Resources and supports for the educational attention of students with special educational needs
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.03020204Keywords:
Diversity; education; students; educational inclusion; special educational needsAbstract
The article presents the results of research related to the education of children, adolescents and youth with special educational needs. It emphasizes on the search for a possible solution to the problems concerning attention to diversity. Its purpose was the modeling of a resources and supports conception for educational attention to students with these characteristics, mediated by teacher training. The use of content analysis method in its descriptive-explanatory mode, the modeling and the systematization of experiences constituted the ways for the integration of judgments, criteria, points of view and valuations which guided the proposal and its implementation from the possibilities that teacher training offers. Special educational needs are related to disability and states such as behavioral alterations, generalized or specific learning difficulties, high intellectual abilities, educational backwardness and diverse social situations. Its complexity implies a professional challenge to which the proposed developer conception responds, whose methodology provides alternative solutions through reflection workshops implemented with teachers in educational units from Guayaquil City (Ecuador). The workshops allowed teachers to incorporate in their professional performance, theoretical and practical elements that favor the attention to students with special educational needs in conditions of educational inclusion, through the revaluation of resources and support for good practices in an inclusive school, not considering the type of students who are educated in it, but by its conception and development.
Downloads
References
Aiscow, M. (2014). Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las institucio- nes escolares. Madrid, España: Editorial Narcea.
Ainscow, M. & Booth, T. (2002) Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Madrid, España: CSIE y Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva.
Álvarez, R. M. (2003) Metodología del aprendizaje y la enseñanza. Métodos, estrategias, procedimientos y técni- cas. La Habana, Cuba: Centro de Estudios ISPEJV.
American Association of Intellectual and Developent Disabilites (AAIDD). (2011). Manual de Publicaciones 2011. (M. Verdugo, trad., 11ª ed.). Madrid, España: Alianza Editorial.
Asamble Nacional de la República de Ecuador. (2011, 31 de marzo). Ley Orgánica de Educación intercultural.
Recuperada de https:/ oig.cepal.org/sites/default/files/2011_leyeducacionintercultural_ecu.pdf
Asamble Nacional de la República de Ecuador. (2012, 25 de septiembre). Ley Orgánica de Discapaci- dades. Recuperada de http:/ www.consejodiscapacidades.gob.ec/wp-content/uploads/down- loads/2014/02/ley_organica_discapacidades.pdf
Burgos, B. (2013). Introducción a las adaptaciones curriculares para estudiantes con necesidades educativas
especiales. Guía del instructor. Ecuador: Fundación General Ecuatoriana.
Brenan, W. (1988). El currículo para niños con necesidades educativas especiales. Madrid, España: Editorial Siglo XXI.
Echeita, G. & Verdugo, M. (2004). La Declaración de Salamanca sobre Necesidades Educativas Especiales 10 años después. Valoración y Prospectiva. Salamanca, España: Instituto Universitario de Integración con la Comunidad, Universidad de Salamanca.
Fernández, J. M. (septiembre, 2010). Estrategias y prácticas educativas eficaces para la inclusión educativa: un estudio de caso en Andalucía, Educational Policy Analysis Archives, 18(22), 1-25.
Figueredo, E. (2012). Progresión de aprendizajes básicos. Una perspectiva ontogénica. Chile: Editorial Pronos.
García, O. (2015). Concepción didáctica de la Educación cívica para la formación ciudadana de los escolares con
retraso mental (Tesis doctoral). Repositorio ICCP, La Habana.
Guerra, S. (2006). Hacia una didáctica potenciadora del desarrollo de los escolares con necesidades educativas
especiales. Quito, Ecuador: Editorial Pueblo y Educación.
Guerra, S. (2015) Competencia didáctica del docente de la educación superior para favorecer la inclusión de los estudiantes con discapacidad en el contexto universitario. Quito, Ecuador: Editorial Memorias del Primer Congreso Internacional de la UNAE.
Martín, M. & Verdugo, M. (2006). Autodeterminación y calidad de vida en salud mental: dos conceptos emer- gentes. Salamanca, España: Universidad de Salamanca.
Méndez, I. (2012). Modelo pedagógico para la organización escolar de las instituciones para alumnos con retraso
mental. (Tesis doctoral). Repositorio CELAEE-IPLAC, La Habana, Cuba.
Moreno, L. (2011). Educación inclusiva y especial. Quito, Ecuador: Vicepresidencia de la República.
Reino de España. (2006, 3 de mayo). Ley Orgánica 2. De Educación. Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado. Recuperada de https:/ www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2006-7899
Rico, P. (2003). La Zona de Desarrollo Próximo. Procedimientos y tareas de aprendizaje. La Habana, Cuba: Edi- torial Pueblo y Educación.
Ruiz, A. (2012). La investigación educativa. La Habana, Cuba: Instituto Central de Ciencias Peda- gógicas (ICCP).
Triana, M. (2011). Una concepción teórico-metodológica para la atención educativa ambulatoria (Tesis docto-
ral). Repositorio Instituto Central de Ciencias Pedagógicas (ICCP), La Habana, Cuba.
Vigotsky, L. (1989). Fundamentos de Defectología (vol. 5). La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.