Ethnography as a resource for the analysis of educational policy: A case study
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.05040602Keywords:
Higher Education; Ethnography; Educational Policy; Socialization; Daily lifeAbstract
The main objective of the article is to indicate how the use of ethnography for the analysis of educational policy, allows to account for the actions developed within educational institutions - actions that are generated from government regulations, as well as others, aside from them-, actions that traditional approaches fail to point out when emphasis is placed on the macro dimension. Ethnography makes possible the observation of the micro dimension, what the subject says and thinks about his daily acting as a participant of the regulations implemented by governments, in order to regulate institutions. This is the reason why the study, which was developed during a year (September 2017 to September 2018) at Universidad Tecnológica de Gutiérrez Zamora (Mexico), is taken as an empirical reference. It consisted in the realization of a school ethnography to account for aspects of the subject as a political subject in the
construction of their daily practices; but also, in the development of personal values, such as commitment, loyalty, respect, responsibility and teamwork that are incorporated within the organizational culture. Finally, it reflects on how the action of the subject goes beyond what is indicated in politics, and although it has an important role in the process of configuration symbolic-institutional orders, the action of the subject transcends it; which is an important fact for current societal conditions, since it allows to focus on the subject who builds strategies to achieve concrete ends.
Downloads
References
Altomare, M. (agosto, 2007). Orden social y sujeto político en la teoría de Laclau. POSTData: Revista de Reflexión y Análisis Político, 12, 59-73.
Bertley, M. (2010). Conociendo a nuestras escuelas. Un acercamiento etnográfico a la cultura escolar. México: Paidós.
Coordinación General de Universidades Tecnológicas. (2006). 15 años 1991-2006. Universidades Tecnológicas. Impulsando el desarrollo de México. México, D.F., México: Secretaría de Educación Pública
Díaz de Rada, Á. (2010). Cultura, antropología y otras tonterías. Madrid, España: Trotta Editores.
Fuentes Amaya, S. (2010). Estudio introductorio. Hacia una analítica de la política educativa. En S. Fuentes Amaya & O. P. Cruz Pineda (Eds.), Identidades y políticas educativas (pp. 13-38). México: UPN.
Fuentes Amaya, S. & Cruz Pineda, O. P. (2010). Presentación. En S. Fuentes Amaya, & O. P. Cruz Pineda, Identidades y políticas educativas (pp. 13-38). México, DF.: UPN.
Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Barcelona, España: Gedisa.
Guber, R. (2001). La etnografía. Método, campo y reflexivilidad. Bogotá: Grupo Editorial Norma.
Guerrero Arias, P. (2002). La cultura. Estrategias conceptuales para entender la identidad, la diversidad, la alteridad y la diferencia. Quito, Ecuador: Abya-Yala.
Ramírez García, R. (2013). Cambiar, interrumpir o abandonar. La construcción de experiencias de los estudiantes en su tránsito por una institución de educación superior tecnológica. México: ANUIES.
Restrepo, E. (2016). Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Bogotá, Colombia: Envión Editores.
Rockwell, E. & González Apodaca, E. (julio-diciembre, 2016). Antropología de los procesos educativos en México 1995-2009. Cuadernos del Sur. Revista de Ciencias Sociales, 21(41), 6-30. Recuperado de https://www.academia.edu/33246304/Antropolog%C3%ADa_de_los_procesos_educativos_en_M%C3%A9xico._1995-2009
Rojas Moreno, I. (2002). Análisis conceptual de la producción discursiva en el campo pedagógico. En R. N. Buenfil Burgos (Ed.), Configuraciones discursivas en el campo educativo. México: Editorial Plaza y Valdés. Recuperado de http://www.plazayvaldes.es/libro/configuraciones-discursivas-en-el-campo-educativo
Simmel, G. (2015). Sociología: estudios sobre las formas de socialización. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.
Universidad Tecnológica de Gutiérrez Zamora. (2009). Manual de organización UTGZ. Gutiérrez Zamora, México: Universidad Tecnológica de Gutiérrez Zamora. Recuperado de http://transparencia.utgz.edu.mx/docs/FraccionII/manual.pdf
Universidad Tecnológica de Gutiérrez Zamora. (2014). Código de conducta de la UTGZ. Gutiérrez Zamora, México: Universidad Tecnológica de Gutiérrez Zamora.
Viqueira, J. P. (enero, 2016). Después de Lévi-Strauss. Nexos. Recuperado de https://juanpedroviqueira.colmex.mx/images/epistemologia-y-antropologia-filosofica/reflexiones-aplicadas-al-estudio-de-la-historia/resenas/despues-de
Wittgenstein, L. (2003). Investigaciones filosóficas. México: UNAM.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.