributed causes may be due to their recent integration as a plan center, therefore indicating the need for a long-term study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, A., Ávila, P., Jiménez, D., Martínez, N., Sevillano, J. y Vadillo, J. (2016). Manual para la Prevención, Identificación e Intervención contra el Acoso Escolar. Alicante, España: Editorial Club Universitario.

Armengol, C., Gairín, J. y Silva, B. (2013). El "Bullying" Escolar. Consideraciones Organizativas y Estratégicas para la Intervención. Educación XX1, 16(1), pp. 19-38.

Arroyave, P. (2012). Factores de vulnerabilidad y riesgo asociados al bullying. Revista CES Psicología, 5(1), pp. 118-125.

Barrantes, L. (2016). Educación emocional: El elemento perdido de la justicia social. Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-10.

Bisquerra, R. (2014). Prevención del acoso escolar con educación emocional. Bilbao, España: Desclée.

Collel, J. & Escudé, C. (2002). La violència entre iguals a l´escola: el Bullyin. Àmbits de Psicopedagogía, 4 20-24. Recuperado de https://enxarxats.intersindical.org/efemerides/violenentreiguals.pdf

Consejero de Educación de la Comunidad de Madrid. (2016). I Informe anual sobre el acoso escolar en la Comunidad de Madrid. Recuperado de: http://www.madrid.org/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheader=application%2Fpdf&blobheadername1=ContentDisposition&blobheadervalue1=filename%3D161010+NP+Informe+anual+acoso+escolar+en+la+CAM.pdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1352915218494&ssb

García-Fernández, M. y Giménez-Mas, S.R. (2010). La inteligencia emocional y sus principales modelos: propuesta de un modelo integrador.Revista multidisciplinar de Educación, 3(6), 43-52.

Gardner, H. (1999): Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21 st Century. Nueva York, Estados Unidos: Basic Books.

Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional. Barcelona, España: Kairos

Hendrie-Weisinger (1998). La inteligencia emocional en el trabajo. Buenos Aires, Argentina: Javier Vergara.

Kobasa, S. C., Maddi, S. R., y Puccetti, M. C. (1982). Personality and exercise as buffers in the stress-illness relationship. Journal of behavioral medicine, 5(4), 391-404.

Lara, M., Martínez, A., Piqueras, J. y Rodríguez, T. (2017). Relación entre el bullying y el estado emocional y social en niños de educación primaria. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 4(1), 59-64.

Lavega, P., Mateu, M., Rovira, G. y Saéz, U. (2014). Emociones Positivas y Educacón de la Convivencia Escolar. Contribución de la Expresión Mótriz Cooperativa. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 309-326.

López, P. (8 de julio de 2015). De las emociones y el acoso escolar.[mensaje en un blog]. Convives. Recuperado de http://convivesenlaescuela.blogspot.com.es/2015/07/las-emociones-y-el-acoso-escolar-n-10_8.html

McMillan, J.H. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid, España: Pearson Educación.

Menesini, E., Ortega, R. y Sánchez, V. (2012). La competencia emocional de agresores y víctimas de bullying. Anales de Psicología, 28(1), 71-82.

Novo, M., Seijo, D., Vázquez, M.J. y Vilariño, M. (2013). Frecuencia e intensidad en el Acoso Escolar: ¿Qué es qué en la victimización? Revista Iberoamericana de Psicología. y salud, 4(2), 1-15.

Riuró, M., Ruiz, R. y Tesouro, M. (2015). Estudio de Bullying en el Ciclo Superior de Primaria. Educación XXI, 18(1), pp. 345-368.

Salovey, P. & Mayer, J.D. (1997). ¿What is emotional intelligence? New York, Estados Unidos: Basic Books.

Sánchez-Zafra, M., Zagalaz-Sánchez, M.L. y Cachón-Zagalaz, J. (2018). Análisis de las conductas violentas en la escuela en función del género y el tipo de centro. Education, Sport, Health and Physical Activity, 2 (1), 16-29. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/f874/84403ac803d3006db3cc51d3ce6a5b42e453.pdf

Vallés, C. y Vallés, J.A. (2003). Psicopedagogía de la inteligencia emocional. Valencia, España: Promolibro.

Zegarra, S. P., Barrón, R. G., Marqués, C. M., Berlanga, J. F. y Pallás, C. M. (2009). Diferencias conductuales según género en convivencia escolar, Psicothema, 21(3), 453-458.

Published

2019-12-06

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Evaluation of emotional education programs in episodes of school bullying. (2019). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 3(5), 22-38. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.09030502

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>