Strategies to understand and interpret argumentative texts in higher education students

Authors

  • Kleeder Bracho Pérez Universidad de Pamplona; Colombia
  • Andry Ardila Moreno Universidad de Pamplona; Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.05040605

Keywords:

Higher education; understanding and comprehension strategies; argumentative texts

Abstract

One of the problems facing higher education is the understanding and interpretation of written texts, which must be addressed in all educational scenarios, to get students to understand what they read, develop skills that not only allow them to analyze or read words, but also understand them and internalize the message they read. There is a variety of strategies that have been implemented in classrooms, in order to create reading habits; but, in many cases, they have proved fruitless, unmotivated and with low expectation on behalf of the students. In this sense, the objective of this research was to analyze the strategies implemented to understand and interpret argumentative texts among fifth semester students of the Childhood Pedagogy Program at University of Pamplona, in Cucuta. The methodology was based on positivist philosophy, with a descriptive analytical method. The research design was non-experimental, quantitative and transversal. A questionnaire validated by an expert was used for data collection; its internal consistency reported a Cronbach Alpha of 0.96. It was concluded that students use pedagogical tools to promote cognitive development, formulate hypothesis, manage text comprehension efficiently, use inferential strategies that enable students to understand high-level writings in depth to draw conclusions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias; F. (2012). El Proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica (6ª ed.). Caracas; Venezuela: Episteme C.A.

Balestrini; M. (2006). Cómo elaborar el proyecto de investigación. Caracas; Venezuela: Consultores y Asociados; Servicio Editorial.

Bavaresco; A. (2008). Las técnicas de la investigación. Manual para la elaboración de tesis; monografías; informes (6ª ed.). Cincinnati; Ohio: South-Western Publishing.

Beaugrande; R. (1980). Introducción a la lingüística del texto. Barcelona: Editorial Ariel.

Bunge; M. (1981). Epistemología: ciencia de la ciencia. Barcelona: Editorial Ariel.

Chávez; N. (2007). Introducción a la investigación educativa (4ª ed.). Maracaibo; Venezuela: Talleres Gráfica González C.A.

Gadamer; H. (2004). Verdad y método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica (Trad. A. Agud Aparicio & R. de Agapito). Salamanca: Editorial Sígueme.

Hernández; R.; Fernández; C. & Baptista; P. (2014). Metodología de la investigación (5ª ed.). México: McGraw – Hill.

León; J. (octubre-diciembre; 1991). La comprensión y el recuerdo de los textos expositivos a través del análisis de algunas variables del texto y el lector. Infancia y aprendizaje; Journal for the study of education and development; 56; 51-60. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=48381

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2014) Lineamientos de Calidad para las Licenciaturas en Educación (Programas de Formación Inicial de Maestros). Bogotá; República de Colombia. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-344483_archivo_pdf.pdf

Olarte; N. (abril; 1998). El problema de la comprensión lectora. Revista Correo del Maestro; 23; 7-8.

Reyes; F. (2007). Los mapas mentales como medio instruccional para lograr comprensión lectora en niños con dificultades de aprendizaje del 4º grado de educación básica. Caracas: Universidad República Bolivariana de Venezuela.

Sabino; A. (2002). Metodología de la investigación; una introducción teórico-práctica (2ª ed.). Caracas; Venezuela: Editorial Logos.

Sardá; A.; Márquez; C. & Sanmartí; N. (mayo-agosto; 2006). Cómo promover distintos niveles de lectura de los textos de ciencias. Revista electrónica de Enseñanza de las Ciencias; 5(2); 290-303.

Solé; I. (1992). Estrategia de lectura (2ª ed.). Barcelona: Editorial Graó.

West; M. (June; 2002). Sparkling fountains or Stagnant ponds: An integrative model of creativity and innovation implementation in work groups. Applied Psychology; 51(3); 355-387. Recuperado de https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1464-0597.00951

Williams; M. & Burden; R. (1999). Psicología para profesores de idiomas. Enfoque del constructivismo social. Madrid: Cambridge University Press.

Published

2020-05-11

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Strategies to understand and interpret argumentative texts in higher education students. (2020). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 4(6), 56-68. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.05040605

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>