Ethnography as a resource for the analysis of educational policy: A case study

Authors

  • Erick Hernández Ferrer Universidad Marista de Querétaro
  • José Luis Soto Ortiz Universidad Pedagógica Veracruzana, México

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.05040602

Keywords:

Higher Education; Ethnography; Educational Policy; Socialization; Daily life

Abstract

The main objective of the article is to indicate how the use of ethnography for the analysis of educational policy, allows to account for the actions developed within educational institutions - actions that are generated from government regulations, as well as others, aside from them-, actions that traditional approaches fail to point out when emphasis is placed on the macro dimension. Ethnography makes possible the observation of the micro dimension, what the subject says and thinks about his daily acting as a participant of the regulations implemented by governments, in order to regulate institutions. This is the reason why the study, which was developed during a year (September 2017 to September 2018) at Universidad Tecnológica de Gutiérrez Zamora (Mexico), is taken as an empirical reference. It consisted in the realization of a school ethnography to account for aspects of the subject as a political subject in the
construction of their daily practices; but also, in the development of personal values, such as commitment, loyalty, respect, responsibility and teamwork that are incorporated within the organizational culture. Finally, it reflects on how the action of the subject goes beyond what is indicated in politics, and although it has an important role in the process of configuration symbolic-institutional orders, the action of the subject transcends it; which is an important fact for current societal conditions, since it allows to focus on the subject who builds strategies to achieve concrete ends.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altomare, M. (agosto, 2007). Orden social y sujeto político en la teoría de Laclau. POSTData: Revista de Reflexión y Análisis Político, 12, 59-73.

Bertley, M. (2010). Conociendo a nuestras escuelas. Un acercamiento etnográfico a la cultura escolar. México: Paidós.

Coordinación General de Universidades Tecnológicas. (2006). 15 años 1991-2006. Universidades Tecnológicas. Impulsando el desarrollo de México. México, D.F., México: Secretaría de Educación Pública

Díaz de Rada, Á. (2010). Cultura, antropología y otras tonterías. Madrid, España: Trotta Editores.

Fuentes Amaya, S. (2010). Estudio introductorio. Hacia una analítica de la política educativa. En S. Fuentes Amaya & O. P. Cruz Pineda (Eds.), Identidades y políticas educativas (pp. 13-38). México: UPN.

Fuentes Amaya, S. & Cruz Pineda, O. P. (2010). Presentación. En S. Fuentes Amaya, & O. P. Cruz Pineda, Identidades y políticas educativas (pp. 13-38). México, DF.: UPN.

Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Barcelona, España: Gedisa.

Guber, R. (2001). La etnografía. Método, campo y reflexivilidad. Bogotá: Grupo Editorial Norma.

Guerrero Arias, P. (2002). La cultura. Estrategias conceptuales para entender la identidad, la diversidad, la alteridad y la diferencia. Quito, Ecuador: Abya-Yala.

Ramírez García, R. (2013). Cambiar, interrumpir o abandonar. La construcción de experiencias de los estudiantes en su tránsito por una institución de educación superior tecnológica. México: ANUIES.

Restrepo, E. (2016). Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Bogotá, Colombia: Envión Editores.

Rockwell, E. & González Apodaca, E. (julio-diciembre, 2016). Antropología de los procesos educativos en México 1995-2009. Cuadernos del Sur. Revista de Ciencias Sociales, 21(41), 6-30. Recuperado de https://www.academia.edu/33246304/Antropolog%C3%ADa_de_los_procesos_educativos_en_M%C3%A9xico._1995-2009

Rojas Moreno, I. (2002). Análisis conceptual de la producción discursiva en el campo pedagógico. En R. N. Buenfil Burgos (Ed.), Configuraciones discursivas en el campo educativo. México: Editorial Plaza y Valdés. Recuperado de http://www.plazayvaldes.es/libro/configuraciones-discursivas-en-el-campo-educativo

Simmel, G. (2015). Sociología: estudios sobre las formas de socialización. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Universidad Tecnológica de Gutiérrez Zamora. (2009). Manual de organización UTGZ. Gutiérrez Zamora, México: Universidad Tecnológica de Gutiérrez Zamora. Recuperado de http://transparencia.utgz.edu.mx/docs/FraccionII/manual.pdf

Universidad Tecnológica de Gutiérrez Zamora. (2014). Código de conducta de la UTGZ. Gutiérrez Zamora, México: Universidad Tecnológica de Gutiérrez Zamora.

Viqueira, J. P. (enero, 2016). Después de Lévi-Strauss. Nexos. Recuperado de https://juanpedroviqueira.colmex.mx/images/epistemologia-y-antropologia-filosofica/reflexiones-aplicadas-al-estudio-de-la-historia/resenas/despues-de

Wittgenstein, L. (2003). Investigaciones filosóficas. México: UNAM.

Published

2020-05-11

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Ethnography as a resource for the analysis of educational policy: A case study. (2020). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 4(6), 15-26. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.05040602

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>