Understanding of environmental culture, from a documentary review of its conceptions, especially in the educational context
DOI:
https://doi.org/10.15658/Keywords:
comprensión ambiental, cultura, educación ambiental, medio ambiente (Tesauros), estrategias educativas, factores (Palabras clave sugeridas por las autoras)Abstract
This document review document will address environmental culture from a perspective that allows us to understand the way it has been contemplated in different spaces, especially in educational contexts, and its relationship with young people. This study is carried out based on a qualitative analysis of a documentary and domain review matrix, focused on the reading and analysis of the emerging understandings of the studies and research related to the environmental culture category. The evidenced findings were organized into four dimensions, the index or level of culture or environmental literacy, intervention processes aimed at strengthening the environmental component, factors associated with environmental culture and studies on strategies related to the formation and/or strengthening of culture environmental. In this way it was possible to demonstrate environmental culture as a transdisciplinary category that can be reflected from educational contexts, from the studies and intervention processes that contribute to its conceptual construction, as well as from some factors that could limit or enhance its dynamization; It was also possible to demonstrate the need to articulate the processes that have been carried out, to strengthen the field of environmental culture, from environmental education.
Downloads
References
Abasto, P., Galván, M. y Di Ciocco, C. (2020). Una aproximación al diagnóstico del grado de cultura ambiental. El caso de los estudiantes ingresantes a una universidad del conurbano bonaerense. Revista estudios ambientales, 8(2), 24-44. https://doi.org/10.47069/estudios-ambientales.v8i2.823
Alarcón, D. y Llorente, K. (2019). Alfabetización ambiental en los docentes en formación de los programas de licenciatura de la Universidad de Córdoba [Tesis de pregrado, Universidad de Córdoba]. Repositorio Universidad de Córdoba. https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstream/handle/ucordoba/2206/TESIS%20ALFABETIZACION%20AMBIENTAL%20%281%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Alea, A. (2005). Diagnóstico y potenciación de educación ambiental [Tesis de maestría, Universidad de la Habana]. Repositorio Digital Flacso Ecuador. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/1055/1/TFLACSO-2004AAG.pdf
Álvarez, P. y Vega, P. (2009). Actitudes ambientales y conductas sostenibles. Implicaciones para la educación ambiental. Revista de Psicodidáctica, 14(2), 245-260. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17512724006
Anaya-Cordero, J. y Gómez-Manrique, M. (2020). Formación en cultura ambiental en niños en edad escolar desde un aprendizaje basado en problemas y su incidencia en las prácticas de reciclaje de la familia [Tesis de maestría, Universidad Cooperativa de Colombia]. Repositorio Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/fc12f396-ee92-4250-aae1-47c0e8e54765/content
Ardines, D. y Atencio, J. (2022). La cultura ambiental: reflexiones para su fortalecimiento en la educación universitaria. Visión Antataura, 6(1), 193-210.
Bayón, P. (2006). Educación Ambiental, participación y transformación social sostenible en Cuba. Revista Interface, 2(4), 89-104. https://scholar.google.com.cu/citations?view_op=view_citation&hl=es&user=GStlAz0AAAAJ&citation_for_view=GStlAz0AAAAJ:UeHWp8X0CEIC
Becerra, A. y Valderrama, W. (2017). Cortometrajes ambientales utilizados como herramientas para construir cultura ambiental en estudiantes de bachillerato. Bio-grafía, 10(18), 133-137. 10.17227/20271034.vol.10num.18bio-grafia133.137
Beltramo, M. (2020). Espacio curricular Environmental Management, ¿un camino para promover la alfabetización ambiental? [Tesis de maestría, Universidad de San Andrés]. Repositorio Digital San Andrés. https://repositorio.udesa.edu.ar/jspui/bitstream/10908/18001/1/%5bP%5d%5bW%5d%20M.%20Edu%20Beltramo%2c%20Mar%c3%ada%20Catalina.pdf
Blanco, P., Torres, A., Rodríguez, J., Castillo, A. y De la Hoz R. (2019, del 10 al 13 de septiembre). Análisis de la cultura ambiental en los colegios de formación media vocacional en la ciudad de barranquilla: un estudio comparativo [congreso]. Segundo congreso Latinoamericano de ingeniería. Retos en la formación de ingeniero en la era digital, Cartagena, Colombia. https://acofipapers.org/index.php/eiei/article/view/240
Bustamante, N., Cruz, M. y Vergara, C. (2017). Proyectos ambientales escolares y la cultura ambiental en la comunidad estudiantil de las instituciones educativas de Sincelejo, Colombia. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 9(1), 215-229.
