Expressions of secondary school students in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040702Keywords:
Social exclusion (Thesaurus); high school; citizenship; students; vulnerable groups; inclusion (Author's keywords).Abstract
The purpose of this article is to analyze the expressions of Secondary Education students in Mexico about their relationship with their peers, understood as the others who are different by their sexual orientation, religion, ethnicity, age, disability or HIV/AIDS patients, among others. Because they are considered as different, they are prone to restriction of their individual rights and, therefore, discrimination. This study was limited to the analysis of utterances that students addressed to indigenous, homosexual and disabled people. Therefore, an instrument was designed, tested and applied to collect the expressions and meanings that secondary education students addressed to the three discriminated groups. The use of word association was implemented to collect the expressions that related students to a determined group. Then, the natural
semantic network was used to find the most significant expressions and, finally, the words with greater semantic weight were identified into categories to classify them into inclusion, integration and exclusion. Word usage is a fundamental part, because it is the scaffolding between personal identity and social structure. To fulfill this purpose, some institutions of the city were selected such as College of Sciences and Humanities (CCH), high schools, and from the country’s interior, Oaxaca high school. The results of
the study showed poor interaction and a growing understanding of diversity.
Downloads
References
Abric, J. C. (2001). Metodología para la recolección de Representaciones Sociales. En J. C. Abric. (Coord.), Prácticas Sociales y Representaciones (pp. 53-74). México, D.F., México: Ediciones Coyoacán S. A.
Aguayo Rousell, H., y Piña Osorio, J. (2016). Expresiones de racismo en una muestra de estudiantes universitarios en México. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (46), 1-21.
Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación (CONAPRED). (2016). Grupos en situación de discriminación. Recuperado de CONAPRED, http://www.conapred.org.mx/index.php?contenido=pagina&id=46&id_opcion=38&op=38
Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación (CONAPRED). (2017). Encuesta sobre Discriminación de la Ciudad de México 2017 (EDIS). Resultados de estudio. Recuperado de https://www.copred.cdmx.gob.mx/publicaciones/edis-2017
Corti, A. M. (2000). Socialización e integración social. Fundamentos en Humanidades, 1 (2), 129-152 Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1280384&info=resumen&idioma=ENG.
Duarte Moller, A. y M. C. Jaramillo Cardona (2009). “Cultura política, participación ciudadana y consolidación democrática en México”, en Revista Espiral, vol. XVI, núm.46, Guadalajara, U de G. Pp.137-171. Obtenido de: http://www.redalyc.org/pdf/138/13811856005.pdf.
Durand Ponte, V. M. (2004). Ciudadanía y cultura política. México 1993-2001. México: Siglo XXI.
Fuentes, M. L. (2015). Discriminación y pobreza. México Social, (56), 19-22.
Halliday, M. y Kirwood, A. (2017). El lenguaje como semiótica social. La interpretación social del lenguaje y del significado. México D. F., México: FCE.
Hinojosa, R. G. (2008). El tratamiento estadístico de las redes semánticas naturales. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, XVIII (1), 133-154. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/654/65411190007.pdf
Kaztman, R. y Filgueira, F. (2006). Las normas como bien público y como bien privado: reflexiones en la frontera del enfoque AVEO. Montevideo, Uruguay: Universidad Católica del Uruguay.
Krotz, E. y Winocur, R. (2007). Democracia, participación y cultura ciudadana: discursos normativos homogéneos versus prácticas y representaciones heterogéneas. Estudios sociológicos, XXV (73), 187-218. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=59807307.
Lechner, N. (1981). El proyecto neoconservador y la democracia. FLACSO.
Lechner, N. (1981). El proyecto Neoconservadores y la democracia. Ponencia de seminario: Los nuevos procesos sociales y la teoría política contemporánea. IIS. México. UNAM.
Organización Mundial de la Salud (OMS), 2011. Informe Mundial sobre la Discapacidad. Malta: OMS-Banco Mundial. Recuperado de https://www.who.int/disabilities/world_report/2011/summary_es.pdf?ua=1
Peschard, J. (1996). La cultura política democrática, transición de fin de siglo. México D. F., México: Instituto Federal Electoral.
Piña, J. M. (2011). El homosexual. En J. M. Piña (Coord.), Aceptación, estigma y discriminación. Estudiantes normalistas ante sectores vulnerables, (pp. 227-271). México D. F., México: Editorial Díaz Santos.
Reyes Lagunes, I. (1993). Las redes semánticas naturales, su conceptualización y su utilización en la construcción de instrumentos. Revista de Psicología Social y Personalidad, IX (1), 81-97.
Rubio Aurioles, E. (2013). Introducción al estudio de la sexualidad humana, En C. J. Pérez y E. Rubio (Coord.), Antología de la sexualidad humana (pp. 17-46.), México: Porrúa.
Subsecretaría de Educación Media Superior, (2013). Encuesta Nacional de Exclusión, Intolerancia y Violencia en Escuelas Públicas de Educación Media Superior (ENEIV). México. Recuperado de http://www.sems.gob.mx/en_mx/sems/encuesta_exclusion_ intolerancia_violencia_ems_2013
Valdéz Medina, J. L. (1998). Las redes semánticas naturales. Uso y aplicación en psicología social. Toluca, México, UAEM.
Van Dijk, T. (2011). Sociedad y discurso. Cómo influyen los contextos sociales sobre el texto y la conversación. México: Gedisa.
Wieviorka, M. (2009). El racismo: una introducción. Barcelona, España: Gedisa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.