Castro, R. (2001). Naturaleza y funciones de las actitudes ambientales. Estudios de Psicología, 22, 11-22. https://doi.org/10.1174/021093901609569
Ccoyto, J. (2018). Factores que influyen en el desarrollo de la cultura ambiental en los alumnos de la institución educativa privada Cramer, Puno 2018 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional del Antiplano Puno]. Repositorio del Sistema de Bibliotecas - UNAP. https://biblioteca.unap.edu.pe/opac_css/index.php?lvl=author_see&id=124786
Celdran, D., Montaño, F. y Cervantes, A. (2018). Alfabetización ambiental de los alumnos de la carrera de agronomía de la facultad de ingeniería y ciencias agropecuarias (FICA) de la Universidad Nacional de San Luis, Villa Mercedes, Argentina. Revista DELOS. Desarrollo Local Sostenible, 11(33), 1-16. https://ojs.revistadelos.com/ojs/index.php/delos/article/view/495/482
Chulla, Z. (2022). Análisis de la cultura ambiental en estudiantes de secundaria del distrito de Tambopata, madre de Dios, 2017 [Tesis de maestría, Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco]. Repositorio de la Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco. http://repositorio.unsaac.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12918/6727/253T20221069_TC.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Coral, Y. y García, M. (2023). La cultura ambiental en el entorno escolar de los estudiantes de la media vocacional en una institución colombiana. Universidad de Manizales. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/bitstream/handle/20.500.12746/6411/Yaritza%20Coral_2023.pdf?sequence=1
Corbeta, S. (2019). Educación y ambiente en la educacion superior universitaria: tendencias en clave de la perspectiva crítica latinoamericana. Revista Educación, 43(1), 1-15. https://www.redalyc.org/journal/440/44057415025/44057415025.pdf
Correa, L., Pascuas, Y. y Marlés, C. (2016). Desafíos para asumir la educación y la cultura ambiental. Revista Horizontes Pedagógicos, 18(1), 34-42. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5676761.pdf
Creswell, J. (2009). Research Design. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (3ra ed.). Editorial SAGE.
Díaz, R. (1994). Psicología del mexicano: Descubrimiento de la etnopsicología. Trillas.
Espejel, A. y Castillo, I. (2019). Educación ambiental en el bachillerato: de la escuela a la familia. Alteridad Revista de Educación, 14(2), 231-242. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.07
Favara, J. V. y Moreno, J. E. (2020). Preocupación ambiental y conductas proambientales en jóvenes y adultos mayores. Revista de psicología (Santiago), 29(1), 80-89. http://dx.doi.org/10.5354/0719-0581.2020.53184
Fernández-Lezama, C., Ferreira-Márquez, L., & Muñoz-Arenas, L. (2023). Aprendizajes derivados de una asignatura transversal para transitar hacia la sustentabilidad, Universidad Popular Autónoma de Puebla (UPAEP). Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 7(12), 111-118. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071210
Ferrer, B., Menéndez, L. y Gutiérrez, M. (2007). La cultura ambiental por un desarrollo sano y sostenible. La experiencia de Cayo Granma. Revista Electrónica.
González, E. (2007). Educación ambiental: trayectorias, rasgos y escenarios. Universidad Autónoma de Nuevo León.
Gudynas, E. (2002). Ecología, Economía y Ética del Desarrollo Sustentable. Ediciones Marina.
Hernández, C., Figueroa, M. y Velasco, M. (2022). Cultura ambiental por un medio ambiente sostenible: compromiso de jóvenes investigadores. Revista Latinoamericana de Educación Científica, Crítica y Emancipatoria, 1(1), 240-253.
Herrera, K., Acuña, M., Ramírez, M. y De la Hoz, M. (2016). Actitud y conducta pro-ecológica de jóvenes universitarios. Opción, 32(13), 456-477. https://www.redalyc.org/pdf/310/31048483023.pdf
Holahan, C. (2012). Psicología Ambiental. Un enfoque general. Limusa.
Isaac, R., Salavarría García, O., Eastmond Spencer, A., Arcipreste, M., Arteaga Aguilar, M., Issac-Márquez, A., Sandoval Valladares, J. y Manzanero Acevedo, L. (2011). Cultura ambiental en estudiantes de bachillerato. Estudio de caso de la educación ambiental en el nivel medio superior de Campeche. Revista Electrónica de Investigación Educativa REDIE, 13(2), 83-99. https://www.redalyc.org/pdf/155/15520598006.pdf
Kibert, N. (2000). An analysis of the correlations between the attitude, behavior, and knowledge components of environmental literacy in undergraduate university students [Thesis of Master, University of Florida]. Obtenido de Semantic Scholar.
Leff, E. (2004). Saber ambiental. Sustentabilidad, racionalidad, complejidad, poder. Siglo XXI Editores.
Luna, G., Narváez-Romo, A. y Molina- Moreno, A. (2020). Percepción de jóvenes rurales frente al ecoturismo en el Centro Ambiental Chimayoy, Municipio de Pasto, Colombia. Información Tecnológica, 31(2), 229-238. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000200229
Maestre, A. (2021). Cultura ambiental por medio de la acción de grupos ecológicos en la Institución Educativa Consuelo Araujo Noguera de Valledupar, Cesar. UNIMAR, 39(1), 64-82. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-1-art5
Maturana, H. (1996). El sentido de lo humano. Dolmen Ediciones.
Mera, A. (2003). Apuntes para una reflexión tendiente al fortalecimiento de una cultura ambiental en Colombia. Umbral Científico, 2, 1-10. https://www.redalyc.org/pdf/304/30400210.pdf
Miranda, L. (2013). Cultura ambiental: un estudio desde las dimensiones de valor, creencias, actitudes y comportamientos ambientales. Producción + Limpia, 8(2), 94-105. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1909-04552013000200010&script=sci_abstract&tlng=es
Montaño, F., Cervantes, A., Morales, I., & Miranda, F. (2014). Nivel de alfabetización ambiental del colegio de bachilleres del Estado de Sonora, México (COBACH), Plantel Obregón II. DELOS Desarrollo Local Sostenible, 7(20), 2-20. https://ojs.revistadelos.com/ojs/index.php/delos/article/view/243/238
Montaño, F., Cervantes, A., Beltrán, J., Miranda, F. y Galindo, D. (2019). Nivel de alfabetización ambiental de los estudiantes de la Secundaria Técnica No. 26 "Prof. Emigdio López Pérez" de Bácum, río Yaqui, Sonora, México. Desarrollo Local Sostenible, 12(35), 1-19. https://www.eumed.net/rev/delos/35/alfabetizacion-ambiental.pdf
Ñaccha, C. (2020). Aprendizaje basado en proyectos y cultura ambiental en estudiantes de la Institución Educativa “Perú España” de Villa el Salvador – 2020 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio de la Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/47064
Orbegoso, M. (2017). Programa de cultura ambiental en actitudes ecológicas de los estudiantes del tercer grado de educación secundaria, Angasmarca - 2017 [Tesis de doctorado, Universidad César Vallejo]. Repositorio Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/22685
Pacheco, M. (2005). El ambiente, más allá de la naturaleza. Elementos: Ciencia y cultura, 12(57), 29-33. https://www.redalyc.org/pdf/294/29405704.pdf
Paladino, C., Gorostiaga, D., Barrio, A., Chaintiou, M., Camacho, S. y Petroselli, A. (2005). Diferencias de género en variables emocionales. XII Jornadas de Investigación y Primer Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur, Buenos Aires, Argentina. https://www.aacademica.org/000-051/161.pdf
Pascuas, Y., Perea, H. C., y García, B. (2021). Ecoalfabetización y gamificación para la construcción de cultura ambiental: TECO como estudio de caso. Revista mexicana de investigación educativa, 25(87), 1123-1148. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662020000401123
Paso, A. L. y Sepúlveda, N. J. (2018). Educación ambiental para generar una cultura ecológica en la Institución Educativa Distrital INEDTER Santa Marta [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio de la Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/47064
Ponce, N. (2022). Eduentretenimiento y cultura ambiental en jóvenes de la comuna San Pablo del cantón Santa Elena [Tesis de pregrado, Universidad Estatal Península Santa Elena]. Repositorio UPSE. https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/8523/4/UPSE-COM-2022-0027.pdf
Quijandría, E. (2021). Estudio sobre la publicidad social de la WWF (World Wildlife Foundation) Perú en Facebook y la cultura ambiental de los jóvenes de Lima-Perú. Anagramas -Rumbos y sentidos de la comunicación-, 20(39), 7-31. https://doi.org/10.22395/angr.v20n39a1
Quinn, W. (2008). Ambiente juvenil: Discurso ambiental entre jóvenes [Tesis de maestría, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente]. Repositorio Institucional del ITESO. https://rei.iteso.mx/bitstream/handle/11117/2424/william_conway.pdf?sequence=2&isAllowed=y"
Roque, M. (2003, del 2 al 6 de junio). Una concepción educativa para el desarrollo de la cultura ambiental desde una perspectiva cubana [Conferencia]. IV Congreso Iberoamericano de Educación Ambiental, La Habana, Cuba. https://xdoc.mx/preview/descarga-las-memorias-academia-nacional-de-educacion-ambiental-5d79555362d48
Sosa, S., Márquez, I., Eastmond, A., Ayala, M., & Arteaga, M. (2010). Educación superior y cultura ambiental en el sureste de México. Universidad y Ciencia, 26(1), 33-49. Obtenido de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-29792010000100003
Spinzi, C., Aquino, B., González, L., Wehrle, A., Scribano, R. y Jara, N. (2017). Educación ambiental y jóvenes: Influencia de las creencias y actitudes en comportamientos pro-ambientales en estudiantes de noveno grado, del departamento Central (2015) – Paraguay. Población y Desarrollo, 23(45), 16-24. 10.18004/pdfce/2076-054x/2017.023(45)016-024
Spradley, J. (1970). You owe yourself a drunk. An ethnography of urban nomads. WAVELAND PRESS, INC.
Spradley, J. (1980). Participant Observation. Macalester College.
Ulibarry, S. (2016). Práctica docente y cambio climático global: propuesta de innovación en educación ambiental con un enfoque crítico-complejo a nivel primaria [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio UPN-Ajusco. http://200.23.113.59:8080/jspui/handle/123456789/608
Vacio, C. (2017). Análisis de la cultura ambiental en el sector educativo del municipio de la Paz, Baja California Sur: implicaciones y recomendaciones para el desarrollo sustentable de los recursos naturales (2017) [Tesis de maestría, Centro de Investigaciones Biológicas del Noreste, S. C.] Repositorio digital de la Biblioteca "Daniel Lluch Belda". http://dspace.cibnor.mx:8080/bitstream/handle/123456789/585/vacio_c.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vanegas, D., Ramón, A. y Lizarazo, A. (2017). Comunidad y cultura ambiental. Dinámicas de potenciación para un desarrollo sostenible y corresponsable. Revista Ambiental: agua, aire y suelo, 1, 36-43. https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/aaas/article/view/2055/2147
Vásquez, A., Morales-Huamán, H., Ramírez-Dávila, J. y Medina-Valderrama, C., (2019). Nivel de cultura ambiental de los estudiantes de la Universidad Señor de Sipán. Revista Científica HACEDOR-AIAPAEC, 3(2), 1-11. https://revistas.uss.edu.pe/index.php/HACEDOR/article/view/1154/981
Villafuerte, J. (2020). Conocimientos, actitudes y disposición para el desarrollo sostenible en la universidad: Podcasts y concienciación ambiental. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 4(7), 91-107. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040708
Yami, M., Feleke, S., Abdoulaye, T., Alene, A., Bamba, Z., y Manyong, V. (2019). African Rural Youth Engagement in Agribusiness, Achievements, Limitations, and Lessons. Sustainability, 11(185), 1-15. https://doi.org/10.3390/su11010185
Yangali, J., Vásquez-Tomás, M., Huaita-Acha, D. y Balderon De La Cruz, M. (2021). Comportamiento ecológico y cultura ambiental, fomentada mediante la educación virtual en estudiantes de Lima-Perú. Revista de Ciencias Sociales, 27(1), 385-398. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7817706
Zárate, R., Fonnegra, B. y Mantilla, E. (2013). Aproximaciones al quehacer de la Red Juvenil Territorio Sur: reconstrucción de una cultura ambiental desde un enfoque participativo. PROSPECTIVA. Revista de Trabajo Social e intervención social, 18, 273-293. https://revistaprospectiva.univalle.edu.co/index.php/prospectiva/article/view/1132/1251
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Electrónica en Educación y Pedagogía

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.